Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konkurs czytelniczy w klasach I- III

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1558 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Teresa Lus
kształcenie zintegrowane
Szkoła Podstawowa w Tawęcinie


KONKURS CZYTELNICZY W KLASACH I-III NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO

CELE:
• zapoznanie z różnymi gatunkami literatury dla dzieci;
• zapamiętywanie krótkich, wierszowanych utworów, ich tytułów oraz autorów;
• budzenie zainteresowań czytelniczych;
• zachęcanie do brania udziału w konkursach, wyrabianie nawyków kulturalnej, wspólnej zabawy.
UCZESTNICY:
Dzieci z oddziału przedszkolnego w roli obserwatorów, uczniowie klas I-III, trzy uczennice z klasy IV w roli wróżek, jury (np. dyr. Szkoły, wybrani nauczyciele, rodzice).
PRZYGOTOWANIE:
• poinformowanie klas o konkursie trzy miesiące wcześniej;
• wyłonienie 6- osobowej drużyny reprezentującej klasę w konkursie;
• zaproszenie gości, jury;
• zaproszenie i przygotowanie uczennic z klasy IV do roli wróżek prowadzących konkurs;
• przebranie się uczniów za bajkowe postacie;
• przygotowanie przez klasy plakatów oraz rysunków bajkowych postaci do dekoracji sali.
PRZEBIEG KONKURSU:
Trzy 6- osobowe zespoły ( w zespole po dwóch uczniów z klas I, II, III) siedzą na
materacach. Pozostałe dzieci siedzą z tyłu na ławeczkach.
1 Powitanie przez wróżki zgromadzonych gości i uczestników. Zapoznanie z celem spotkania. Przedstawienie jury.
2 Wprowadzenie w część konkursową. Zapoznanie z zasadami punktacji obowiązującymi przy ocenie.
I Z których wierszy Jana Brzechwy pochodzą te słowa?
(drużyny zapisują na kartkach tytuły wierszy odczytywanych przez wróżki; 1 punkt za prawidłowo odgadnięty tytuł)
1 Proszę pana, proszę pana,
zaszła u nas wielka zmiana.
Moja starsza siostra Bronka
zamieniła się w skowronka. („Kłamczucha”)

2 Zdolna jestem niesłychanie,
najpiękniejsze mam ubranie,
moja buzia tryska zdrowiem,
jak coś powiem to już powiem. („Samochwała”)

3 Piotruś nie był dzisiaj w szkole,
Antek zrobił dziurę w stole,
Wanda obrus poplamiła.
Zosia szyi nie umyła. („Skarżypyta”)

4 O, wypraszam to sobie!
Jak to? Ja nic nie robię?
A kto siedzi na tapczanie?
A kto zjadł pierwsze śniadanie? („Leń”)

II Czy znasz te książki?
(zmień podkreślone słowa na właściwe; za każdy prawidłowo poprawiony tytuł 1 punkt)
• „Fiku- miku na ręczniku”
• „Słoń Bąbalski”
• „Kocmołuszek”
• „Królowa biegu”
• „Dziewczynka z pałeczkami”
• „Koziołek Fikołek”
• „Złota paczka”
• „Wróbelek Felek i jego przyjaciele”
• „Lampa Kapucyna”
• „Księga lasu”
• „Jak Piotruś został strażakiem”
• „Biała owieczka”
• „O krasnoludkach i pięknej Marysi”
• „Baśń o Zielonym Kapturku”
III Pytania konkursowe:
(drużyna odpowiada na wylosowany numer pytania; 2 punkty za prawidłową odpowiedź, 1 punkt po konsultacji z kibicującą jej grupą dzieci)
• W co zamieniło się brzydkie kaczątko?
• Z czego była zrobiona chata Baby Jagi z bajki pt. „Jaś i Małgosia”?
• Ilu krasnoludków towarzyszyło Śnieżce?
• Kto spełniał życzenia żony rybaka?
• Po co Czerwony Kapturek szedł do babci?
• Co zgubił Kopciuszek wybiegając z balu?
• Kto pożarł babcię i Czerwonego Kapturka?
• Dlaczego dziewczynkę nazywano „Kopciuszek”?
• Jak Szewczyk Dratewka pomógł pszczołom, mrówkom i kaczkom?
• Dlaczego Śnieżka ukrywała się w lesie?
• W czym pomogły Szewczykowi Dratewce pszczoły?
• Dlaczego Jaś i Małgosia znaleźli się w pobliżu chatki Baby Jagi?
• Kto przyśnił się dziewczynce z zapałkami?
• Jakie było ostatnie życzenie żony rybaka?
• Jakie święta zbliżały się w baśni pt. „Dziewczynka z zapałkami”?
IV Z jakich utworów pochodzą ilustracje?
(drużyna losuje ilustracje i odgaduje tytuł utworu; za każdy prawidłowo podany tytuł 1 punkt)
„Czerwony Kapturek” „O psie, który jeździł koleją” „Kopciuszek”
„Lokomotywa” „O krasnoludkach i sierotce Marysi” „Na jagody”
„O rybaku i złotej rybce” „Kukuryku na ręczniku” „Rzepka”
V Jakie to bajki?
(drużyna zapisuje na kartce tytuł bajki, której fragment odczytała wróżka; za każdy prawidłowo zapisany tytuł 1 punkt)
1 Oto pierwsza bajka,
Las, pagórek, rzeczka.
Przez las idzie ścieżką
Wesoła dzieweczka.
Wilk skrył się za górką
I oczami błyska.
Ach, strzeż się, dziewczynko,
Groźnego wilczyska. („Czerwony Kapturek”)

2 Wykluło się z jajka
spojrzało w toń wody
i zapłakało z powodu urody.
Za kaczą mamą powędrowało,
Nad swą brzydotą ubolewało. („Brzydkie kaczątko”)

3 Jest taki kotek w krainie bajek
co chodzi w butach i kurzy faję.
Kapelusz z piórem nosi na głowie.
Niejedną bajkę dzieciom opowie. („Kot w butach”)

4 Siedem krasnoludków w kopalni pracuje,
A w ich domku królewna obiad im gotuje.
Przyjdą tu kiedyś królewscy rycerze,
Królewicz dziewczynę na zamek zabierze. („Królewna Śnieżka”)

5 Ciągnie sieci stary rybak.
Ach, skarb jakiś złowił chyba,
A tu rybka ludzkim głosem
Mówi: puść mnie, puść mnie, proszę.(„O rybaku i złotej rybce”)

6 Chłopczyk i dziewczynka zabłądzili nocą.
Patrzą, okienka wśród lasu migocą.
- Domek z piernika!
Wejdźmy do środka!
Ach, czy nic złego dzieci nie spotka? („Jaś i Małgosia”)

7 A oto smoluszek dobry i poczciwy,
schyla się nad miską,
gołąb grucha siwy,
- idź na bal dzieweczko,
przebiorę ziarenka.
Już czeka kareta i złota sukienka. („Kopciuszek”)

8 Po błękitnym niebie leci jaskółeczka,
- kto wędruje na niej?
Mała dziewczyneczka.
Do królestwa leci kwiatów.
Szumią, szumią skrzydła wiatru. („Calineczka”- „ Odrobinka”)

VI Konkurs z rekwizytami.
( drużyna otrzymuje dwa przedmioty; jej zadaniem jest podanie tytułu bajki do danego rekwizytu; za każdy prawidłowo podany tytuł 1 punkt)
ziarnko grochu- „Księżniczka na ziarnku grochu”
zapałki- „Dziewczynka z zapałkami”
szkatułka- „Latający kufer”
kalosze- „Kalosze szczęścia”
żołnierzyk- „Dzielny ołowiany żołnierzyk”
koszyczek- „Czerwony Kapturek”
VII Kalambury.
(drużyna odgaduje tytuł utworu z jakiego pochodzi ilustracja rysowana przez wróżkę; czas na odgadnięcie 2 minuty; za prawidłowe odgadnięcie hasła w ciągu 1 minuty 2 punkty, za odgadnięcie hasła w ciągu dwóch minut 1 punkt)
• „O psie, który jeździł koleją”
• „Lokomotywa”
• „Kajtkowe przygody”



Między poszczególnymi konkurencjami wróżki uczą dzieci czarodziejskich zaklęć i wspólnie je wygłaszają:
Abra, kadabra, złoty pył. Abra, kadabra gwiezdny pył. Abra, kadabra srebrny pył.
Abyś grzeczny był. Abyś uśmiechnięty był. Abyś mądry był.

Podsumowanie konkursu:
• Przeliczanie przez drużyny (z pomocą wróżek) cukierków- punktów. Ogłoszenie przez jury wyników, nagrodzenie zwycięskiej drużyny, wręczenie wszystkim uczestnikom drużyn pamiątkowych dyplomów, cukierków wszystkim dzieciom.
• Podziękowanie za pracę jury, uczestnikom, wychowawcom i gościom.
• Wyeksponowanie plakatów i prac plastycznych na korytarzu szkolnym.




Teresa Lus

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie