Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Muzyka programowa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 979 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Temat: Muzyka programowa - sposoby wyrażania uczuć.



Cele:

kształceniowy – kształtowanie umiejętności korzystania z różnego rodzaju komunikatu o własnych uczuciach, posługiwanie się barwą plastyczną, muzyczną ekspresją i pantomimiczną symboliką ,,mowy ciała”, adekwatność wyrazu plastycznego i muzycznego do rodzaju przeżyć;

poznawczy – wzbogacenie słownika ucznia o synonimy w zakresie nazywania uczuć w zależności od stopnia intensywności emocjonalnej; zapoznanie
z muzyką programową; poznanie dzieł muzycznych.

wychowawczy – odwołanie się do wrażliwości i wyobraźni ucznia, zachęcanie do śmiałego komunikowania otoczenia o swoim subiektywnym i obiektywnym stosunku do świata, kultura wyrażania uczuć o podłożu negatywnym, takich jak: nienawiść, wściekłość itp.

Metody: drama, problemowa.

Tok lekcji:

I. Faza orientacyjna:
- podanie tematu lekcji;
- uświadomienie uczniom celów lekcji;
- pogadanka na temat: Czym jest uczucie?
II. Faza operacyjna:
- określenie potoczne i bliskoznaczne terminu uczucie;
- próba określenia nastroju dnia dzisiejszego (ćwiczenie polegające na przedstawieniu swojego nastroju za pomocą barw plastycznych), próba porównania prac kolegów i koleżanek – różnice, podobieństwa i kontrasty. Jakie barwy dominują?
- kolejne polecenie: Na odwrocie kartki uczniowie odpowiadają na pytania: Nastrój – jaki? Nastrój – dlaczego taki?
- Wysłuchanie fragmentów suity ,,Peer Gynt” E. Griega: ,,Poranek”; ,,W grocie króla gór”.
- następne ogniwo lekcji to użycie słów nazywających osobiste przeżycia wewnętrzne, następnie grupowanie ich w zakresy tematyczne np.






uśmiech przygnębienie obawa złość
euforia melancholia lęk wściekłość
wesołość żal niepokój furia
szczęście rozpacz przerażenie agresja


- przyporządkowanie słów pasujących do uczuć, które towarzyszyły bohaterowi wysłuchanej suity;
- wspólne wyjaśnienie symptomów fizycznych okazywania uczuć, ze szczególnym zwróceniem uwagi na okazywanie uczuć negatywnych, które są wyrazem agresji i powinny być eliminowane jako sprzeczne z kulturą bycia, kulturą języka;
- podział uczniów na cztery grupy, udział w zabawie którą jest wymodelowanie ,,materiału rzeźbiarskiego” tak by wyraził RADOŚĆ, SMUTEK, STRACH, GNIEW;
przewidziana ocena to ,,stop-klatka”, czyli unieruchomienie ,,rzeźb”. Zaproszenie uczniów z sąsiadujących klas, aby wyrazili opinię
o czytelności i adekwatności ,,rzeźb”.

Komentarz: Metodą wiodąca lekcji jest metoda problemowa, towarzyszy jej drama. Celem zajęć jest pokazanie różnorodności uczuć, które może wyrażać sztuka, wzbogacenie słownictwa ucznia o synonimy w zakresie nazywania przeżyć w zależności od stopnia intensywności emocjonalnej. W lekcji doniosłą rolę pełni głęboki cel wychowawczy polegający na próbie eliminowania okazywania uczuć o zabarwieniu negatywnym.


Opracował: mgr Arkadiusz Kłyż Szkoła Podstawowa im. gen. Władysława Sikorskiego w Łaszczowie.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie