Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pogoda za oknem-wprowadzenie kalendarza pogody

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5533 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Z przyrodą ożywioną dziecko spotyka się codziennie, czyni mimowolne obserwacje zjawisk przyrodniczych. W trakcie planowania zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej w klasach "0" postanowiłam wykorzystać te wcześniejsze doświadczenia i spostrzeżenia dzieci aby ukierunkować i usystematyzować ich wiedzę nt. zjawisk pogodowych. 
 Na podstawie wiedzy o zjawiskach budowaliśmy pojęcia elementarne, co w konsekwencji pozwoliło wprowadzić symbole okreslające te zjawiska.
     Wykorzystując te symbole skonstruowaliśmy "Kalendarz pogody". Postanowiliśmy codziennie zaznaczać wyniki naszych obserwacji. Systematyczne obserwacje pogody wprowadzają 6-latka w świat kodowanych informacji: dziecko poznaje sens kodowania i użyteczność umiejętności dekodowania.

TEMAT ZAJECIA:
Pogoda za oknem – wprowadzenie kalendarza pogody, odczytywanie informacji zakodowanych.

Cele ogólne :
  • kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji;
  • rozwijanie słuchu fonemowego;
  • zdobywanie wiadomości o otaczającej nas rzeczywistości przyrodniczej;
  • obserwowanie pogody;
Cele operacyjne (dziecko) :
  • odczytuje informację zawartą w kodzie;
  • rozpoznaje dźwięki z otoczenia;
  • rozpoznaje samogłoski w wyrazach;
  • bawi się przy muzyce;
  • ilustruje piosenkę ruchem;
  • rytmizuje tekst;
  • potrafi wskazać rymujące się wyrazy;
FORMY PRACY:
cała grupa

METODY :
słowne: opowiadanie , rozmowa , objaśnienie;
oglądowe: obserwacja , ilustracje;
czynne: zadań stawianych do wykonania;

ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
podpisy do obrazków , nagranie koncertu A. Vivaldiego: Cztery pory roku ; Jesień , M. Kownacka "Razem ze słonkiem " cz.5 Szaruga jesienna , obrazkowy kalendarz pogody , ołówki , szarfy;

PRZEBIEG ZAJĘCIA :
  1. Wspólny śpiew piosenki "Pan listopad gra " (muz. K. Kwiatkowska sł. Z. Holska –Albekler). Ilustracja zwrotek piosenki ruchem a refrenu poprzez rytmiczne wyklaskiwanie.
  2. Obserwowanie pogody przez okno. Swobodne wypowiedzi dzieci n/t listopadowej pogody . Próby określania nastroju wywołanego w nas przez pogodę.
  3. Opowiadanie n-cielki " O słonku , pogodzie i innych ciekawych sprawach " na podstawie książki M. Kownackiej "Razem ze słonkiem ".
  4. Zabawa muzyczno- ruchowa :Hop do kałuży , przy muzyce z " Czterech pór roku " Jesień A. Vivaldiego.
    Opis :Na podłodze rozkładamy szarfy – kałuże. Przy odtwarzanej muzyce dzieci poruszają się pomiędzy kałużami , na pauzę wskakują do kałuży.
  5. Wprowadzenie obrazkowego kalendarza pogody. Omówienie kartoników z symbolami oznaczającymi różne zjawiska pogodowe (dekodowanie).
  6. Przyporządkowywanie wyrazów do obrazków :mgła, wiatr, słońce, deszcz, zachmurzenie, mżawka. Odnajdywanie i zaznaczanie samogłosek w tych wyrazach.
  7. Słuchanie dźwięków z kasety ilustrujących pogodę i kojarzenie ich z odpowiednim symbolem graficznym (dekodowanie).
  8. Odnajdowanie rymów w listopadowych przysłowiach :
    • "Gdy jesień ciepło trzyma, zwykle mroźna bywa zima "
    • "Liść na drzewie mocno trzyma, nie tak prędko przyjdzie zima "
    • "Grzmot listopada dużo zboża zapowiada"
    • "Kiedy listopad po deszczu brodzi, zbożom zaszkodzi "
    • "Pogoda i mróz listopada, mokry styczeń zapowiada "
    • "Deszcze listopadowe budzą wiatry grudniowe "
    • "Pierwszy śnieżek w błoto pada, słabą zimę zapowiada"
  9. Praca indywidualna : pisanie po śladzie wyrazu : pogoda.
    Po zakończonym zajęciu jeszcze raz włączyłam utwór "Cztery pory roku"-cz.III Jesień A.Vivaldiego, określiliśmy nastrój muzyki a także zastanowiliśmy się, czy muzyka może "malować" pogodę. Dzieci zainspirowane utworem postanowiły namalować pogodę.

Efekt to wspaniałe, twórcze obrazy malowane plamami.

Agnieszka Rosiak
nauczyciel kl. "0"

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie