Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak być przedsiębiorczym? -ćwiczenia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 818 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 



Joanna Nowak
Oświęcim



Scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie

w klasie trzeciej gimnazjum.




Temat lekcji : Jak być przedsiębiorczym ?





Cele operacyjne :

Uczeń :

- wie, jakie są cechy działalności gospodarczej, kto jest przedsiębiorczy, jak przychody i koszty wpływają na rentowność

- rozumie, jak powstaje zysk w przedsiębiorstwie, rolę wiedzy i umiejętności w zachowaniach przedsiębiorczych, rolę organizacji i współpracy

- potrafi, obliczyć koszty produkcji, obliczyć zyski lub straty przedsiębiorstwa dokonać wyboru, określić cechy osoby przedsiębiorczej, ocenić swoją osobowość


Metody : praca w grupach, „ burza mózgów”, rozmowa nauczająca

Przebieg lekcji

1) Przywitanie

2) Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (w zależności od liczby uczniów w klasie może to być 3-5 grup) . Zadaniem każdej grupy jest wyprodukowanie książek . Materiały do produkcji to : kartka papieru, spinacz, długopis . Czas produkcji 3 minuty . Cena sprzedaży książki - 8zł.

Sposób produkcji:

Kartkę formatu A4 dzielimy na 4 równe części. Następnie otrzymane elementy składamy na połowę i spinamy spinaczem. Na stronie tytułowej podpisujemy „KSIĄŻKA” ,a kolejne strony numerujemy od 1 do 12. W tej części zadania można używać tylko 1 długopis na grupę. Po upływie określonego czasu uczniowie przerywają produkcję. Sprawdzamy, ile książek jest kompletnych i może być zakwalifikowanych do sprzedaży (kontrola jakości).

3) Po zakończeniu zadania uczniowie obliczają całkowity koszt produkcji oraz koszt pojedynczej książki .



Ceny : papier – 1 zł za arkusz

- spinacz – 1zł za sztukę

- długopis – 5 zł za sztukę

- pomieszczenie – 20 zł (są to 4 pojedyncze stoliki złożone

w czworobok, koszt wynajęcia 1 stolika -5zł)

- wynagrodzenie 1 pracownika – 2zł (niskie

wynagrodzenie ma na celu sprowokowanie uczniów do

poszukiwania innych metod obniżania kosztów produkcji

niż redukcja zatrudnienia)

4) W pierwszym etapie uczniowie najczęściej produkują niewielką ilość książek. Koszty produkcji są wówczas wysokie. (Do obliczania kosztów produkcji można wziąć pod uwagę zniszczony materiał lub pominąć ten element, ale w tym wypadku należy wyjaśnić uczniom, że w rzeczywistości materiały, które uległy zniszczeniu w cyklu produkcyjnym podnoszą koszty.) Zadaniem uczniów jest podjęcie decyzji, co zrobić, aby obniżyć koszty produkcji ( dokupić długopisy, zwiększyć wydajność pracy, zmniejszyć pomieszczenie do produkcji ). Po podjęciu decyzji ponownie produkują książki .( czas 3 minuty )

5) Uczniowie na oddzielnych karteczkach zapisują ilość wyprodukowanych książek w drugim etapie oraz obliczają aktualne koszty produkcji .

6) Uczniowie obliczają, czy w wyniku podjętych decyzji udało im się osiągnąć zyski czy ponieśli straty . Wyniki zapisują na tablicy.

- cena książki                 
- ilość sprzedanych książek   
- kwota uzyskana ze sprzedaży
- całkowity koszt produkcji
- strata lub zysk

Uwaga! Dla potrzeb lekcji narzucamy cenę książki oraz przyjmujemy, że uczniowie sprzedali wszystkie egzemplarze. Przy lekcjach otwartych możemy zrezygnować z określania ceny i ilości sprzedanych książek. Proponujemy uczniom, aby wyprodukowane książki „sprzedali” zaproszonym gościom. Muszą wówczas samodzielnie nadać książce tytuł, cenę.

7)Po zakończonych ćwiczeniach uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie lekcji :

Jak być przedsiębiorczym ? Wnioski zapisują na arkuszu szarego papieru .

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie