Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Językowe SOS ( stacje zadaniowe )

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3828 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Stacje zadaniowe dynamizują lekcję i usprawniają pracę w grupach. Wykonywanie zadań na czas i przy różnych stanowiskach sprzyja rozbudzeniu i utrzymaniu zainteresowania uczniów lekcją oraz ich koncentracji na treści zadań. Uczniom podobał się pomysł zmiany miejsc - kilka razy podczas jednej lekcji.

Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. VI


Temat : Językowe SOS, czyli kiedy i z jakich słowników korzystać.


Czas realizacji: 90 minut

Cele ogólne: doskonalenie umiejętności korzystania z poznanych słowników, uczenie koncentracji na zadaniu oraz rozwijanie sprawności współpracy w grupie.

Cele operacyjne – uczeń:

- podaje 3 znaczenia wskazanych wyrazów wieloznacznych, korzystając ze Słownika języka polskiego,
- dobiera 3 wyrazy bliskoznaczne do podanych, korzystając ze Słownika wyrazów bliskoznacznych,
- wyjaśnia znaczenie wskazanych wyrazów obcych i wskazuje język, z którego one pochodzą, korzystając ze Słownika wyrazów obcych,
- wskazuje poprawną formę podanych wyrazów, korzystając ze Słownika poprawnej polszczyzny,
- wyszukuje potrzebną zasadę dotyczącą poprawnego zastosowania wskazanego znaku interpunkcyjnego, korzystając ze Słownika ortograficznego,
- wykonuje powierzone mu zadania w określonym czasie,
- współpracuje w grupie,
- prezentuje i ocenia efekty swojej pracy.

Metody i techniki pracy: stacje zadaniowe, praca ze słownikami

Formy pracy: praca w grupach, praca z całą klasą

Pomoce dydaktyczne: słowniki: języka polskiego, wyrazów bliskoznacznych, wyrazów obcych, poprawnej polszczyzny, ortograficzne; instrukcje do pracy w grupach; ankieta dla ucznia

Przebieg lekcji:

1. Uczniowie po wejściu do klasy siadają w grupach przy stolikach oznaczonych kartkami z napisami STACJA A, B, C, D lub E ( nauczyciel wcześniej decyduje, czy uczniowie będą pracować w grupach utworzonych losowo czy tzw. przyjacielskich ).
2. Po przeprowadzeniu czynności organizacyjnych nauczyciel poleca uczniom zapisanie tematu lekcji, przedstawia jej cele oraz zasady pracy metodą stacje zadaniowe ( lub je tylko przypomina ).
3. Przedstawiciel każdej grupy odbiera od nauczyciela słowniki i ukryte w nich koperty z zadaniami, po czym grupy przystępują do ich wykonania w czasie określonym przez nauczyciela.
4. Po upływie 8 minut, co sygnalizuje zaprezentowany uczniom na początku lekcji dźwięk, grupy zmieniają swoje miejsca zgodnie z poczynionymi ustaleniami – grupa A zajmuje miejsce grupy B, grupa B grupy C, itd.
5. Grupy zmieniają swoje miejsca tyle razy, ile jest zadań do wykonania. W przypadku tej lekcji 5 razy.
6. Podczas drugiej lekcji uczniowie prezentują i sprawdzają efekty swojej pracy. Utrwalają sobie w ten sposób kiedy, z jakich słowników i jak korzystać.
7. Zajęcia kończą się wypełnieniem przez uczniów ankiety ewaluacyjnej.

INSTRUKCJE DO PRACY W GRUPACH

Zadania te zaczerpnęłam z: D. Chwastek, E. Nowosielska, Oglądam świat. Język polski 6. Podręcznik do kształcenia językowego, Poznań, Wydawnictwo Arka 2002, s. 47 – 48.

STACJA A
Korzystając ze Słownika wyrazów bliskoznacznych, podaj po 3 synonimy do wyrazów:
a ) flaga b ) lśniący c ) chcieć
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

STACJA B
Korzystając ze Słownika wyrazów obcych, wyjaśnij znaczenie podanych wyrazów i ustal z jakich języków pochodzą:
a ) adaptacja b ) poliglota c ) fair play
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

STACJA C
Korzystając ze Słownika języka polskiego, podaj po 3 znaczenia wyrazów:
a) wywiad b ) rola c ) serwis
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

STACJA D
Korzystając ze Słownika poprawnej polszczyzny, ustal i zapisz poprawną formę:
pomarańcz – pomarańcza
bledziutki – bladziutki
rożen – rożno
z wyjątkiem – za wyjątkiem
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

STACJA E
Korzystając ze Słownika ortograficznego, odszukaj i wypisz zasadę mówiącą o stosowaniu kropki po skrótach:
mgr ul. m. dr ur.



ANKIETA EWALUACYJNA DLA UCZNIA

1. Dokończ zdanie: Podczas dzisiejszej lekcji ............................................................
2. Podkreśl, jak oceniasz:
a ) stopień trudności zadań
bardzo trudne trudne średnio trudne łatwe bardzo łatwe
b ) swoją sprawność korzystania ze wszystkich słowników ( im wyższa cyfra, tym wyższa ocena )
0 1 2 3 4 5 6
3. Podaj słownik lub słowniki, z których nie potrafisz jeszcze sprawnie korzystać:
......................................................................................................................................


O innej wersji stacji zadaniowych można przeczytać w: K. Rau, E. Ziętkiewicz, Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Poznań, Oficyna Wydawnicza G&P 2000.


Małgorzata Bulińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie