Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ekonomiczna lekcja matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1011 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kształtowanie sprawności rachunkowych przy wykorzystaniu terminów i sytuacji ekonomicznych.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI
W KLASIE VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
*****************************************************************************
opracowanie:
Dorota Kiślak
ZKPiG nr 6, Gdańsk

DZIAŁ PROGRAMOWY: Ułamki zwykłe i dziesiętne.

TEMAT LEKCJI: Kształtowanie sprawności rachunkowych przy wykorzystaniu terminów i sytuacji ekonomicznych.

CELE:

  • kształcący:

    - kształtowanie sprawności rachunkowych (ułamki dziesiętne a pieniądze)

    - kształtowanie umiejętności posługiwania się terminami związanymi z codziennym życiem, a dotyczącymi codziennych wydatków, opłacalności niektórych zakupów, cen towarów w takim lub innym sklepie

    - uświadomienie uczniom różnych możliwości rozwiązywania problemów

  • wychowawczy

    - umiejętność pracy w grupie

    - wytrwałość w dążeniu do celu

    METODY PRACY:

    ćwiczenia praktyczne

    FORMA ORGANIZACYJNA LEKCJI:

    praca w grupach

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

    - kalkulatory kieszonkowe
    - kartki do wykonywania rachunków
    - karty do zadań dla każdej z pięciu grup – ksero
    - plansze z różnymi artykułami oraz ich cenami (jako sklepy spożywcze i przemysłowe)
    - praca domowa bezpośrednio związana z tematem lekcji – ksero dla każdego ucznia

    PRZEWIDYWANY PRZEBIEG LEKCJI:

    1. Przywitanie się z uczniami.

    2. Sprawdzenie obecności.

    3. Czynności wprowadzające i przygotowujące do realizacji tematu lekcji:

  • uświadomienie uczniom celu lekcji

    uczniowie mają podczas lekcji przede wszystkim korzystać z informacji zamieszczonych na pomocniczych planszach, na których umieszczone są różne artykuły – spożywcze i przemysłowe, wraz z cenami; zadaniem uczniów będzie robienie zakupów w różnych sklepach ale przy pewnych
    założeniach: będą musieli zdecydować, w którym sklepie najbardziej opłaca się kupić dany towar,
    a w którym nie – bo jest drożej; jakie towary kupować, aby wydać dokładną kwotę pieniędzy; co kupić
    na świąteczny stół itd.; uczniowie przekonają się, że istnieje kilka możliwości rozwiązania pewnych problemów, że to, co codziennie muszą robić ich rodzice nie jest takie proste jak mogłoby się wydawać, że często trzeba decydować o opłacalności pewnych towarów i że należy dążyć do założonego celu (w tej lekcji do zrobienia zaplanowanych zakupów)

  • powtórzenie pisemnego sposobu dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych

  • zwrócenie uwagi uczniów na różne wartości cyfr w zależności od miejsca zajmowanego po przecinku w liczbie dziesiętnej

    4. Podanie uczniom zasad zabawy.

    Uczniowie pracują w pięciu pięcioosobowych grupach. Sami przydzielają sobie zadania do wykonania i sami dzielą się pracą. Każda z grup ma inne zadanie do wykonania. Plansze z artykułami są umieszczone w różnych częściach klasy więc należy chodzić po niej i wyszukiwać potrzebne do zakupu rzeczy według zadanego zadania. Zabawa kończy się pięć minut przed dzwonkiem. Pozostały do końca lekcji czas zostanie przeznaczony na podsumowanie pracy.

    5. Podsumowanie lekcji.

    Wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonej zabawy.

    6. Zadanie i omówienie pracy domowej.

    Praca domowa jest związana z lekcją i dotyczy zakupu towarów w różnych walutach: dolar amerykański, euro, korona. Podany został w zadaniu aktualny kurs powyższych walut (na dany dzień) a zadaniem uczniów jest przeliczenie waluty ze złotówek na dolary, euro i korony.

    7. Ocena pracy uczniów.

    Po lekcji prace uczniów zostają zebrane przez nauczyciela i ocenione. Przede wszystkim sprawdzana jest poprawność wykonanej pracy, estetyka zapisu i czytelność.


    ZADANIA

    GRUPA 1
    Waszym zadaniem jest „ zrobić zakupy ” w wybranym przez Was sklepie spożywczym. Macie zakupić artykuły potrzebne do przygotowania świątecznej kolacji dla sześcioosobowej rodziny: Pani Katarzyny i Pana Mariusza, Babci Krystyny oraz dzieci – Pawła, Michała i Agnieszki. Macie do dyspozycji 250 zł. Pamiętajcie, że na wigilijnym stole powinno się znaleźć minimum dwanaście różnych potraw.

    GRUPA 2
    Zaplanujcie kupno artykułów potrzebnych do przygotowania świątecznej kolacji dla sześcioosobowej odziny: Pani Katarzyny i Pana Mariusza, Babci Krystyny oraz dzieci – Pawła, Michała i Agnieszki. Idźcie na zakupy do sklepu pierwszego, a potem do drugiego. Zastanówcie się, ile zapłacicie za te same zakupy w sklepie pierwszym a ile w drugim. Waszym zadaniem jest kupno poniżej wymienionych artykułów po możliwie najniższej cenie w dowolnym sklepie.

    GRUPA 3
    Zaplanujcie kupno artykułów potrzebnych do przygotowania świątecznej kolacji dla sześcioosobowej rodziny: Pani Katarzyny i Pana Mariusza, Babci Krystyny oraz dzieci – Pawła, Michała i Agnieszki.
    Idźcie na zakupy do sklepu pierwszego, a potem do drugiego. Zastanówcie się, ile zapłacicie za te same zakupy w sklepie pierwszym a ile w drugim. Waszym zadaniem jest kupno poniżej wymienionych artykułów po możliwie najwyższej cenie w dowolnym sklepie.

    GRUPA 4
    Waszym zadaniem jest kupienie prezentów pod choinkę dla sześcioosobowej rodziny: Pani Katarzyny i Pana Mariusza, Babci Krystyny oraz dzieci – Pawła, Michała i Agnieszki. Zakupów możecie dokonać w dowolnych sklepach: spożywczych i przemysłowych. Pamiętajcie jednak że na paczki osób dorosłych ma być przeznaczone dwa razy więcej pieniędzy niż na paczki dla dzieci oraz każda paczka ma się składać przynajmniej z pięciu różnych towarów. Do dyspozycji macie kwotę 1350 zł.

    GRUPA 5
    Wyobraźcie sobie, że Święty Mikołaj Włożył Wam do buta kopertę z pieniędzmi na prezenty. W kopercie znajdowało się 1270 zł. Za te pieniądze kupujecie sobie prezenty. Ale Mikołaj postawił jeden warunek: „ macie wydać dokładnie całą kwotę ” ( dopuszczalna różnica to 2 zł ).

    Dorota KIślak
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie