Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Osobisty autorytet – postaci wielkich kobiet

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1458 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wszyscy mamy podziw i szacunek do osób które nas inspirują. Przez podzielenie się jaki żywimy stosunek do swoich bohaterów dojrzewamy do tego by lepiej poznać siebie.

KONSPEKT NA GDDW LEKCJA OTWARTA
Opracowała : Iwona Skrzoska – Dziewiałtowicz

Wszyscy mamy podziw i szacunek do osób które nas inspirują. Przez podzielenie się jaki żywimy stosunek do swoich bohaterów dojrzewamy do tego by lepiej poznać siebie.

Temat: Osobisty autorytet – postaci wielkich kobiet .

Cele :
Uczeń
1.Rozbudza swoje zainteresowanie postawami kobiet, które mogą być autorytetem dla innych;
2.Zastanawia się nad znaczeniem różnorodności autorytetów – bohaterów;
3.Rozumienie wartości autorytetu i różnic w sposobie interpretacji niektórych postaw;
4.Kształtuje własny system wartości;
5.Doskonali umiejętności komunikacyjne (współpracuje w grupie, słucha i wypowiada się);
6.Sprawnie wykorzystuje informacje, efektywnie je wykorzystuje;
7.Uczy się kompromisu i negocjacji;
Forma pracy:
Praca w małych grupach albo parami oraz indywidualne wystąpienia;
Metody pracy:
Pogadanka, prezentacja portretów, pokaz zdjęć, tworzenie „portretu” wielkich autorytetów;
Środki dydaktyczne:
Plansze, pisaki, tablica, kreda; rzutnik, magnetofon, tablice-plansze, fotografie, wycinki z pras, mandale;
Przebieg lekcji
Wprowadzenie:
Zapoznanie z tematem i przypomnienie formuły autorytetu oraz dostrzeżenie różnicy w autorytecie jakiejś dziedziny, umiejętności a autorytecie moralnym.
„ Każdy człowiek z którym się stykamy może stać się dla nas autorytetem w innej dziedzinie. Takich ludzi którzy dużo wiedzą i umieją w jakiejś dziedzinie nazywamy ekspertami.
Jednak nie każdy ekspert musi budzić podziw i sympatię. Nie każdy autorytet jest ekspertem. Może to być np.: człowiek ściśle przestrzegający dziesięciu przykazań albo po prostu ktoś dobry dla innych. Mówimy wówczas o autorytecie moralnym.”
W dzisiejszym świecie często mamy rozchwiany system moralny a przede wszystkim nie jesteśmy zainteresowani poszukiwaniem autorytetów.
Można nawiązać do starych prac, które uczniowie wcześniej napiszą.
Ćwiczenie 1
Odnalezienie przez wybranego ucznia haseł, które odpowiadają formule autorytet i odrzucenie znaczeń eksperta i idola oraz umieszczenie właściwych na portrecie który mają stworzyć.
Ćwiczenie 2
Każdy indywidualnie zastanowi się jakie postaci kobiet wymieniłby jako postaci wielkie i autorytety godne naśladowania. W tym celu uczniowi proszeni są przez nauczyciela o podniesienie do góry portretów które przynieśli, jeżeli są wśród nich idole odrzucamy.
Ćwiczenie 3
Następuje prezentacja portretów znanych postaci kobiet np.: najpierw uczniowie powiedzą i zaprezentują swoje typy autorytetów,
Następnie nauczyciel przybliży uczniom niektóre sylwetki wielkich kobiet na przestrzeni wieków:
postać pierwszej poetki Safony która była twórczynią poezji lirycznej i potrafiła wyrazić intymne uczucia,
Rychezy pierwszej królowej Polski o jej losach rozstrzygnięto gdy miała zaledwie trzy latka została żoną Mieszka I, a źródła podają, że była bardzo pobożna i jak na tamte czasy niezwykle wykształcona,
Anna Boleyn druga żona Henryka VIII walcząca o tron, koronę i z szalonymi ambicjami niestety podstępnie wciągnięta w intrygę zdrady i ścięta na szafocie;
Letycja matka rodu Bonapartych wspaniała kobieta wielkiego serca i rozumu odważna dumna i szlachetna;
Florencja Nightingale pierwsza pielęgniarka ukończywszy 20 lat postanowiła poświęcić swoje życie pielęgnowaniu chorych;
Maria Curie Skłodowska laureatka nagrody nobla z fizyki w 1903 i chemii w 1911 współodkrywczyni polanu i radu;
Olga Boznańska malarka końca XIX w, która jako jedna z pierwszych mogła objąć stanowisko rektora w katedrze malarstwa dla pań w Krakowie .
Matka Teresa z Kalkuty laureatka pokojowej nagrody w 1979 teraz już błogosławiona
Joanna Beretta Moll która oddała swoje życie by dać nowe życie 1994 błogosławiona,
Wisława Szymborska laureatka nagrody nobla w 1997 w dziedzinie literatury
Irena Szewińska mistrzyni olimpijska w lekkiej atletyce na krótkich dystansach 100 i 400 metrów ,
współczesne postaci jak Małgorzata Chmielewska która opiekuje się bezdomnymi sama wychowuje trójkę dzieci,
Otylia Jędrzejczak mistrzyni świata w pływaniu stylem motylkowym
Można podejść do rzutnika i wyświetlić zdjęcie
Ćwiczenie 4
Siedząc w małych grupach albo parami uczniowie typują trzy wielkie postaci kobiet. Po kolei proszeni są o zawieszenie fotografii na przygotowanym stojaku w celu budowania portretu autorytetów.
Ćwiczenie 5
Każda z grup zapisuje swoje propozycje na kartach pracy otrzymanych od nauczyciela w ten sposób poszerzamy swoje typy. Karty zbudowane są w formie mandali. Uczniowie muszą się szybko i zdecydowanie wypowiedzieć. W jednym zbiorze zapisują przynajmniej 10 znanych postaci kobiet następuje, zaprezentowanie zbiorów.
Ćwiczenie 5
Uczniowie przystępują do kolejnego działania w drugim zbiorze z tych 10 postaci muszą wybrać tylko 5 kobiet które według nich utożsamiają największe wartości. Ponownie prezentują swoje propozycje.
Ćwiczenie 6
Na koniec uczniowie w ostatnim zbiorze muszą umieścić już tylko jedną postać.
Jeżeli odpowiedzi będą się powtarzać przypinamy wybrany portret kobiety kończąc budować „portret” wielkich autorytetów.
Ćwiczenie 7
Na zakończenie możemy zaprosić uczniów do dyskusji wykorzystując następujące pytania:
Czy któraś z postaci jest komuś nieznana?
Co powoduje że akurat te postaci oceniliście najwyżej?
Czy uważacie, że wasze bohaterki są autorytetami uniwersalnymi?
Sugestie
Lekcja stanie się bardziej interesująca kiedy uczniowie zostaną poinformowani o temacie, wówczas mogą przynieść książki, wycinki z gazet dotyczące bohaterek lub jakieś ilustracje.
Podsumowanie
Nauczyciel wraca do reguł autorytetu i gorąco namawia do rozwijania osobistych zainteresowań ale podpierając się jakimiś autorytetami gdyż są one potrzebne każdemu człowiekowi do budowania własnego światopoglądu „bo tylko człowiek mądry poszukuje wzorców”
Jeżeli czas na to pozwoli nauczyciel prezentuje książki ”Kronikę kobiet”,” Niezwykłe kobiety w dziejach” i wywiad przeprowadzony z nieżyjącym pedagogiem artystą, który może być dla niejednego człowieka autorytetem, sam temat początkiem nowej lekcji.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie