Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Prawa dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6603 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konwencja o Prawach Dziecka to międzynarodowa umowa zawierająca zbiór praw . Chociaż w Polsce konwencja obowiązuje od 1991 roku sądzę , że prawa dziecka nie są jeszcze znane i respektowane.
Od 3 lat w mojej szkole obchodzony jest Tydzień Praw Dziecka. Chcemy w ten sposób przybliżyć dzieciom znajomość ich praw , a także poinformować , gdzie mogą szukać pomocy.
W poniższym scenariuszu uroczystości szkolnej wybrałam i opracowałam prawa , które moim zdaniem są najważniejsze dla uczniów w ich codziennym życiu ,w domu i w szkole. Dla lepszego zrozumienia praw przygotowałam scenki rodzajowe (wykonane przez uczniów kl .V-VI szkoły podstawowej ) oraz krótki opis danego prawa . Do opracowania poniższego scenariusza wykorzystałam książkę „Moje prawa czyli Konwencja o Prawach Dziecka dla dzieci ” autorstwa E. Czyż ,R .Macieja i jego córki Niny Tekla (Śniecińskiej) oraz wiedze zdobytą na warsztatach metodycznych „Prawa Dziecka”.
Kolejność przedstawienia „Prawa dziecka”

1.Wstęp.
2.Piosenka„Mała””
3.Prawo do życia i rozwoju - treść
4.Prawo do prywatności - treść.
5.Scenka dramowa- prawo do nazwiska.
6.Prawo do nazwiska- treść.
7.Scenka dramowa- prawo do wyznania.
8.Prawo do swobody ,myśli ,sumienia i wyznania
9.Piosenka „Kołysanka dla taty i mamy ”
10.Prawo do życia i wychowania w rodzinie -treść
11.Scenka dramowa – prawo do wypowiedzi..
12.Prawo do wypowiedzi – treść.
13.Scenka dramowa- prawo do nauki .
14.Prawo do nauki – treść.
15.Prawo do życia bez przemocy – treść.
16.Podsumowanie.


1.Wstęp.

20 listopada 1989 r uchwalona została przez Organizację Narodów Zjednoczonych Konwencja o Prawach Dziecka .Kilkanaście miesięcy później ratyfikowano ją , a to znaczy ,że zobowiązano się do jej przestrzegania w Polsce .W 54 artykułach dorośli spróbowali określić do czego ma prawo mały człowiek .
Czy prawa dziecka są w naszym kraju znane ? A co najważniejsze czy dorośli , którzy na co dzień dziećmi się zajmują , wychowują je ,wprowadzają w dorosłe życie tych praw przestrzegają ? Żaden dorosły chyba nie zaprzeczy , że dziecko ma prawo do życia , do opieki ,do imienia i nazwiska ,kiedy jednak słyszy ,że dziecko ma prawo do swobodnego wyrażania myśli , do informacji, do prywatności niejeden łapie się za głowę .W jego świadomości dziecko ma być przede wszystkim grzeczne , posłuszne , ma słuchać rodziców i pani w szkole. Większość dorosłych kocha , szanuje i rozumie dzieci , są jednak i tacy , którzy świadomie lub nieświadomie dzieci krzywdzą ,narażają na ból ,smutek, samotność .By tak się nie działo powołano w Polsce Komitet Ochrony Praw Dziecka. Znaleźli się dorośli , którzy powiedzieli ,skoro dzieci mają swoje prawa to trzeba pilnować ,by były one przestrzegane ,by nikt dzieci nie krzywdził. Jeden z artykułów Konwencji głosi , że państwo ma obowiązek dbać o rozpowszechnianie jej treści wśród dzieci i dorosłych .

Piosenki ,które wam zaśpiewamy , scenki , które przedstawimy są realizacją tego zobowiązania .
Dziecko ma swoje obowiązki ,ale dziecko ma też swoje prawa

2. Piosenka „Mała”

Wy –dorośli- mało wiecie
Co się dzieje w naszym świecie
A to wcale znowu nie jest
Taki mały świat !

Trudno się dogadać z wami
Wciąż grozicie nam palcami
Przecież kiedyś też mieliście
Mniej niż dziesięć lat !

Już mnie to dzieciństwo wkurza
Kiedy wreszcie będę duża?!
Kiedy będę sobie mogła
Kupić lodów cały litr?

Ciągle jestem taka mała
Choćbym i na palcach stała
W takim stanie mnie poważnie
Nie traktuje nikt !

Ref : Małe !
Małe jest piękne !
Ale potrafi dać wam w kość !
Czasem niechcący ...
A czasem ...chętnie !
Nie róbcie małym wciąż na złość

Głowy w chmurach wciąż nosicie
Nie słuchając należycie
Ważnych spraw niewielkich ludzi
Chyba przez ten głos ..

Książek wielu nie czytałam
I na giełdzie nie zagrałam
To nie powód jednak żaden
By przeceniać wzrost !

Ref :Małe !....
Wy –dorośli –nic nie wiecie
Co się dzieje w naszym świecie !
A to wcale znowu nie jest
Taki inny świat !

Ciągle jestem taka mała
Ale umiem być zakała !
Ale wy nie wiecie jeszcze
Co potrafi taki skrzat!

3.Prawo do życia i rozwoju – treść.

Prawo do życia jest najbardziej podstawowym prawem każdego człowieka . Państwo musi zadbać o to , żeby ludzie czuli się bezpiecznie , że nikt nie może ich bezkarnie zabić. Państwo ma także obowiązek zapewnić jak najlepszy rozwój dzieci. Co to znaczy ,że macie prawo do rozwoju? Tzn .że rodzice muszą zadbać o to , żebyście byli zdrowi , piękni i mądrzy.
Prawo do rozwoju nie oznacza jedynie rozwoju fizycznego ,ale też psychiczny i intelektualny Oczywiście o rozwój dzieci muszą dbać przede wszystkim rodzice , to oni mają prawa i obowiązki rodzicielskie.

4.Prawo do prywatności – treść.

Niestety, dorosłym zdarza się publicznie , to znaczy głośno przy innych osobach ,mówić o dziecięcych sprawach ,tych wstydliwych , ważnych, osobistych.
Czasem jest to przypadkowo publicznie ujawniona choroba ,o której dziecko nie lubi mówić. Czasem jest to na przykład ujawnienie trudnej sytuacji rodzinnej czy innych prywatnych szczegółów życia, o których dziecko nie mówi i nie chce mówić.

Co to znaczy , że każdy człowiek ma prawo do prywatności ?

Prywatne jest to wszystko co jest nasze osobiste , zarówno nasze rzeczy , mieszkanie jak również sprawy prywatne ,rodzinne ,po prostu tylko nasze.
Prawo chroni naszą prywatność. Musimy wszyscy uczyć się prywatności innych i nawzajem sobie o tym przypominać.

5.Scenka – prawo do nazwiska.

Kasia :Ale jestem zmęczona , zupełnie padnięta nic mi się nie chce , dobrze, że to już czwartek , jutro piątek i wymarzony weekend.
Tata: Co się stało ?Czemu masz taką minę malutka?
Kasia : Jestem bardzo zmęczona !Ale tato prosiłam Cię nie mów do mnie malutka , przecież to wy sami wybraliście mi imię Kasia , więc mów do mnie Kasiu ,Katarzyno. A właściwie tato dlaczego nazwaliście mnie Kasią ?
Tata : Bo to ładne imię bardzo nam się podobało.
Kasia :Wiesz tato ostatnio zastanawiałam się dlaczego mamy właśnie takie nazwisko jakie mamy?
Tato: To już tak jest , widzisz , Twój dziadek tak się nazywał i jego dziadek i dziadek jego dziadka też. Dawno temu ustalono ,że po ślubie żona będzie się nazywała tak jak mąż .Żona oczywiście może stwierdzić ,że chce zostać przy swoim nazwisku , wtedy nazywa się tak jak się nazywała...
Kasia : Poczekaj ...to strasznie a strasznie trudne , skomplikowane i tak z tego nic nie rozumiem , no a gdybyś chciał się inaczej nazywać?
Tato : Mógłbym spróbować je zmienić , ale nazwisko to bardzo ważna rzecz , każdy z nas ma prawo do tego , aby się jakoś nazywać .Wyobraź sobie , że nie masz nazwiska i w szkole wołaliby do Ciebie :Hej Ty w czerwonej sukience , albo Ty z krzywymi nogami
Kasia: Ja nie mam krzywych nóg !
Tata : To tylko taki przykład
Kasia : Czy możemy wymyślić sobie nowe nazwisko ?
Tata : No pewnie !
Kasia : Czy moglibyśmy się nazywać rodzina Adamsów ,Pipsztaków
Tata : A może rodzina Głuptaków ?


6.Prawo do nazwiska - treść

Tata i Kasia świetnie się bawili ,wymyślając sobie nazwiska , ale nazwisko to poważna sprawa. Nazwisko jest świadectwem naszej przynależności do konkretnej rodziny ,jest elementem naszej historii ,i nawet jeśli nie podoba się nam jego brzmienie –jest Nasze.

Rodzice wybierają dziecku także imię , które podobnie jak nazwisko jest jego własnością.

Nazwisko , imię , obywatelstwo , pochodzenie są to elementy tożsamości czyli to kim jesteś. Każdy z nas jest inny , niepowtarzalny ,ma inną tożsamość.

Pewnie czasem chcieliście mieć inne imię albo nazwisko .Przymierzacie sobie pewnie czasem nazwisko znanej aktorki albo najlepszego piłkarza. Wierzcie mi , nie ma to jak własne.

7.Scenka – prawo do swobody myśli , sumienia i wyznania

Ania :Nasz szkolny kolega z klasy powiedział nam , że Szymon jest żydem , a potem biegał za nim i krzyczał Żyd ,Żyd!
Kasia : Strasznie musiał się czuć ten Szymon , a co na to Wasza pani , czy nie zwróciła mu uwagę ?
Ania : Oczywiście , pani się o wszystkim dowiedziała i próbowała z nami porozmawiać .Wytłumaczyła ,że nie wszyscy są przecież Polakami ,że mieszkają wśród nas także Rosjanie ,Rumuni ,czy Żydzi właśnie. Spytała Szymka czy się nie gniewa na Jurka ,Szymon tylko uśmiechnął się i powiedział ,ze nie bo przecież jest Żydem i ,że przecież jakby biegał za Jurkiem i krzyczał: Polak ,Polak! To Jurek też by się na niego nie obraził. N a następną lekcję pani zaprosiła tatę Szymona
Kasia :I co ,co wam opowiadał?
Ania :Tata Szymka miał na głowie śmieszną czapkę tzn .jarmurkę i że to jest tradycyjne nakrycie głowy .Potem opowiadał nam o religii ,o świętach żydowskich , kościołach zwanych synagogą .Wiesz to była bardzo ciekawa lekcja.

8.Prawo do swobody myśli , sumienia i wyznania - treść

Ciekawe są te wyznania Żydów jak myślicie ?
W każdej kulturze , w każdej religii można znaleźć coś bardzo interesującego, fajnego i mądrego.
Nie można powiedzieć ,że jakaś religia albo jakiś naród jest lepszy niż inny. Nie można też powiedzieć, że ktoś kto nie wierzy w ogóle w żadnego boga jest głupszy czy gorszy. Na pewno nie jest. Każdy z nas ma pełne prawo wyboru , jak chce myśleć o bogu ,o powstaniu świata.
Nie wolno nikogo z powodu jego sposobu myślenia ,czy wyznawanej religii prześladować ,to znaczy źle traktować, poniżać ,wyśmiewać jego poglądów ,religii ,obrzędów.

9.Piosenka „Kołysanka dla taty i mamy”

Najpierw była wielka miłość ,wielka miłość ,
Mama z tatą ,pełen szczęścia ciepły dom .
Potem wszystko się dzieciakom zawaliło
Gdzie ten tata, gdzie ta mama teraz są ?

Ref: Kołysanka dla taty i mamy
Gorzka jak piołun .
Nie ma domu ,wspólnego domu.
Nie ma stołu ,jednego stołu .
Kołysanka dla taty i mamy
Gorzka od łez ,
Podpowiada ,że oprócz was dwojga
Na tym świecie ktoś jeszcze jest .

Mamo, proszę ,daj się ze mną spotkać tacie .
Tato, proszę ty o mamie nie mów żle.
Chcę was kochać, chociaż już się nie kochacie.
Ja was zawsze ,całe życie kochać chcę .

Ref: Kołysanka .....

Nie chcę sądzić was obojga tato ,mamo.
I nie pytam się dlaczego jest jak jest .
Tylko myślę ,że poduszka na dobranoc
Też ma prawo do uśmiechu , nie do łez.

Ref : Kołysanka ....

10. Prawo do wychowania w rodzinie - treść

Większość dzieci wychowuje się w rodzinie pełnej ,czyli mama i tata są razem , wspólnie dbają o dzieci ,wspólnie je wychowują. Niestety bywa , że rodzice , którzy się kiedyś kochali się ,biorą rozwód , czyli decydują ,że nie chcą być razem.
W Konwencji o Prawach Dziecka jest napisane , że każde dziecko ma prawo do kontaktów z obojgiem rodziców ,gdy nie może być z nimi razem.
Co to właściwie znaczy ,że dziecko ma prawo do wychowania w rodzinie? To znaczy, że dziecka nie wolno rodzicom zabrać. W Polsce tylko sąd może zdecydować o odebraniu dziecka rodzicom. Dzieje się to w wyjątkowych sytuacjach, kiedy rodzice nie chcą lub nie mogą opiekować się dzieckiem ; źle je traktują, nie interesują się jego potrzebami ,nie leczą gdy jest chore.

11.Scenka – prawo do wypowiedzi


Tata: No i mamy wymarzone wolne dni wiem ,że najlepiej będzie jak pojedziemy sobie na ryby!
Rafał: Hura !świetny pomysł , ryby ,ryby!
Mama :Ja chcę koniecznie odwiedzić ciocię Krysię !Wiesz bidulka sama tam siedzi na wsi. To będzie lepszy pomysł , niż te wasze ryby .
Tata i Rafał: Ależ nie !Ryby ,ta cisza , spokój ,woda , wędka , przecież o tym marzymy!
Mama: Nie , nie , nie ciocia Krysia nas oczekuje , a zresztą już dzwoniłam do niej i na pewno już przygotowuje pyszne ciasto!
Tata : Ależ kochanie ! my też już jesteśmy przygotowani – żyłka naciągnięta , a robaki w puszce
Ania: A może ja bym tak powiedziała dokąd chcę jechać! Co się tak dziwnie na mnie patrzycie?
Mama: Co stało córeczko? Czemu tak krzyczysz?
Ania : Nigdy mnie nie pytacie o zdanie , gdy planujecie jakiś wyjazd
Tata :Masz rację Ciebie tez powinniśmy wysłuchać. Słuchajcie zróbmy tak , ponieważ jest to nasz rodzinny wyjazd niech od dziś każdy przedstawi swoją propozycję , potem wybierzemy najlepszą z nich.

12.Prawo do wypowiedzi - treść

Co powiecie o takim prawie ,że powinniście być wysłuchani ?
Oczywiście ,oczywiście, powinniście byś wysłuchani. Chociaż bywa, że wasze zdanie ,nie zawsze jest słuszne. Nie zawsze możecie dobrze ocenić sytuację.
Prawo do wysłuchania nie oznacza ,że wasze życzenia zawsze mogą być spełnione , że na pewno macie rację, że będzie tak jak powiecie.
Prawo do wysłuchania oznacza, że należy was pytać co myślicie w danej sprawie. To co powiecie trzeba poważnie potraktować, wziąć pod uwagę wasze zdanie a potem... Już wiem co odpowiecie –potem to i tak dorośli zrobią co będą chcieli bo zawsze uważają , że wiedzą lepiej. Pewnie jednak nie wszyscy ,a poza tym tak na naprawdę to ważne jest czego sprawa dotyczy.

13 Scenka – prawo do nauki

Ania: Wiesz tato dziadek Asi jest alfabetą
Tata : Kim ?
Ania : No alfabetą nie rozumiesz , po prostu nie umie czytać ani w ząb
Tata : Analfabetą Aniu
Ania : No przecież mówię – Asia mi to powiedziała . Prawda że to śmieszne /Jej dziadek ma 80 lat i przez ten czas nie mógł się nauczyć czytać? Musi być tak leniwy jak nasz Rafał.
Tata: Wiesz córeczko , dawno temu nie wszyscy mogli się uczyć , szkoła była droga i niektórych nie było na nią stać . Oni właśnie nie chodzili do szkoły i nie nauczyli się czytac i pisać.
Ania : Też bym tak chciała
Tata : Dyrdymałki ,powinnaś się cieszyć ,że chodzisz do szkoły !
Ania: : A z czego tu się cieszyć , klasówka z matmy , dyktando z polskiego i jeszcze do tego słówka z anglika.
Tata: : Wyobraź sobie jaki dziadek Asi musi być nieszczęśliwy siedzi sobie w domu i nawet książki nie może przeczytać.
Ania: Asia może mu przeczytać
Tata : A gdy jej nie będzie
Ania : No to ...może sobie obejrzeć telewizję

14.Prawo do nauki – treść.


Wiem ,że macie czasem dosyć szkoły, klasówek, odpytywania itp. ,ale wyobraźcie sobie , że ktoś wam zabrania chodzić do szkoły, każe ciężko pracować...
We współczesnym świecie trudno wyobrazić sobie życia bez umiejętności pisania i czytania.
Prawo do nauki oznacza , że każdy powinien mieć możliwość uczenia się tak długo jak chce i pozwalają mu jego zdolności i zainteresowania.
Państwo powinno dbać o to , żeby dzieci ucząc się rozwijały swoją osobowość , uczyły się szacunku i tolerancji dla innych.
Państwo powinno zadbać o to , żeby każdy człowiek wiedział jakie ma prawa – dziecko też.
Teraz już wiecie dlaczego przygotowaliśmy dla was ten występ ?

15.Prawo do życia bez przemocy – treść


Niejedno z was pewnie dostało klapsa albo nawet lanie. Ale nie o klapsa czy nawet lanie chodzi, kiedy mówimy o przemocy.
Mówiąc o przemocy wobec dzieci myślę o karaniu dolegliwym , biciu, które jest znęcaniem się a nie łagodnym karceniem.
Znęcanie się nad dziećmi jest karane. Prawo zezwala na łagodne karcenie, co oznacza ,że klaps jest dopuszczalny ale systematyczne bicie nie .

16.Podsumowanie

Niech się wreszcie każdy dowie i
I rozpowie w świecie całym ,
Ze dziecko to także człowiek ,
Tyle ,że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa ,
Chcąc wielu dzieciom los odmienić ,
Spisali dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać :

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego , co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać
Z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać , krzywdzić ,bić , wyzywać ,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami,

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania
Mm też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej jak umiecie .





Izabela Koitka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie