Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Osobowość dziecka w wieku przedszkolnym i jej stymulacja

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4103 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zdefiniowanie pojęcia osobowośći jest zadaniem bardzo trudnym.
Trafną definicję tegoż pojęcia podaje Robert J.Strenberg "Osobowość to zespół stałych wartośći i procesów psychofizycznych odróżniających daną jednostkę od innych ...".
Sposób, w jaki można stymulować jej rozwój starałam się opisać w moim artykule.


Wiek przedszkolny jest to okres kształtowania się struktury osobowości w jej podstawowej formie , okres rozwoju „osobowościowych mechanizmów” zachowania. W latach przedszkolnych dziecko nawiązuje kontakty z otoczeniem, naśladuje w zabawie i w innych działaniach wzory dorosłych, ich funkcje społeczne, sposoby pracy, czy posługiwanie się narzędziami .
Jednoznaczne zdefiniowanie pojęcia „osobowość” jest zadaniem bardzo trudnym. Istnieje wiele różnych koncepcji osobowości, a więc także wiele definicji , ale uważam że definicja wg Roberta J. Sternberga jest najbardziej adekwatna do określenia tego pojęcia.
Robert J. Sternberg określa osobowość jako „zespół stałych wartości i procesów psychofizycznych odróżniających daną jednostkę od innych, wpływający na organizację jej zachowania, a więc na stałość w nabywaniu i porządkowaniu doświadczeń, wiadomości i sprawności, w reagowaniu emocjonalnym w stosunkach z innymi ludźmi oraz na stałość w wyborze celów i wartości. Powstanie tych stałych mechanizmów zachowania się jednostki jest efektem rozwoju osobowości, w którym szczególnie ważną rolę grają pierwsze lata życia; nabyte wówczas przez dziecko wzory zachowań wywierają trudny do przezwyciężenia wpływ na całe jego życie”.
Mówiąc o osobowości należy wspomnieć o jej składnikach, a mianowicie o temperamencie, zdolnościach i uzdolnieniach, potrzebach, zainteresowaniach, postawach , obrazie samego siebie. Składniki te nie rozwijają się niezależnie od siebie, rozwój jednych warunkuje kształtowanie się drugich np. uwarunkowania temperamentalne nadają indywidualne cechy każdemu dziecku, wpływają na sposób w jaki ono działa, zaspokaja swoje potrzeby i rozwija aktywność.
Osobowość dziecka kształtuje się i rozwija od wczesnego dzieciństwa, i ogromne znaczenie w tym rozwoju przypada na okres przedszkolny. W swojej pracy dydaktycznej ciągle poszukuję nowych metod i technik stymulujących twórczą aktywność dziecka. Kształtowaniu kreatywnych postaw służą odpowiednio organizowane zajęcia plastyczne, muzyczne ,w których również pojawia się słowo, muzyka , ruch , gest. Ciekawym połączeniem jest zastosowanie gimnastyki twórczej ruchu R.Labana z elementami C.Orffa .W tych zabawach dziecko łączy ruch z elementami słowa ,rytmu muzyki co pobudza inwencję twórczą ,pomysłowość i fantazję .Jest to metoda , która daje możliwość tworzenia przez dziecko ruchu w sposób spontaniczny. Bardzo istotną rolę w rozwijaniu ,a przede wszystkim kształtowaniu osobowości dziecka odgrywają zabawy tematyczne, które mają charakter twórczy ze względu na tworzenie sytuacji i kreowanie postaci do tej pory nie widzianych albo wzorowanych na najbliższych osobach .
Osobowość dziecka pod koniec okresu przedszkolnego z pewnością nie jest jeszcze całkowicie ukształtowana i skrystalizowana . Należy więc pamiętać że właśnie w okresie dzieciństwa kształtują się podstawowe nawyki i sposoby zachowania podstawowe potrzeby , skala uczuć , ważne wzory osobowościowe, z którymi dziecko pragnęłoby się utożsamiać.
Dlatego tak ważne jest, aby zarówno rodzice jak i wychowawcy, w tym okresie życia zapewnili dziecku optymalne warunki, które wytworzą u niego poczucie bezpieczeństwa .
Powinni okazywać mu przywiązanie uczuciowe , nie uzależniając przy tym nadmiernie od siebie stworzą wtedy podstawy zdrowia psychicznego rozwoju osobowości zrównoważonej i społecznie dobrze przystosowanej .


Opracowała :mgr Elżbieta Świątek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie