Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
VIT - wideotrening komunikacji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2734 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wideotrening Komunikacji jest skuteczną metodą pracy we wszystkich rodzinach, w których z różnych powodów prawidłowa komunikacja została zaburzona, bądź nigdy nie miała możliwości się wytworzyć. Metodę tę stosuje się w rodzinach wieloproblemowych, w których rodzice na skutek braku pozytywnych worców komunikacyjnych lub doświadczenia opresji (np. ubóstwa, braku wykształcenia itp.) nie zdołali stworzyć prawidłowych relacji ze swoimi dziećmi. Metoda sprawdza się w pracy z rodzinami dzieci z syndromem ADHD ( trudności w koncentracji uwagi i pobudzenie psychoruchowe) oraz w rodzinach z dziećmi o zaburzonym rozwoju społecznym, a zwłaszcza o zaburzonej predyspozycji do inicjowania kontaktu.
WIDEOTRENING KOMUNIKACJI
- POMAGA ZOBACZYC SIEBIE OBIEKTYWNIE


Najnowsza metoda terapii zwana Wideotreningiem Komunikacji /VIT/ to krótkoterminowa forma treningu umiejętności komunikowania się czyli porozumiewania .
Większość z nas ma problemy z prawidłowym komunikowaniem się, nie widzimy siebie w czasie relacji z drugą osobą a przekazywany komunikat odbieramy subiektywnie słysząc często to co chcemy usłyszeć.
Trudno nam mówić o sobie obiektywnie, a tym bardziej zobaczyć otaczającą rzeczywistość i nie oceniać jej.
Wideotrening komunikacji wydobywa z nas to co najlepsze, dobre cechy całej rodziny, podnosi kompetencje rozmówcy , wzmacnia rodziców w ich rolach rodzicielskich, dowartościowuje , przywracając im wiarę w siebie i swoje możliwości. Nauczycielom i wychowawcom obiektywnie ukazuje inicjatywy uczniów, pomagając w rozwiazywaniu problemów i trudności wychowawczych z podopiecznymi.

Jak to się zaczęło...
Harry Biemans psycholog z Holandii, pracujący w Domu Dziecka, podjął się w 1983r. eksperymentu, który polegał na filmowaniu kamerą video rodziny w celu poprawienia w niej komunikacji. Eksperyment okazał się sukcesem. Sytuacja w niektórych rodzinach bardzo się poprawiła przywracając dzieci do domu lub oddalając konieczność umieszczenia ich w domu dziecka.
Doświadczenie H.Biemansa wykorzystala grupa holenderskich psychologów i pedagogów pracujących z młodzieżą i opracowała skuteczną metodę wspierania rodziny mającej trudności w wychowaniu swoich dzieci. Doświadczenia kolejnych lat z licznych krajów ukazały, że można ja stosować w szkołach, placówkach opiekuńczo- wychowawczych ,szpitalach, hufcach pracy, internatach czy firmach. Metoda znana jest w krajach skandynawskich, Szkocji, Niemczech, Izraelu, a od siedmiu lat również w Polsce. Pierwszy pokaz praktycznego zastosowania metody VIT odbył się w Tarnowie w 1998r. Projekt wdrożenia metody ma zasięg ogólnopolski i objął już oprócz Tarnowa i Krakowa, Warszawę, Katowice, Łódz, Poznań, Rzeszów i Nowy Sącz.

Na czym polega...
Metoda ta zwana poczatkowo Video Interaction Training - Wideotrening Komunikacji polega na analizie materiału wideo nakręconego w domu rodzinnym , szkole czy placówce podczas naturalnych codziennych zajęć np. wspólnych posiłków, rozmów, lekcji czy zabaw.
Trening komunikacji jest prosty. Trener raz w tygodniu odwiedza rodzinę , placówkę czy klasę w szkole i filmuje ją przez ok.10-15 minut w dowolnie wybranej sytuacji. W następnym tygodniu razem z rodzicami lub nauczycielami - wychowawcami ogląda nagrany materiał filmowy i omawia zaistniałe pozytywne sytuacje. Analiza klatki po klatce umożliwia zatrzymanie obrazu w momencie kiedy dziecko wychodzi z inicjatywą kontaktu do opiekuna. Ułatwia obserwacje komunikacji na poziomie podstawowym pomiędzy dorosłą osobą a dzieckiem. Możemy prześledzić podstawowe problemy : jakiego rodzaju jest inicjatywa, jak reagują rodzice - opiekunowie, jaka jest forma ich reakcji. Kamera rejestruje obiektywnie zaistniałe zdarzenia tu i teraz. Istotnym elementem metody jest wskazywanie przede wszystkim na pozytywne strony nagranych kontaktów. Trener omawiając film z rodzicem czy nauczycielem wybiera te momenty, gdzie komunikacja pomiędzy dorosłym a dzieckiem przebiegała prawidłowo. W codziennym życiu często obserwujemy dorosłych , którzy widząc sytuacje zagrażające życiu dziecka - podnoszą głos krzycząc Nie ruszaj noża, bo się skaleczysz! Dziecko odbiera to jako kategoryczny zakaz rodzica. Brakuje w nim emocji lęku i troski rodzica o życie i bezpieczeństwo dziecka. Poprawnie powinien powiedzieć :widzę, że chcesz ukroić nożem jabłko, pomogę ci , bo boje się, że możesz sięskaleczyć. Nazywanie emocji towarzyszących zdarzeniom, uświadamia dziecku troskę rodzica i daje mu poczucie bezpieczeństwa i akceptacji.

Kiedy jestem wzorem dla siebie...
Naukowo udowodniono, że człowiek szybciej i łatwiej uczy się na modelu.Trudno identyfikować się z kimś kogo nieznamy. Wideotrening jest metodą w której sami dla siebie jesteśmy modelem - wzorem do naśladowania dzieki temu ,że trener pokazuje nam tylko te fragmenty w których kontakt był dobry. VIT pozwala dostrzec i wzmocnić pozytywne reakcje modela, a zatrzymana klatka filmu utrwala pozytywny obraz w pamięci obserwatora.

Cel wideotreningu....
Celem wideotreningu jest pomoc rodzinie, grupie we wzmocnieniu więzi poprzez uczenie rodziców,opiekunów prawidłowej komunikacji.Kontakt z innymi ludzmi jest bardzo ważny dla rozwoju dziecka. Od pozytywnych interakcji dzieci z dorosłymi zależy poczucie bezpieczeństwa, w którym dzieci i dorośli wzmacniają poczucie własnej wartości, godności i autonomii.
Zastosowanie metody...
VIT ma szerokie zastosowanie, wszędzie tam, gdzie ludzie wchodzą w relacje, komunikują się ze sobą i chcą podnieść swoje kompetencje.
Z powodzeniem stosuje się ją w rodzinach wieloproblemowych, w których rodzice - na skutek braku pozytywnych wzorców wyniesionych z domu rodzinnego nie zdołali stworzyć prawidłowych więzi ze swoimi dziećmi. Z braku pozytywnych wzorców, często w tych rodzinach pojawiają się zachowania negatywne, nawet z przemocą fizyczną.
Metodę można wykorzystać do pracy z rodzinami adopcyjnymi i zastępczymi, gdzie problem stanowią dzieci, mające trudności w nawiązywaniu bliskich więzi, z powodu porzucenia lub braku doświadczenia bliskiej więzi emocjonalnej. VIT pomaga rodzicom z dziećmi autystycznymi, upośledzonymi umysłowo, nadpobudliwymi psychoruchowo, niewidomymi, niesłyszącymi itp. Dzięki nagraniom kamery rodzice łatwiej mogą zauważyć sygnały wysyłane przez dziecko i adekwatnie reagować. Film umożliwia określenie realnego stopnia rozwoju dziecka i dobranie właściwej jego stymulacji.
W placówkach, firmach czy też instytucjach edukacji i pracy, metoda zwieksza efektywność nauczania i uczenia się, minimalizuje negatywne relacje np. konflikty, nieporozumienia czy brak uwagi na lekcji, korzystnie wpływa na klimat w grupie ludzi, doskonali umiejętności wspierania potrzeb dzieci : społecznych, poznawczych i emocjonalnych oraz zmniejsza czynniki ryzyka: uzależnienia, zaburzenia zachowania i postaw społecznych.

Zachęcamy do wykorzystania videotreningu w życiu codziennym rodziny, w szkole, hufcu pracy, placówce, zakładzie produkcyjnym czy firmie. Przeszkoleni trenerzy z Fundacji na Rzecz Dzieci Środowisk Zagrożonych PLUS służą pomocą.
Marta Drabik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie