Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dziecko dyslektyczne - jak mu pomóc?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1086 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Specyficzne trudności w uczeniu się między innymi: pisania, czytania, liczenia, nazwano dysleksją rozwojową. Wynikają one z pewnych zakłóceń rozwoju u dziecka czynności mowy, spostrzegania, pamięci (słuchowej i wzrokowej), ruchu czy koncentracji. Dysleksja rozwojowa nie jest wynikiem wolniejszego rozwoju umysłowego lub braku inteligencji.

Dziecko dyslektyczne – jak mu pomóc ? Przykładowy zestaw ćwiczeń przydatnych w pracy z dziećmi dyslektycznymi.

    Specyficzne trudności w uczeniu się między innymi: pisania, czytania, liczenia, nazwano dysleksją rozwojową. Wynikają one z pewnych zakłóceń rozwoju u dziecka czynności mowy, spostrzegania, pamięci (słuchowej i wzrokowej), ruchu czy koncentracji. Dysleksja rozwojowa nie jest wynikiem wolniejszego rozwoju umysłowego lub braku inteligencji. Dzieci dyslektyczne bardzo często osiągają świetne wyniki w testach inteligencji, a w odpowiedziach ustnych są czasami lepsze od dzieci bez dysleksji. Dysleksja nie jest chorobą, to zaburzenia uczenia się , nad którymi trzeba pracować za pomocą metod pedagogicznych.
     Specjaliści wyróżniają następujące formy dysleksji rozwojowej:
  • dysleksja – trudności w płynnym czytaniu i pisaniu
  • dysgrafia – problemy z kaligrafią "brzydkie pismo" – zaburzenia rozwoju motoryki małej
  • dysortografia – kłopoty z opanowaniem poprawnej pisowni, pomimo werbalnej znajomości zasad
  • dyskalkulia – trudności w uczeniu się matematyki
  • hiperdysleksja – trudności w czytaniu ze zrozumieniem
      Nie ma właściwie jednoznacznych kryteriów określających dysleksję, często zdarza się, że osoby mające dysleksję nie są tego świadome. Z roku na rok kłopoty w szkole pogłębiają się, nauka staje się bardziej uciążliwa, a do trudności w czytaniu i pisaniu dochodzą zaburzenia emocjonalne.
      Aby złagodzić objawy dysleksji i zapobiec stopniowo narastającej u dziecka niechęci do szkoły należy prowadzić z uczniami zajęcia terapeutyczne oraz uświadomić rodzicom jak ważne jest wspieranie ich własnych pociech w ćwiczeniach. Najlepsze byłoby codzienne prowadzenie ćwiczeń urozmaiconych elementami zabawy.
Ćwiczenia i zabawy usprawniające analizę i syntezę słuchową:
  • rozpoznawanie dźwięków
  • zabawa w nasłuchiwanie
  • segregowanie obrazków wg podanej głoski; na początku, na końcu wyrazu
  • wybrzmiewanie głosek w podanych słowach
  • dzielenie słów na sylaby za pomocą klaskania
  • tworzenie rymów np. : bułka – półka
  • tworzenie nowych wyrazów przez dodanie głoski np. : tok – stok
  • liczenie przez dziecko, w wypowiedzianym przez nauczyciela zdaniu, wyrazów
  • mówimy sylaby, dziecko mówi jakie tworzą słowo
  • mówimy grupę sylab, dziecko ma powiedzieć jakie sylaby się powtarzają np.: ma ba da ma fa na ta ma
  • uczenie się na pamięć krótkich piosenek i wierszyków, potem pór roku, dni tygodnia, itd.
  • odróżnianie z zamkniętymi oczami różnych szumów, trzasków, dźwięków
  • wystukiwanie rytmu przez powtórzenie
  • czytanie dziecku książeczek, opowiadanie historyjek
Ćwiczenia usprawniające percepcje wzrokową:
  • wszelkiego rodzaju układanki
  • wyodrębnianie różnic między obrazkami
  • rysowanie konturów wg podanego wzoru
  • układanie wzorów z figur geometrycznych
  • wypełnianie konturów
  • uzupełnianie niekompletnych figur
  • rozpoznawanie figur i ich nazywanie
  • przerysowywanie liter przez kalkę techniczną
  • wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie
  • wyszukiwanie takich samych liter i sylab
  • wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście
  • układanie rozsypanek wyrazowych
Ćwiczenia usprawniające motorykę dłoni:
  • ćwiczenia rozmachowe – "rysowanie" w powietrzu, w piasku dużych kształtów
  • lepienie z plasteliny, wydzieranki, wycinanki
  • oburęczne malowanie dużych kształtów
  • ugniatanie kul i małych kulek z gazet, bibułki
  • ugniatanie w dłoniach małych gumowych piłeczek
  • naśladowanie gry na fortepianie, jedną rękę i obiema rękami
  • ćwiczenia palców – otwieranie, zamykanie dłoni
  • masowanie dłoni, ramion, zacieranie dłoni
  • przed pisaniem, moczenie dłoni w ciepłej wodzie
  • korzystanie z nakładek na ołówki, długopisy
  • kolorowanie płaszczyzn w książeczkach z obrazkami
  • kalkowanie
  • pisanie po śladzie
  • pisanie ciągu liter bez oderwania ręki, rysowanie "leniwej" ósemki
Ćwiczenia kształtujące prawidłową orientacje przestrzenną:
  • utrwalanie różnicowania prawej i lewej strony ciała
  • układanie przedmiotów w różnych miejscach w stosunku np. do stołu
  • rysowanie na kartce pionowych i poziomych linii, układanie przez dziecko np. kolorowych kółek zgodnie z poleceniami
  • rysowanie figur pod dyktando
  • odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych elementów wzrokowych oraz stosunków przestrzennych, które między nimi zachodziły
  • rysowanie oburącz (serce, jabłko, dom, drzewo) na kartce papieru, w powietrzu lub na tablicy
  • odtwarzanie dwu i trójwymiarowych układów przestrzennych na podstawie modeli
  • układanie zapałek na kartonie wg wzoru
  • układanie bardziej złożonych konstrukcji z klocków
Ćwiczenia usprawniające na podstawie programu V. Sherbone:
  • nawiązanie kontaktu emocjonalnego i koncentracji wzrokowej
  • rozwijanie poczucia zaufania u dorosłych i bezpieczeństwa u dzieci
  • nauka współdziałania i partnerstwa
  • poznawanie schematu ciała i orientacji w przestrzeni
  • nauka opanowywania lęku i emocji
  • rozwijanie siły i sprawności fizycznej
  • nauka rozluźniania się (umiejętnego stosowania relaksu)
  • rozwijanie samodzielności ruchu, organizacji bezpiecznej zabawy
  • rozwijanie wyobraźni i naśladownictwa w zabawach
      Większość powyższych ćwiczeń należy uznać za wspomagające. Same w sobie nie usuną kłopotów w czytaniu i pisaniu, ale wspierają pracę nad nimi. Nadają się tez jako urozmaicenie trudnych i monotonnych ćwiczeń w czytaniu i pisaniu, które muszą być opracowane indywidualnie w zależności od występujących zaburzeń i dysfunkcji, zgodnie z zaleceniami psychologa i nauczyciela.

Literatura:
Dąbrowska M. Moje dziecko jest dyslektykiem
Zakrzewska B. Trudności w czytaniu i pisaniu
Baran J. Terapia zabawą
Cieszyńska J. Nauka czytania krok po kroku czyli jak przeciwdziałać dysleksji

Opracowała: Eliza Pańko

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie