Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
O "bibwebie" słów kilka1

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 974 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Świat pędzi do przodu. Zdobycze technologiczne ostatnich dziesięcioleci zaczynają zmieniać także nasze "bibliotekarskie podwórko". W prasie coraz częściej można przeczytać wiadomości takie jak ta z "Gazety Wyborczej", gdzie na pierwszej stronie znalazł się artykuł o złowieszczym podtytule: "Policzone są już dni zwykłych książek, gazet i plakatów"2. Wszystkie te środki przekazu będą, zdaniem redaktora gazety, zastąpione przez "e-papier" czyli elektroniczny papier. Jest to tak naprawdę rodzaj ekranu, ale tak cienkiego, poręcznego i giętkiego jak zwyczajny papier, na którym będzie można wyświetlać nie tylko dowolnie grubą książkę, ale również filmy wideo.
Po Internecie przetoczyła się dyskusja dotycząca bibliotek wirtualnych i bibliotek cyfrowych oraz różnic pomiędzy nimi3. To już nie mrzonki to rzeczywistość.
W Ministerstwie Infrastruktury opracowano raport zatytułowany "Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001-2006" (w skrócie: e-Polska4). Poświęcono tam kilka zdań nam bibliotekarzom oraz bibliotekom. Przytoczę tylko jeden cytat: "...nowoczesna biblioteka szkolna to biblioteka nie tylko skomputeryzowana, ale przede wszystkim biblioteka multimedialna, spełniająca rolę ośrodka zdobywania, gromadzenia i przetwarzania informacji przez nauczycieli, uczniów, a także rodziców, wyposażona w szybki dostęp do zasobów sieci Internet". We wspomnianym dokumencie, wśród najważniejszych działań znalazło się m.in. "przeszkolenie bibliotekarzy w zakresie korzystania z narzędzi wykorzystujących technologie informacyjne" oraz utworzenie Polskiej Biblioteki Internetowej5. Jeżeli chodzi o pierwszy ze wspomnianych postulatów musimy o siebie zadbać sami, w przypadku drugiego biblioteka już działa a jej zasoby systematycznie się powiększają. Udostępnia już przeszło 10 tys. tytułów (stan na koniec grudnia 2004r.) dzieł literatury masowej, starodruków i mikrofilmów.

Pozostaje mieć nadzieję, że nie zostaniemy pominięci przy budowie owego "społeczeństwa informacyjnego" a biblioteki nie "zaczną powolnego marszu do skansenu" (słowa jednego z dyskutantów internetowej listy dyskusyjnej SBP)6.

Większość bibliotekarzy szkolnych od razu będzie miała w zanadrzu argument, że rzeczy o których wspomniano nijak się mają do rzeczywistości bibliotekarskiej.
Wiem. Zastraszające wręcz niedoinwestowanie, brak książek, złe warunki lokalowe, zbyt mała obsada kadrowa to codzienność w naszym zawodzie. A może właśnie dlatego warto się zastanowić nad propozycją o której chcę napisać kilka słów. Na wiele, zbyt wiele rzeczy nie mamy wpływu, ale możemy na przykład spróbować się dowartościować, zmienić swoje często zbyt niskie mniemanie o naszym zawodzie. Przecież coraz więcej szkół, nawet tych małych ma sale komputerowe. Jeżeli nie ma komputerów w bibliotece, są właśnie tam. Może warto spróbować i pokusić się o wzbogacenie swojego warsztatu pracy dzięki umiejętnościom korzystania z tego źródła informacji. Czy tego chcemy czy nie biblioteka będzie we współczesnym świecie w coraz większym stopniu centrum dostarczania informacji zawartych nie tylko w książkach, ale także dostępnych w Internecie. Nie można zapominać, że informacja musi być odpowiednio gromadzona (ciągle i na bieżąco) i odpowiednio opracowana - w przeciwnym wypadku jest jedynie szumem informacyjnym. To szansa dla nas bibliotekarzy.

Spróbujmy jeszcze raz zainwestować we własny rozwój. Uniwersytet Warszawski, EBIB czyli Elektroniczna Biblioteka oraz Fundacja Bertelsmanna dają nam taką możliwość. Do Polski trafiło szkolenie pod nazwą "bibweb - internetowy kurs dla bibliotekarzy" - wypróbowana z powodzeniem w Niemczech koncepcja internetowego kursu przeznaczonego specjalnie dla pracowników bibliotek. Kurs nie tylko zajmuje się problematyką internetową, lecz również realizowany jest wyłącznie za pośrednictwem tego medium.

Bardzo często nasze próby wykorzystania Internetu do zdobycia informacji ograniczają się do odwiedzenia w Onecie najbardziej popularnej encyklopedii internetowej Wiem czy też wpisania na chybił trafił najprostszego hasła w oknie wyszukiwarki. Kurs internetowy dla bibliotekarzy, czyli tytułowy "bibweb" pozwala nam coś w tym zakresie zmienić. Warunkiem uczestnictwa w nim jest posiadanie komputera PC z dostępem do Internetu oraz znajomość podstawowych zasad obsługi systemu operacyjnego Windows. Przejęta z Niemiec koncepcja internetowego kursu przeznaczonego specjalnie dla pracowników bibliotek realizowana jest w trzech uzupełniających się modułach:

Moduł 1: Podstawy Internetu
Moduł 2: Systematyczne wyszukiwanie informacji w Internecie
Moduł 3: Planowanie i tworzenie własnej oferty internetowej

Pierwsza refleksja osoby, która zdecydowała się na uczestnictwo w tym kursie to: "Jak wiele jest sposobów wyszukiwania informacji w Internecie, o których nie miałam pojęcia". Niewielu z nas wie, że tylko około 16% internetowych zasobów jest dostępnych przy użyciu trzech podstawowych rodzajów narzędzi wyszukiwawczych: wyszukiwarek, katalogów tematycznych oraz multiwyszukiwarek. Reszta to tzw. "ukryty web" zawierający bardzo wartościowe materiały, a wśród nich m.in. opracowania naukowe, dokumenty rządowe, zasoby biblioteczne. "Bibweb" uczy jak do nich dotrzeć.

W trakcie kursu mamy zapewniony dostęp do materiałów szkoleniowych (dla "wzrokowców" istnieje możliwość ich wydrukowania) oraz wymianę informacji pomiędzy uczestnikami (fora dyskusyjne, wirtualna tablica ogłoszeń oraz czat). W przypadku problemów można uzyskać pomoc za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie u przeszkolonych pracowników Biblioteki Uniwersyteckiej.

"Bibweb" dostarcza ogromnej liczby wiadomości, adresów, uczy jak praktycznie wykorzystać zdobytą wiedzę. Oswaja nas z pojęciami takimi jak: czat, spam, nick, plug-in, spider, crawler, cookies i wieloma innymi. Poznajemy narzędzia wyszukiwawcze, kryteria wyszukiwania oraz kryteria, według których dokonujemy oceny wyszukanej informacji. Każdy rozdział "bibwebu" kończy się ćwiczeniami i zadaniami, które służą ugruntowaniu przyswojonych wiadomości. Po ich wykonaniu uczestnik otrzymuje kilkustopniowy komentarz a swoje wyniki w nauce może kontrolować za pośrednictwem tzw. "barometru postępów".

I jeszcze jedno. Pracownicy bibliotek w trakcie kursu będą mieli okazję "wypracować argumenty pomocne przy pozyskiwaniu inwestorów samorządowych".

Z kursu można korzystać pod dokonaniu zgłoszenia oraz uiszczeniu (niestety) opłaty w wysokości 100 zł za moduł (osoby poszukujące pracy oraz studenci płacą połowę tej kwoty). Dostęp do modułu otrzymuje się na okres 3 miesięcy.

Nowoczesne technologie zaczynają odgrywać decydujący wpływ na współczesne oblicze biblioteki, a podłączenie biblioteki do Internetu i udostępnienie jego zasobów czytelnikom stało się standardem cywilizacyjnym. Dorównanie tym standardom stało się naszym najważniejszym zadaniem. Według informacji z "bibwebu" liczba użytkowników Internetu rośnie lawinowo. W Europie dostęp do niego posiada ok. 38% mieszkańców, w Polsce wciąż jeszcze tylko ok. 19%. Dołączmy do tej grupy.

Przypisy:
1. "Internetowy kurs dla bibliotekarzy - bibweb". Tryb dostępu: http://www.bibweb.pl
2. Cieśliński, Piotr. Papier? Eee... E-papier!. Gazeta Wyborcza 2003, nr 226, s. 7.
3. Obszerny wykaz publikacji na temat bibliotek wirtualnych i cyfrowych m.in. autorstwa A.Filipowicz i A.Radwańskiego oraz linki odsyłające do polskich i zagranicznych bibliotek wirtualnych i cyfrowych. Tryb dostępu: http://ebib.oss.wroc.pl/linki/wirtua.php
4. Uwagi do dokumentu "ePolska" autorstwa A.Radwańskiego, B.Bednarek-Michalskiej i A.Filipowicz zawarte w serwisie informacyjnym SBP. Tryb dostępu: http://ebib.oss.wroc.pl/sbp/epolska.html
5. Polska Biblioteka Internetowa. Tryb dostępu: http://www.pbi.edu.pl
6. Uwagi Jana Jackowicza-Korczyńskiego na łamach listy dyskusyjnej SBP na temat dokumentu "ePolska" i Programu Powszechnej Edukacji Informatycznej. Tryb dostępu: http://ebib.oss.wroc.pl/sbp/lista_sbp6.html

Małgorzata Galasińska
Biblioteka Pedagogiczna w Ząbkowicach Śląskich

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie