Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konkurs znajomości literatury dla starszaków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1840 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Doceniając dużą rolę głośnego czytania dzieciom dla ich szeroko pojętego rozwoju, postanowiłam wprowadzić w przedszkolu, w którym pracuję zwyczaj codziennych spotkań z książką. Powoli stały się one naszą tradycją. Dzieci same domagają się tych wspólnych, poobiednich sesji, poprzedzonych zazwyczaj relaksacją - błogim leniuchowaniem przy muzyce. Zaobserwowałam, że zainteresowanie przedszkolaków znacznie wzrosło, gdy podjęłam próbę czytania utworów dłuższych, dzieląc je na części. Dzieci były ciekawe, co wydarzy się w następnym odcinku.Tak więc, w ciągu I półrocza bieżącego roku zdołaliśmy przeczytać 4 powieści. Zastanawiałam się czy rzeczywiście przemówiły one do dzieci, czy mój wybór był trafny. Zaproponowałam starszakom udział w konkursie. Zgodziły się bardzo chętnie.

Katarzyna Żyła
nauczycielka Miejskiego Przedszkola nr 75
im. Jana Brzechwy w Katowicach



1. Cele:

· dziecko odkrywa radość płynącą z obcowania z książką,
· dziecko zdobywa wiedzę dzięki własnej aktywności myślowej,
· dziecko sprawdza swoje wiadomości dotyczące przeczytanej przez nauczyciela lektury

2. Literatura:
Bond M.: Miś zwany Paddington.
Milne A. A.: Kubus Puchatek.
Janczarski Cz.: Miś Uszatek.
Lindgren A.: Pippi Pończoszanka.


3. Przebieg konkursu:

ETAP I

Eliminacje, podczas których dzieci mają za zadanie narysować jak największa ilość bohaterów książek, których nazwa rozpoczyna się od wybranej przez nauczyciela głoski. (np.: p)

ETAP II

Udział bierze 6 uczestników wyłonionych w drodze eliminacji.

ZADANIE I

Wylosuj cytat, posłuchaj i powiedz, z której książki pochodzi. Każde dziecko losuje dwukrotnie.
(maksymalnie 2 punkty - po 1 za każdą dobrą odpowiedź)

· Podskoczył, chciał podnieść kapelusz, ale w nadmiernym pośpiechu pośliznął się na dżemie poziomkowym, którego spora porcja w bliżej nie wyjaśniony sposób znalazła się na szklanym blacie stolika. Nagle wydawało mu się, że cały świat wokół niego stanął na głowie. Rozpaczliwie zamachał łapami w powietrzu, po czym zanim można go było przytrzymać, fiknął kozła w tył i chlapnął na spodek z herbatą.
(Miś zwany Paddington)

· Niedźwiedź? Na stacji? Spytała pani Brown spoglądając na męża ze zdziwieniem – Co ty opowiadasz Henryku! To niemożliwe!
(Miś zwany Paddington)

· Zawieziemy cię do domu i pięknie się wykapiesz w gorącej wodzie. A potem może opowiesz mi wszystko, co wiesz o |Południowej Ameryce. Na pewno miałeś tam wiele cudownych przygód.
(Miś zwany Paddington)

· Moja babcia miała kiedyś służąca imieniem Malin. Miała odmrożone nogi, ale poza tym nie miała żadnego feleru. Jedyne co było przykre, to to, że skoro tylko przyszli goście, rzucała się na nich i gryzła ich w łydki!
(Pippi Pończoszanka)

· Leżała wiec na podłodze, z takim zapałem wycinając pierniczki w kształcie serca, jakby to chodziło o jej życie.
(Pippi Pończoszanka)

· Nie ma nic lepszego niż być poszukiwaczem rzeczy. Dziwić się po prostu należy, że tak mało ludzi oddaje się temu zajęciu.
(Pippi Pończoszanka)

· Co się stało? Co się stało? – niepokoił się Pluszowy Króliczek, stając na tylnych łapkach.
Stało się cos niezwykłego. Z nieba padają srebrne gwiazdki. O tu, spójrzcie, na wiatrówce!
(Miś Uszatek)

· Inne misie wędrowały do rąk dzieci. Wychodziły z nimi uśmiechnięte ze sklepu. A o tego Misia nikt nie pytał. Może dlatego, że stał w kąciku.
(Miś Uszatek)


· Zerwał się Miś na równe nogi, spojrzał na uchylone drzwi i wybiegł na dwór z okrzykiem:
-Trzymaj, łapaj! Ciasto ucieka!
Długo biegał po polu, ale nigdzie nie zobaczył uciekającego ciasta.
(Miś Uszatek)


· Pod kołatka widniał napis, który głosił: PRO SZE ZWONIDŹ JEŹLIKTO HCE PO RADY
A pod chwaścikiem dzwonka było napisane:
PROSZĘ PÓKADŹ JEŻLIKTO NIEHCEPO RADY.
(Kubuś Puchatek)

· Co to, sroczko gadatliwa:
Kiedy łazi, to nie pływa,
Powiedz, co to zwykle bywa,
Sroczko – Skoczko gadatliwa?
(Kubuś Puchatek)


· Po czym wstał i powiedział: a jedyny powód robienia miodu to ten, żebym ja go jadł. – I zaczął włazić na drzewo.
(Kubuś Puchatek)


ZADANIE II

Posłuchaj fragmentów piosenek. Pomyśl z jakimi książkami są związane. Wstaw nr kolejnej piosenki przy rysunku symbolizującym książkę, z którą jest związana.(maksymalnie można uzyskać 4 punkty)
Dzieci otrzymują specjalnie przygotowane formularze.

ZADANIE III

Wylosuj pytanie, posłuchaj i odpowiedz na nie.
Dzieci losują po kolei, wymieniają numery. Przeprowadzono 2 rundy losowania.
(Maksymalnie można uzyskać 2 punkty.)

1. Jakim zwierzęciem jest ponury przyjaciel Kubusia Puchatka? (osłem)
2. Podaj imię i nazwisko dziewczynki, przyjaciółki misia Paddingtona? (Judyta Brown)
3. Co znalazł Tommy w pniu starego drzewa podczas wyprawy w poszukiwaniu rzeczy ? (Notes w skórzanej oprawie i mały srebrny ołówek)
4. Kim był tatuś Pippi wg jej opowieści (kapitanem statku i królem Murzynów)
5. W jaki sposób sypiała Pippi Pończoszanka, tłumacząc, że tak właśnie sypiają w Gwatemali? (w nogach łóżka z głową przykrytą kołdrą i stopami na poduszce)
6. Z kim Pippi tańczyła polkę, której towarzyszył akompaniament na grzebieniu? (ze złodziejami)
7. Wymień w odpowiedniej kolejności uczestników Przyprawy Do bieguna Północnego. (Krzyś, Królik, Puchatek – Miś, Prosiaczek, Kangurzyca z Maleństwem, Osioł, Sowa, Krewni - i - Znajomi Królika)
8. Gdzie Puchatek znalazł ogon Kłapouchego? (przy drzwiach domku Sowy. Służył on tam za chwościk)
9. Gdzie państwo Brown po raz pierwszy ujrzeli Paddingtona? (na peronie stacji kolejowej Paddington)
10. Jakie dwa prezenty dostał Kłapouchy na swoje urodziny? (Praktyczna baryłeczkę do przechowywania różnych rzeczy i pęknięty czerwony balonik idealny do wkładania do baryłeczki)
11. Pippi ozdobiła swój salon pewnym malowidłem. Przedstawiało ono gruba panią w sukni i kapeluszu. Co pani trzymała w rękach? (Żółty kwiatek i zdechłą mysz)
12. Jak się nazywał domek, w którym mieszkała Pippi? (Willa Śmiesznotka)

ETAP III

Udział biorą 3 osoby, które zdobyły największą liczbę punktów w II etapie.

ZADANIE IV

Powiedz, z której książki pochodzą przedstawione rekwizyty i z jakim wydarzeniem się wiążą:

· Niebieski balonik (Na którym wisiał Puchatek, udając chmurkę)
· Czerwone korale (które „znalazła Annika)
· Parasol (na którym płynęli Puchatek i Krzyś)
· Pończochy – czarna i brązowa (które nosiła Pippi)
· Walizka (którą miał przy sobie Paddingtom)
· Zakorkowana butelka z listem –(którą wrzucił do wody Prosiaczek podczas powodzi)

ZADANIE V

Otwórz kopertę i jak najszybciej ułóż puzzle. Podaj tytuł książki, z której pochodzi ułożona scena.
(Ilość punktów: 3 -za 1 miejsce, 2 -za 2 miejsce, 1 - za 3 miejsce. Jeśli dziecko nie odgadnie poprawnie nazwy książki otrzymuje o jeden punkt mniej)

Katarzyna Żyła
Miejskie Przedszkole nr 75
im. Jana Brzechwy w Katowicach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie