Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Określamy kierunki widnokręgu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4245 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Cele lekcji

  1. Poziom wiadomości:
      Uczeń:
    • Poda uproszczoną definicje widnokręgu i linii widnokręgu
    • Wymieni nazwy kierunków głównych i pośrednich
    • Poda podstawowe sposoby wyznaczania kierunku północnego w terenie
    • Wyjaśni zależność wielkości widnokręgu od miejsca obserwacji
  2. Poziom umiejętności:
      Uczeń:
    • Wskaże w terenie otwartym widnokrąg i linię widnokręgu
    • Określi jego kształt
    • Narysuje widnokrąg oraz zaznaczy miejsce obserwacji i widziane obiekty
    • Wyznaczy przybliżony kierunek północny za pomocą Słońca, kompasu i mchu na drzewach
    • Wyznaczy pozostałe kierunki pośrednie znając kierunek północny
    • Określi kierunki różnych obiektów w stosunku do miejsca obserwacji
    • Podpisze kierunki główne i pośrednie na linii widnokręgu odpowiednimi skrótami
  3. Postawy:
      Uczeń:
    • Przestrzega zasad bezpieczeństwa w terenie
    • Prezentuje przyjazną i etyczna postawę w kontakcie z przyrodą
    Środki dydaktyczne :
      Teren i obiekty w terenie, gnomon kompasy, instrukcje i karta pracy, notatnik, ołówek, długopis
    Metoda:
      Obserwacja bezpośrednia w terenie, ćwiczenia terenowe, praktyczne rozwiązywanie zadań.
    Forma zajęć: - wycieczka w terenie oparta na pracy w grupach
    Czas trwania – 2 godz. lekcyjne
    Pora: jesień/lato
Przebieg zajęć:
  1. Faza wstępna :
    • Sprawy organizacyjno-porządkowe (literatura dla ucznia – podręcznik, atlas do przyrody)
    • Podanie i uzasadnienie tematu i celu zajęć
    • Przypomnienie wiadomości: nazwy kierunków głównych i pośrednich
    • Wyjaśnienie pojęcia widnokrąg i linia widnokręgu
    • Podział na grupy ( każda wykonuje te same zadanie)
    Faza realizacji:
    • Wręczenie grupom instrukcji i karty pracy
    • Samodzielna praca grup w terenie wg. instrukcji i pod opieką nauczyciela, uzgadnianie rozwiązań w zespołach i wypełnianie kart
  2. Faza podsumowująca zajęcia:
    • Liderzy każdej grupy prezentują wykonane zadania:
    • Nazywają i wskazują w terenie widnokrąg, linię widnokręgu i kierunki
    • Praktycznie wyznaczają kierunek północny przy pomocy kompasu, własnego cienia w południe, mchu na drzewie
    • Przedstawiają wnioski i wyniki obserwacji zapisane w karcie pracy
    • Dzielą się wrażeniami z zajęć terenowych, sposobu pracy, samooceną pracy w grupie.
Instrukcje do zadań.

Zadanie nr 1
     Stojąc na ścieżce przed laskiem i przejściem na plażę o godz 12 w południe zaznaczcie swoje miejsce obserwacji. Stańcie tyłem do Słońca i obserwujcie swój cień, wskażcie ręką kierunek północny, a następnie pozostałe kierunki główne i pośrednie, za Wami będzie kierunek południowy, po lewej stronie ręki zachód, a po prawej wschód. W notatniku wykonajcie rysunek, główne i pośrednie kierunki świata podpiszcie skrótami angielskimi.

Zadanie nr 2
     Wymieńcie i zanotujcie obiekty znajdujące się na N,S,W,E od Waszego miejsca obserwacji.

Zadanie nr 3
     Wyznaczcie kierunek N przy pomocy kompasu i sprawdźcie czy pokrył się wam z kierunkiem wyznaczonym przy pomocy Słońca.
     Postawcie kompas na równej powierzchni oddalonej od metalowych przedmiotów. Zwolnijcie zacisk, igła magnetyczna będzie się wówczas swobodnie poruszać na osi, obracajcie kompasem tak długo, aż niebieska część igły wskaże na tarczy kierunek N i igła przestanie drgać.

Zadanie nr 4
     Stojąc na ścieżce przed laskiem i przejściem na plażę rozejrzyjcie się wokół i spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
  • Jak wielki jest obszar, który widzicie wokół siebie
  • Czy widzicie linie styku nieba z ziemią
  • Co przeszkadza Wam dojrzeć linię
  • Wymieńcie widoczne stąd obiekty
Zadanie nr 5
     Przyjrzyjcie się pobliskim drzewom w lasku. Zwróćcie uwagę, po której stronie na pniach drzew znajduje się najwięcej mchu. Wyniki zapiszcie w karcie pracy

Zadanie 6
     Będąc już nad morzem omówcie i zapiszcie jakie zmiany zaszły w polu Waszego widzenia, odpowiadając na pytania:
  • Czy i jak zmienił się widnokrąg.
  • Od czego zależy jego wielkość.
  • Jaki ma kształt.
  • Czy widzicie linie styku nieba z ziemią i czy faktycznie niebo styka się z ziemią
  • Narysujcie widziany widnokrąg,
  • Napiszcie w jakim kierunku znajduje się morze wydmy i lasek.


Karta pracy
  1. Na północ od przejścia na plażę znajduje się
    ...........................................................................
  2. Na południe od przejścia na plażę znajduje się
    ........................................................................
  3. Na zachód od przejścia na plażę znajduje się
    ...........................................................................
  4. Na wschód od przejścia na plażę znajduje się
    ..........................................................................
  5. Najwięcej mchu znajduje się na pniach drzew od strony
    .........................................................
  6. Oglądany z jednego miejsca obszar powierzchni Ziemi nazywamy
    ........................................
  7. Linię pozornego zetknięcia ziemi z niebem nazywamy .............................. lub
    ......................
  8. Obserwator znajduje się zawsze w ........................................... widnokręgu
  9. Wielkość widnokręgu zależy od ............................................ obserwacji.
  10. Cały widnokrąg można objąć wzrokiem na
    .........................................................................
opracowała
Jadwiga Bindas
n-l przyrody

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie