Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ja kujawiak, ty kujawiak wszyścysmy tu kujawiacy - edukacja regionalna.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2197 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

  „Ja kujawiak, ty kujawiak, wszyscyśmy tu kujawiacy.......” śpiewają w naszym przedszkolu już dzieci 3-4 letnie, stawiając jednocześnie pierwsze kroki tańca kujawskiego. Tak jest już od trzech lat. A zaczęło się niewinnie - od wizyty w zaprzyjaźnionym przedszkolu nr 26 we Włocławku.

Zafascynowane znajomością zwyczajów, obrzędów regionalnych oraz pięknym śpiewem i tańcem ludowym tamtejszych przedszkolaków, postanowiłyśmy zacząć edukację regionalną również w naszej placówce. Pierwsze nasze poczynania były chaotyczne i nieuporządkowane. Obecnie pracujemy już na programie edukacji regionalnej mojego autorstwa - "Kujawy nasza mała ojczyzna".
      Początki naszej działalności to utworzenie w przedszkolu izby regionalnej i zbieranie do niej eksponatów. Dzięki pomocy rodziców możemy dziś pochwalić się dobrze wyposażoną dwuizbową "chałupą kujawską", podwórkiem z dawnymi zabawkami dziecięcymi, żurawiem, studnią, miniaturą kościoła wiejskiego. Nauczycielki często korzystają z izby i jej eksponatów przeprowadzając tam zajęcia.
      Jednocześnie zaczęłyśmy gromadzić wszelką literaturę zawierającą treści regionalne. Z różnych dostępnych nam źródeł ( biblioteka, koła gospodyń wiejskich, zespoły ludowe, muzykanci) zaczęłyśmy zbierać piosenki, przyśpiewki, tańce i wiersze ludowe. Same dostosowałyśmy ich treści i melodię do możliwości naszych dzieci. Nawiązana została współpraca z MGOK w naszej miejscowości, w wyniku której zagląda do nas instruktor muzyki i pomaga nam od strony muzycznej w przyswajaniu treści regionalnych. Utrzymujemy stały kontakt z zespołem ludowym "Radziejowiacy", który specjalnie dla naszej placówki organizuje występy na scenie Domu Kultury. Dzieci mają możliwość poznania żywej muzyki ludowej. Ponadto zespół prezentuje dzieciom obrzędy i zwyczaje ludowe.
      Zwyczajem przedszkola stało się zapraszanie gości, którzy przybliżają dzieciom nasz region. I tak odwiedzili nas: pisarka ludowa - pani Regina Zaleska-Wojciechowska, autorka m.in. bajek, baśni i legend kujawskich, w które bogato jest zaopatrzona przedszkolna biblioteka, poetka ludowa – pani Joanna Pietrzak, która specjalnie dla nas napisała wiersz o naszym przedszkolu, artysta malarz – pan Zbigniew Śmiechowski, którego pasją są krajobrazy kujawskie. Pan Zbyszek poprowadził nawet zajęcia plastyczne. Dzieci pod jego okiem malowały kujawską łąkę. Na pamiątkę artysta pozostawił w przedszkolu obraz malowany podczas spotkania z dziećmi pt. "ŁĄKA BIEDRONEK"( zajęcie odbywało się w grupie "Biedronki") stąd nazwa obrazu. Odbywają się tez spotkania z artystami ludowymi min. z hafciarką, kowalem, rzeźbiarzem. Ich dzieła (do oglądania i sprzedaży) są wystawiane na naszych corocznych Piknikach Rodzinnych.
      Innym zwyczajem jest organizowanie na przełomie września i października wycieczki do Skansenu Ziemi Kujawsko-Dobrzyńskiej w Kłóbce. Oprócz zwiedzania dzieci biorą tam udział w zajęciach przedstawiających dawne życie na wsi. Ponadto przedszkolne wycieczki planujemy pod kątem poznawania uroków własnego regionu.
      Naszym sukcesem osiągniętym wspólnie z rodzicami, (którzy sponsorowali kupno i uszycie), jest posiadanie dla znacznej liczby dzieci strojów kujawskich codziennych 16 kompletów i paradnych po 25 kompletów dla dziewczynek i chłopców. Są to stroje, w których dzieci występują podczas różnych okazji. Najważniejszą okazją jest jednak PIKNIK RODZINNY PO KUJAWSKU organizowany co roku na przełomie maja i czerwca. Jest to wielka impreza środowiskowa, na którą przychodzą mieszkańcy naszej miejscowości. Tutaj dzieci mają możliwość zaprezentowania zdobytych w ciągu roku umiejętności, także tych z zakresu treści regionalnych. Wszystkie grupy (także te najmłodsze) prezentują się w tańcach ludowych takich jak: polki, krakowiaki, góralskie. Dominują jednak różnej maści kujawiaki. Ponadto dzieci śpiewają przyśpiewki, piosenki ludowe. Na pikniku można posilić się tradycyjnymi kujawskimi potrawami przygotowanymi przez mamy naszych przedszkolaków
      Co roku w maju dla podsumowania zdobytych wiadomości o naszym regionie organizujemy dla dzieci 6 letnich konkurs wiedzy o regionie. Aby wiedza dzieci była zadowalająca pracujemy na to przez cały rok Dbamy o to, aby treści regionalne były umieszczane w planach miesięcznych i realizowane przy różnych okazjach. Wspomniany już program "Kujawy nasza mała ojczyzna" zawiera opracowane, spodziewane efekty w danej grupie wiekowej. Efekty te powinny być widoczne już po rocznej realizacji programu.
I tak dziecko 3-4 letnie:

  1. Rozpoznaje strój kujawski,
  2. Zna elementy tańca kujawskiego,
  3. Zna nazwę regionu "Kujawy",
  4. Wie, że w przedszkolu jest Izba Regionalna i zna cel jej istnienia,
  5. Poznaje krótkie piosenki kujawskie,
  6. Zna tradycje świąt Bożego Narodzenia - wigilia, Wielkanocy – śmigus-dyngus,
  7. Zna tradycje związane z porą roku: Topienie Marzanny, powitanie wiosny,
  8. Zna nazwę swojej miejscowości,
  9. Wie, że przedszkole ma hymn. Podejmuje próbę śpiewania hymnu.
Dziecko 5 letnie:
  1. Zna słowa i melodię hymnu przedszkolnego (potrafi przyjąć właściwą postawę),
  2. Zna nazwę swojego kraju i jego stolicy,
  3. Potrafi znaleźć na mapie swój region,
  4. Zna nazwy miast naszego regionu,
  5. Zna taniec kujawski,
  6. Rozróżnia strój kujawski,
  7. Rozpoznaje hymn narodowy,
  8. Bierze udział w wycieczce do skansenu w Kłóbce,
  9. W przedszkolnej Izbie Regionalnej nazywa niektóre przedmioty i zna ich przeznaczenie,
  10. Rozumie znaczenie słowa "gwara kujawska",
  11. Zna zwyczaje: Tłusty czwartek, Koza,
  12. Zna legendę Kruszwicy – bierze udział w wycieczce,
  13. Słucha regionalnych baśni i bajek
Dziecko 6 letnie:
  1. Zna kujawskie tańce, piosenki i przyśpiewki,
  2. Bierze udział w spotkaniach z twórcami sztuki ludowej,
  3. Bierze udział w spotkaniach z pisarzami, poetami ludowymi
  4. Zna legendy mówiące o powstaniu naszego państwa (Lech, Czech i Rus, O Popielu, co go myszy zjadły, O Piaście Kołodzieju)
  5. Zna legendy i baśnie naszego regionu,
  6. Potrafi posługiwać się gwarą,
  7. Bierze udział w inscenizacjach przedstawiających kujawskie zwyczaje,
  8. Potrafi znaleźć na mapie Polski swój region i miasta z nim związane,
  9. Zna miejsca historyczne i zabytki naszego regionu i miasta,
  10. Zwiedza miasta naszego regionu – Włocławek, Ciechocinek, Nieszawa,
  11. Zna wszystkie eksponaty znajdujące się w Izbie Regionalnej i wie do czego niegdyś służyły,
  12. Poznaje pracę rolnika, piekarza, kowala,
  13. Zna obrzędy i zwyczaje ludowe,
  14. Bierze udział w wycieczce do Muzeum Ziemi Kujawsko-Dobrzyńskiej,
  15. Zna melodię i słowa hymnu narodowego.
     Aby dobrze realizować program i osiągnąć zaplanowane efekty muszą być spełnione odpowiednie do jego realizacji warunki:
  1. Odpowiednia baza dydaktyczna przedszkola (Izba Regionalna, kąciki regionalne w salach, literatura tematycznie związana z edukacją regionalną, kujawskie bajki, baśnie, legendy).
  2. Wzajemna współpraca i zaangażowanie nauczycieli (pogłębianie swojej wiedzy poprzez czytanie literatury, prasy, udział w odpowiednich szkoleniach i innych formach doskonalenia).
  3. Odpowiednia postawa pracowników obsługi (zapoznanie ich z celami programu).
  4. Współpraca z rodzicami – zapoznanie rodziców z programem i celowością jego realizacji, organizowanie zajęć otwartych dla rodziców, zapraszanie ich na uroczystości, informowanie rodziców o przebiegu realizacji programu.
  5. Współpraca z miejscowymi instytucjami: Biblioteką, Ośrodkiem Kultury, Urzędem Gminy, Szkołą Podstawową.
  6. Współpraca z zespołem ludowym.
  7. Współpraca z twórcami, artystami, reprezentantami folkloru, kultury ludowej.
  8. Współpraca ze Skansenem w Kłóbce, z Muzeum Ziemi Kujawsko-Dobrzyńskiej we Włocławku.
  9. Współpraca z przedszkolami realizującymi treści regionalne w celu wymiany doświadczeń.
mgr Pawłowska Bogumiła – nauczycielka przedszkola
w Piotrkowie Kujawskim

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie