Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Karta dziecka z uszkodzeniem słuchu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 887 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jestem logopedą w szkole dla dzieci głuchych. Podstawowym dokumentem w pracy rewalidacyjnej z dziećmi niesłyszącymi jest karta dziecka z uszkodzonym słuchem. Służy ona do notowania wyników badań wstępnych i kontrolnych koniecznych do oceny rozwoju mowy danego dziecka. Na łamach tej strony internetowej pragnę umieścić wzór karty dziecka z uszkodzeniem słuchu, którą opracowałam dla potrzeb mojej pracy.

KARTA DZIECKA Z USZKODZENIEM SŁUCHU

Nazwisko i imię dziecka .......................................................................
Data urodzenia ...................................................................................
Klasa .......... Grupa wychowawcza .......................................................

I. OCENA AUDIOLOGICZNA
Stopień i rodzaj uszkodzenia słuchu
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................

Wiek, w którym nastąpiło uszkodzenie słuchu
- od kiedy nie słyszy ...........................................................................
- rodzice: głusi, słyszący (podkreślić)
- rodzeństwo (wymienić imiona + wiek + zaznaczyć czy słyszą)
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................

Przyczyna głuchoty
Protezowanie słuchowe
- typ aparatu słuchowego ....................................................................
- od kiedy posiada aparat ....................................................................

II. OCENA PEDAGOGICZNO - LOGOPEDYCZNA
Przebieg dotychczasowej nauki mowy (gdzie, jak długo, jak często
odbywały się ćwiczenia).......................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................

Rozumienie mowy
- rozumie pojedyncze wyrazy (tak, nie) ................................................
- rozumie proste pytania (tak, nie) .......................................................
- rozumie proste polecenia (tak, nie) ....................................................
- rozumie krótkie zdania (tak, nie) .......................................................
- rozumie mowę potoczną (tak, nie) .....................................................
Rozumie mowę drogą:
- słuchową, wzrokową, słuchowo-wzrokową, wzrokowo-słuchową, przez
pismo (podkreślić)
Słownictwo (w porównaniu do innych dzieci w klasie )
- ubogie, średnie, bogate (podkreślić)
Uwaga: Do badania stosujemy materiał językowy z programu przedszkola lub szkoły dla dzieci głuchych

EKSPRESJA
- sposób porozumiewania się: gesty, migi, wokalizacja, mowa niekomunikatywna, pismo (podkreślić)

Czytanie
- nie czyta
- literuje, nie składa wyrazu
- czyta literując
- czyta sylabizując
- czyta globalnie wyraz
- czyta globalnie zdanie
- czyta płynnie

Pisanie
- odwzorowywanie: prawidłowe, nieprawidłowe odczytywanie z ust
(dołączyć dyktando)
- odczytuje sylaby
- odczytuje pojedyncze wyrazy
- odczytuje zdania

III. BADANIE MOWY
- oddychanie: prawidłowe, nieprawidłowe
- fonacja: głos cichy, matowy, piskliwy zbyt niski, zbyt wysoki ze zmienną modulacją
- zgryz: prawidłowy, nieprawidłowy
- aparat artykulacyjny: sprawny, niesprawny

ARTYKULACJA
Głoski zniekształcone ..........................................................................
..........................................................................................................
Głoski brakujące ................................................................................
.........................................................................................................

Samogłoski
a prawidłowe: a = a
a zniekształcone: a = e
brak głoski np.: a = O ( zero fonetyczne)

a = a

u = u

y = y

ą = ą

o = o

e = e

i = i

ę = ę

Spółgłoski

p = p

b = b

m = m

f = f

w = w

p = py

b = by

m = my

f = fy

w = wy

t

j

k

d

ł

k

d

ł

k

n

r

g

n

l

g

ś

s

sz

ź

z

rz

ć

c

cz

dz


MATERIAŁ JĘZYKOWY


Głoska

Wyraz

Zapis zniekształcenia

p

panna, palto

= p

p’

piana, piasek

=

b

balon, buty

=

b’

biały, bilet

=

f

fala, fotel

=

f’

film, filar

=

w

woda

=

w’

wiosna, wiadro

=

m

motyl, mak

=

m’

miasto, miska

=

t

tata, taca

=

d

dom, dama

=

n

noga

=

ń

niebo, nitka

=

r

rak, rada

=

l

lampa, lina

=

k

kura, koza

=

k’

kino, kiedy

=

g

gapa, gady

=

g’

gitara

=

x (h/ch)

chata, herbata

=

j

jazda

=

ł

łapa, łąka

=

ś

siano, siatka, ślimak

=

ź

zima, zielony, źrebak

=

ć

ciepło, cicho, ćma

=

dzik, dzień

=

s

sala, samolot

=

z

zamek, zero

=

c

cebula, cera

=

dz

dzban

=

sz

szafa

=

ż

żaba, rzeka

=

dżem

=



Opracowanie: Katarzyna Wojtasik


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie