Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ekonomiczna lekcja matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 992 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kształtowanie sprawności rachunkowych przy wykorzystaniu terminów i sytuacji ekonomicznych.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI
W KLASIE VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
*****************************************************************************
opracowanie:
Dorota Kiślak
ZKPiG nr 6, Gdańsk

DZIAŁ PROGRAMOWY: Ułamki zwykłe i dziesiętne.

TEMAT LEKCJI: Kształtowanie sprawności rachunkowych przy wykorzystaniu terminów i sytuacji ekonomicznych.

CELE:

  • kształcący:

    - kształtowanie sprawności rachunkowych (ułamki dziesiętne a pieniądze)

    - kształtowanie umiejętności posługiwania się terminami związanymi z codziennym życiem, a dotyczącymi codziennych wydatków, opłacalności niektórych zakupów, cen towarów w takim lub innym sklepie

    - uświadomienie uczniom różnych możliwości rozwiązywania problemów

  • wychowawczy

    - umiejętność pracy w grupie

    - wytrwałość w dążeniu do celu

    METODY PRACY:

    ćwiczenia praktyczne

    FORMA ORGANIZACYJNA LEKCJI:

    praca w grupach

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

    - kalkulatory kieszonkowe
    - kartki do wykonywania rachunków
    - karty do zadań dla każdej z pięciu grup – ksero
    - plansze z różnymi artykułami oraz ich cenami (jako sklepy spożywcze i przemysłowe)
    - praca domowa bezpośrednio związana z tematem lekcji – ksero dla każdego ucznia

    PRZEWIDYWANY PRZEBIEG LEKCJI:

    1. Przywitanie się z uczniami.

    2. Sprawdzenie obecności.

    3. Czynności wprowadzające i przygotowujące do realizacji tematu lekcji:

  • uświadomienie uczniom celu lekcji

    uczniowie mają podczas lekcji przede wszystkim korzystać z informacji zamieszczonych na pomocniczych planszach, na których umieszczone są różne artykuły – spożywcze i przemysłowe, wraz z cenami; zadaniem uczniów będzie robienie zakupów w różnych sklepach ale przy pewnych
    założeniach: będą musieli zdecydować, w którym sklepie najbardziej opłaca się kupić dany towar,
    a w którym nie – bo jest drożej; jakie towary kupować, aby wydać dokładną kwotę pieniędzy; co kupić
    na świąteczny stół itd.; uczniowie przekonają się, że istnieje kilka możliwości rozwiązania pewnych problemów, że to, co codziennie muszą robić ich rodzice nie jest takie proste jak mogłoby się wydawać, że często trzeba decydować o opłacalności pewnych towarów i że należy dążyć do założonego celu (w tej lekcji do zrobienia zaplanowanych zakupów)

  • powtórzenie pisemnego sposobu dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych

  • zwrócenie uwagi uczniów na różne wartości cyfr w zależności od miejsca zajmowanego po przecinku w liczbie dziesiętnej

    4. Podanie uczniom zasad zabawy.

    Uczniowie pracują w pięciu pięcioosobowych grupach. Sami przydzielają sobie zadania do wykonania i sami dzielą się pracą. Każda z grup ma inne zadanie do wykonania. Plansze z artykułami są umieszczone w różnych częściach klasy więc należy chodzić po niej i wyszukiwać potrzebne do zakupu rzeczy według zadanego zadania. Zabawa kończy się pięć minut przed dzwonkiem. Pozostały do końca lekcji czas zostanie przeznaczony na podsumowanie pracy.

    5. Podsumowanie lekcji.

    Wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonej zabawy.

    6. Zadanie i omówienie pracy domowej.

    Praca domowa jest związana z lekcją i dotyczy zakupu towarów w różnych walutach: dolar amerykański, euro, korona. Podany został w zadaniu aktualny kurs powyższych walut (na dany dzień) a zadaniem uczniów jest przeliczenie waluty ze złotówek na dolary, euro i korony.

    7. Ocena pracy uczniów.

    Po lekcji prace uczniów zostają zebrane przez nauczyciela i ocenione. Przede wszystkim sprawdzana jest poprawność wykonanej pracy, estetyka zapisu i czytelność.


    ZADANIA

    GRUPA 1
    Waszym zadaniem jest „ zrobić zakupy ” w wybranym przez Was sklepie spożywczym. Macie zakupić artykuły potrzebne do przygotowania świątecznej kolacji dla sześcioosobowej rodziny: Pani Katarzyny i Pana Mariusza, Babci Krystyny oraz dzieci – Pawła, Michała i Agnieszki. Macie do dyspozycji 250 zł. Pamiętajcie, że na wigilijnym stole powinno się znaleźć minimum dwanaście różnych potraw.

    GRUPA 2
    Zaplanujcie kupno artykułów potrzebnych do przygotowania świątecznej kolacji dla sześcioosobowej odziny: Pani Katarzyny i Pana Mariusza, Babci Krystyny oraz dzieci – Pawła, Michała i Agnieszki. Idźcie na zakupy do sklepu pierwszego, a potem do drugiego. Zastanówcie się, ile zapłacicie za te same zakupy w sklepie pierwszym a ile w drugim. Waszym zadaniem jest kupno poniżej wymienionych artykułów po możliwie najniższej cenie w dowolnym sklepie.

    GRUPA 3
    Zaplanujcie kupno artykułów potrzebnych do przygotowania świątecznej kolacji dla sześcioosobowej rodziny: Pani Katarzyny i Pana Mariusza, Babci Krystyny oraz dzieci – Pawła, Michała i Agnieszki.
    Idźcie na zakupy do sklepu pierwszego, a potem do drugiego. Zastanówcie się, ile zapłacicie za te same zakupy w sklepie pierwszym a ile w drugim. Waszym zadaniem jest kupno poniżej wymienionych artykułów po możliwie najwyższej cenie w dowolnym sklepie.

    GRUPA 4
    Waszym zadaniem jest kupienie prezentów pod choinkę dla sześcioosobowej rodziny: Pani Katarzyny i Pana Mariusza, Babci Krystyny oraz dzieci – Pawła, Michała i Agnieszki. Zakupów możecie dokonać w dowolnych sklepach: spożywczych i przemysłowych. Pamiętajcie jednak że na paczki osób dorosłych ma być przeznaczone dwa razy więcej pieniędzy niż na paczki dla dzieci oraz każda paczka ma się składać przynajmniej z pięciu różnych towarów. Do dyspozycji macie kwotę 1350 zł.

    GRUPA 5
    Wyobraźcie sobie, że Święty Mikołaj Włożył Wam do buta kopertę z pieniędzmi na prezenty. W kopercie znajdowało się 1270 zł. Za te pieniądze kupujecie sobie prezenty. Ale Mikołaj postawił jeden warunek: „ macie wydać dokładnie całą kwotę ” ( dopuszczalna różnica to 2 zł ).

    Dorota KIślak
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie