Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nie lubię geometrii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1953 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Zdanie "Nie lubię geometrii" często pada z ust wielu uczniów (klas IV, V, VI). Dlaczego?
Spróbuję podzielić się moimi obserwacjami i przemyśleniami związanymi z tym problemem.
     W szkole podstawowej na lekcjach GEOMETRII uczniowie poznają i rysują wybrane figury geometryczne, poznają ich cechy i własności, obliczają obwody i pola powierzchni, rozwartości kątów wewnętrznych tych figur oraz rozwiązują zadania o bryłach przestrzennych (obliczają ich pola i objętości), stosują wiedzę geometryczną w zagadnieniach związanych z otaczającym środowiskiem. Wiele dzieci ma poważne problemy z opanowaniem tych wiadomości i umiejętności.
     Aby uczeń potrafił rozwiązywać zadania geometryczne musi, spełnić kilka warunków:

  • Poznać i opanować bardzo wiele pojęć ( prosta, odcinek, kąt, wielokąt, równoległość prostych, prostopadłość prostych, prostopadłościan, graniastosłup, dwusieczna kąta, symetralna odcinka, promień, średnica okręgu, obwód figury, przyprostokątna, przekątna , wysokość…etc.)
  • Poznać i opanować rodzaje i własności: kątów, wielokątów, brył geometrycznych
  • Rysować figury w odpowiedniej skali
  • Opanować zależności między jednostkami: długości, powierzchni, objętości
  • Poznać i nauczyć się wielu wzorów pozwalających obliczyć pole powierzchni ,np. kwadratu, trójkąta, trapezu.
      W sytuacji, kiedy uczeń nie opanował podstawowych pojęć, własności figur (brył), czy nie zna odpowiednich wzorów , nie może rozwiązać wielu zadań, bo nie rozumie ich treści lub nie może zastosować odpowiednich narzędzi. I w tym tkwi problem. Dzieci nie umieją właściwie przygotowywać się do zajęć (uczyć się na bieżąco wymaganych wiadomości czy umiejętności) lub mają ogromne kłopoty z zapamiętaniem tak wielu informacji.
Jak pomóc dzieciom?
      Próbując odpowiedzieć na to pytanie, posłużę się konkretnymi ćwiczeniami i zadaniami, przeznaczonymi do realizacji w klasie piątej (na lekcjach geometrii) lub w domu, z odpowiednią pomocą.
Przykładowy temat lekcji: "Rodzaje trójkątów".
Nauczyciel bazuje na wiadomościach uczniów z poprzednich zajęć: dzieci znają rodzaje kątów, opanowały pojęcie- wielokąt, wiedzą jaką figurą jest trójkąt.
     Przedstawię czynności nauczyciela i dzieci dotyczące krótkiego fragmentu lekcji (trójkąty prostokątne). Tok lekcji opisany jest w skróconej formie (dla większej przejrzystości proponowanych ćwiczeń), ale wzbogacony dodatkowymi zadaniami i ćwiczeniami- do pracy w domu lub w szkole, pozwalającymi na lepsze zrozumienie i zapamiętanie koniecznych pojęć.
  1. Poznawanie pojęcia "trójkąt prostokątny" (poznanie poprzez działanie)
    Nauczyciel prosi ucznia o wykonanie zadania:
    • Wśród pokazanych trójkątów wybierz trójkąt, który ma jeden kąt prosty.
    • A może na tablicy jest więcej takich trójkątów? Powieś je razem (w wyznaczonym miejscu).
    • Jaką wspólną własność mają te trójkąty?
         Po realizacji ćwiczenia, dziecko poznaje własność omawianego trójkąta i potrafi zredagować (z pomocą n-la ) definicję trójkąta prostokątnego.
    Wniosek: Takie trójkąty, które mają jeden kąt prosty nazywamy prostokątnymi.
  2. Utrwalanie pojęcia "trójkąt prostokątny" :
    • poprzez zapisanie definicji na tablicy, w zeszycie
    • powtórzenia definicji przez kilku uczniów
    • uzupełnianie przez uczniów zdań, np.:
      1. Trójkąt prostokątny to…………….,
      2. Jeżeli trójkąt ma 1 kąt prosty, a dwa ostre, to taki trójkąt nazywamy……. .
    • poprzez działania ucznia: ( na lekcji lub w domu) rysowanie trójkątów prostokątnych w zeszycie, na tablicy; układanie trójkątów z patyczków, pisaków, ołówków; wskazywanie przedmiotów w kształcie trójkątów (np. ekierka); rozróżnianie trójkątów prostokątnych wśród innych figur.
  3. Poznanie pojęć: przyprostokątna, przeciwprostokątna( poprzez działanie)
    1. Nauczyciel kieruje polecenie do ucznia- w narysowanych trójkątach zaznacz jednym kolorem boki prostopadłe do siebie.
      Dziecko zauważa, że zaznaczone boki tworzą kąt prosty, "leżą" przy kącie prostym. Zatem-Boki trójkąta, które "leżą" przy kącie prostym, nazywamy przyprostokątnymi. (Wykorzystujemy grę słów)
    2. Zaznacz innym kolorem bok znajdujący się naprzeciw kąta prostego.
      Dlatego-Ten bok nazywamy przeciwprostokątną.(Gra słów)
    3. Ile przyprostokątnych, a ile przeciwprostokątnych posiada każdy trójkąt prostokątny?
      Trójkąt prostokątny ma dwie przyprostokątne i jedną przeciwprostokątną.
    4. Sprawdź (zmierz), który z boków jest najdłuższy (dla każdego trójkąta)?
      Najdłuższym bokiem każdego trójkąta prostokątnego jest przeciwprostokątna.
  4. Utrwalanie pojęć: przyprostokątna, przeciwprostokątna
    • rysunek trójkąta wraz z opisem boków (na tablicy i w zeszycie)
    • rysowanie trójkątów o zadanych przyprostokątnych
    • wskazywanie na ekierce: przeciwprostokątnej, przyprostokątnych
    • zaznaczanie danych boków na rysunkach trójkątów .*
      (ćwiczenia do pracy w szkole lub w domu)

    * Jeżeli nauczyciel znajdzie czas na lekcji lub prowadzi dodatkowe zajęcia (lub rodzic w domu) może przeprowadzić inne ćwiczenia, np.:
    • wycinanie trójkątów o danych kątach, bokach
    • ustawianie, układanie różnych przedmiotów w kształcie trójkątów o podanych warunkach
    • dzieci mogą ułożyć scenariusz inscenizacji o trójkątach.
     Przedstawiłam wybrany, krótki element lekcji, na którym uczeń poznaje wiele nowych pojęć, a oprócz nich na tych samych zajęciach-jeszcze wiele innych: pięć pozostałych rodzajów trójkątów ( ostrokątny, rozwartokątny, różnoboczny, równoboczny, równoramienny-wraz z hasłami: podstawa i ramiona trójkąta). Jak widać, jest to bardzo dużo wiadomości, które dziecko musi zapamiętać. Zatem dla ucznia słabszego- bardzo trudne i wymagające sporego wkładu pracy.
     Jak już wspominałam- bez opanowania szerokiego zakresu wiedzy teoretycznej, uczniowie mogą mieć poważne problemy w rozwiązywaniu zadań, co przyczynia się do ich zniechęcenia w nauce geometrii.
     Moim zadaniem (i innych nauczycieli) jest pomoc uczniom w opanowaniu tych i innych trudnych wiadomości poprzez:
  • uatrakcyjnianie zajęć geometrii poprzez wprowadzanie ciekawych, praktycznych ćwiczeń (począwszy od łatwiejszych, a kończąc na zadaniach o wysokim stopniu trudności)
  • zwiększenie zaangażowania uczniów w zajęciach w konkretnym działaniu (poprzez zabawę, czynności manualne)
  • powtarzanie pojęć i czynności, odpowiednio stopniując poziom wykonywanych zadań
  • nagradzanie słabszych uczniów za każdy widoczny "krok" w przyswajaniu wiedzy.
     Mam nadzieję, że przedstawione przemyślenia pozwolą zrozumieć niechęć i trudności w uczeniu się geometrii przez niektórych uczniów ( że nie lubią geometrii).
     A zaproponowane przeze mnie ćwiczenia przyczynią się do efektywniejszego uczenia się naszych uczniów i będą pomocne dla innych nauczycieli, jak również dla rodziców.

Wanda Kubiaczyk
nauczycielka matematyki
w Szkole Podstawowej nr 11 w Wejherowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie