Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program naprawczy dla dziecka z klasy zerowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 702 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Program działań naprawczych dla dziecka z klasy zerowej

Jestem pedagogiem terapeutą, pracuję w szkole podstawowej i staram się zmieniać na lepsze dzieci ciężko poszkodowane przez los.

Dla każdego mojego ucznia przygotowuję indywidualny program. Jednak zanim do tego dojdzie prowadzę zajęcia wstępne nasycone elementami psychoterapii.

Dbam o ukształtowanie zachowań umożliwiających współpracę oraz o wyciszenie lękowych nastawień do podejmowanych decyzji. Cały czas prowadzę obserwację dzięki której będę mogła przygotować program działań naprawczych.

Jednym z moich uczniów był Krystian. Chłopiec trafił do klasy zerowej z pewnym opóźnieniem, bo dopiero w październiku. Okazało się, że zmarła babcia, która opiekowała się nim i starszym bratem. Dzieci trafiły do domu dziecko i dopiero po pod koniec października zaczęły chodzić do szkoły.

Na pierwszych zajęciach chłopiec był bardzo nieufny. Nie chciał się bawić i nie umiał skupić się na zabawie. Cały czas przeznaczony na zajęcia z nim wykorzystywałam na zabawę. Po jakimś czasie udało mi się zaciekawić Krystiana na dłuższą chwilę. Zauważyłam, że lubi nasze spotkania i bardzo pragnie kontaktu indywidualnego. Na bazie obserwacji i znajomości programu nauczania "Dziecięcej matematyki" E.Gruszczyk-Kolczyńskiej i pozycji "Pracuję z sześciolatkiem" E.Waszkiewicz ułożyłam program naprawczy dla Krystiana ucznia klasy zerowej.

1. Wypracowanie płaszczyzny współpracy.

  • swobodna rozmowa oraz rozmowa kierowana
  • kształtowanie umiejętności mówienia, co dziecko cieszy, a co martwi
  • kształtowanie umiejętności wyboru
  • zwracanie uwagi na rozumienie i przestrzeganie zasad oraz reguł gry
  • trening w skupieniu uwagi na wykonywanych czynnościach
  • wyciszenie lękowych nastawień do zadań wymagających wysiłku intelektualnego.

    2. Kształtowanie orientacji przestrzennej oraz orientacji w schemacie własnego ciała.

  • orientowanie się w schemacie własnego ciała,
  • różnicowanie i określanie położenia przedmiotów w stosunku do siebie, do drugiej osoby i do wybranych przedmiotów,
  • orientacja przestrzenna i umiejętność określania strony prawej i lewej.

    3. Ćwiczenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

  • podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała
  • usprawnianie manipulacji przedmiotami
  • kojarzenie doznań ruchowych z obrazami graficznymi
  • przyzwyczajanie do kontroli wykonywanego ruchu graficznego
  • usprawnianie celowych i precyzyjnych ruchów rąk oraz ich współdziałanie
  • ćwiczenie dokładnej kontroli nad ruchami graficznymi
  • ćwiczenie kontroli nad wykonywaniem ruchu w odtwarzaniu symboli graficznych

    4. Konstruowanie,przekształcanie,odtwarzanie

  • budowle przestrzenne budowane według własnej inwencji
  • konstrukcje płaskie: budowanie ornamentów i mozaik według własnego pomysłu
  • Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową
  • odtwarzanie struktur dźwiękowych
  • różnicowanie sygnałów dźwiękowych
  • wyróżnianie wyrazów w zdaniu
  • wyróżnianie sylab
  • wyróżnianie głosek

    5. Wspomaganie rozwoju intelektualnego. Gry, zabawy i rozwiązywanie zadań.

    6. Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw.

  • wydobywanie rozumowania przyczynowo-skutkowego w sytuacjach "Dlaczego to się stało?"
  • lub "Co się może stać gdy....?"
  • kolejność czynności gwarantująca osiągnięcie celu
  • opowiadanie własnych przygód,a potem zastanawianie się nad przyczynami i skutkami
  • układanie historyjki obrazkowej zakończonej słownym przedstawieniem jej treści
  • składanie obrazków pociętych na wiele części

    7. Kształtowanie umiejętności liczenia przedmiotów

  • doprowadzenie do sprawnego liczenia i rozróżniania błędnego liczenia od poprawnego
  • liczenie w szerokim zakresie i wsłuchiwanie się w brzmienie liczebników
  • liczenie, poczynając od dowolnego miejsca
  • pokazywanie na palcach i liczenie po pięć i po dziesięć

    8. Dodawanie i odejmowanie,rozdawanie i rozdzielanie po kilka

  • kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami, przez rachowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy
  • sytuacje zabawowe, które wymagają od dzieci sprawnego rachowania: liczenia, dodawania, odejmowania, wymiany według podanych umów także rozdzielania i rozdawania
  • gry sprzyjające opanowaniu umiejętności rachunkowych dzieci

    9. Klasyfikacja

  • segregowanie obrazków według zasady "co do czego pasuje" ze słownym uzasadnieniem
  • różnicowanie i segregowanie na różne sposoby: łączenie par, łańcuchów złożonych z par, tworzenie kolekcji złożonych z przedmiotów, roślin, zwierząt

    10. Badanie i porównywanie liczebności zbiorów

  • przeliczanie elementów i układanie par złożonych z elementów jednego zbioru i elementów drugiego zbioru, ustalanie, gdzie jest więcej, a gdzie mniej lub tyle samo

    11. Przekształcanie sytuacji życiowych w zadania do rozwiązania

    12. Monograficzne opracowanie liczb pierwszej i drugiej dziesiątki

    Zajęcia prowadziłam dwa razy w tygodniu, a w czasie praktyk studentki zajmowały się z chłopcem dodatkowo i zajęcia odbywały się nawet cztery razy w tygodniu. Pod koniec maja zostały przeprowadzone badania psychologiczne. Wykazały one dojrzałość emocjonalną do nauki w pierwszej klasie, choć chłopiec nie opanował umiejętności czytania. Tym materiałem postanowiłam zająć się w roku następnym.

    Uważam,że ten program pozwolił Krystianowi w miarę możliwości korzystać z zajęć w zerówce i na bieżąco uzupełniał umiejętności, których chłopiec wcześniej nie mógł nabyć.

    Dzięki tego typu ćwiczeniom uchroniłam ucznia przed niepowodzeniami szkolnymi i zmieniłam na lepsze jego szkolny los.

    Obecnie Krystian mieszka we Francji. Razem ze starszym bratem został zaadoptowany przez dalszą rodzinę na stałe mieszkającą poza granicami kraju. Okazało się, że nie potrzebna jest mu znajomość języka polskiego, a osiągnięcie poziomu operacyjnego z matematyki i gotowość do dalszej nauki pozwoli mu na dobre funkcjonowanie w szkole francuskiej.

    Joanna Kajkowska
    Szkoła Podstawowa nr 23 w Warszawie

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie