Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jeden czy dwa światy? W świetle i ciemności - świat bohaterki książki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6497 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Proponuję konspekt lekcji języka polskiego w kl. IV, w którym ujęty jest problem człowieka niepełnosprawnego i jego stosunek do świata. Zagadnienie zostało opracowane na podstawie książki J. Korczakowskiej "Spotkanie nad morzem".
Temat: Jeden czy dwa światy? W świetle i ciemności – świat bohaterki książki J. Korczakowskiej "Spotkanie nad morzem".

Cele:
  1. Ukazanie w sposób doświadczalny świata osoby niewidomej.
  2. Wskazanie właściwego zachowania się w jej obecności, niesienia pomocy.
  3. Konieczność szanowania własnego wzroku.
  4. Kształcenie umiejętności szukania potrzebnych informacji
Treści ścieżki prozdrowotnej: Problemy i potrzeby kolegów niepełnosprawnych, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, umiejętność niesienia pomocy.

Czas: 90 min.

Przebieg:
     Wprowadzenie dzieci w świat ludzi niewidomych. Grupa uczniów z zawiązanymi oczyma musi przejść przez salę między porozstawianymi ławkami (najpierw bez pomocy innych, potem kierowani wskazówkami). Po dotarciu na miejsce – zmiana ról. Po zakończeniu ćwiczenia dzieci siadają w kręgu.
     Wypowiedzi uczniów o uczuciach towarzyszących w trakcie "wędrówki". Rozmowy na temat: czy człowiek niewidzący może normalnie funkcjonować w społeczeństwie.
     Uczniowie otrzymują czyste kartki. Zadaniem każdego jest napisać w jednym rogu kartki słowo – nazwę uczucia towarzyszącego wcieleniu się w rolę niewidomego, zagiąć róg i położyć kartkę w środku kręgu. Następnie wziąć inną kartkę i znów napisać słowo – itd. Po zagięciu wszystkich rogów kartki, uczniowie losują jedną, siadają do ławek i piszą krótki tekst związany z tematem. Muszą wykorzystać wszystkie wyrazy z kartki.

Przykłady prac
  • Gdy zapadła ciemność bardzo się bałam. Ogarnął mnie wielki strach, że nie poradzę sobie sama. Czułam się smutna, że nie mogłam nic zobaczyć. Wierzyłam, że ktoś mi pomoże.
  • Nic nie widziałem. Słyszałem tylko gwar, śmiech i tupot kroków. Czułem, że świat żyje beze mnie. Straszne jest życie nic nie widząc. Chciało mi się płakać.
  1. Odszukanie fragmentów tekstu (podręcznik "Między nami" s.26 – 29) opowiadających, jak Elza obserwowała otaczający ją świat. Odczytanie fragmentów i zapis spostrzeżeń, np.
    1. Dziewczynka odbiera świat za pomocą dotyku, słuchu, węchu.
    2. Zauważa zmiany pogody, odgłosy przyrody, kształty, zapachy.
    3. Elza ma wyostrzone zmysły i potrafi odbierać wrażenia, których człowiek widzący nie zauważa.
  2. Praca w grupach
         Uczniowie otrzymują na kartkach zapisane hasła, które należy odnaleźć, opracować je i przedstawić wyniki prac.

    Grupa I : Oczy – największy skarb
    1. Zastanów się czy szanujesz wzrok? Jak o niego dbasz?
    2. Jakie niebezpieczeństwa grożą oczom w czasie zabaw?
    Rada: Możesz skorzystać z pomocy: "Encyklopedia zdrowia", "Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach".

    Grupa II: Oczy – największy skarb
    1. Po czym poznasz niewidomego człowieka?
    2. Czy niewidomy może czytać?
    3. Jakie zawody mogą wykonywać ludzie niewidomi?
    Rada: Możesz skorzystać z pomocy: "Encyklopedia zdrowia"

    Grupa III: Oczy – największy skarb
    1. Czy znasz zioła skuteczne przy zmęczeniu oczu?
    2. Jakimi zmysłami odbiera wrażenia zewnętrzne niewidomy?
    Rada: Możesz skorzystać z pomocy książek: "Pierwsza pomoc dziecku ABC", "Leki z bożej apteki". "Encyklopedia zdrowia", "Ziołolecznictwo".
  3. Prezentacja prac, ocena.
  4. Praca domowa:
    Zamknij oczy i namaluj dowolny obrazek
Jolanta Marciniak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie