Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konspekt lekcji przyrody w kl. IV

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9140 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Od pewnego czasu, w wielu szkołach kładzie się duzy nacisk na edukację ekologiczną. Dlatego chciałam się z państwem podzielić swoim pomysłem na lekcję dotyczącą sposobów oszczędzania wody.

Scenariusz lekcji przyrody w klasie IV

Temat: Woda jest cenna.
Hasło programowe: Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze.


Cel ogólny: Kształtowanie postawy odpowiedzialności za stan środowiska.


Cele szczegółowe:
  • Uczeń potrafi dokonać podziału wody na Ziemi na słodką i słoną;
  • Uczeń umie wymienić gdzie zgromadzona jest woda słodka i słona;
  • Uczeń wie, której wody jest więcej na Ziemi;
  • Uczeń rozumie konieczność oszczędzania wody;
  • Uczeń zna sposoby oszczędzania wody;
  • Uczeń wie, jakimi drogami woda bezpowrotnie „ucieka”;
  • Uczeń umie korzystać z tekstu źródłowego;
  • Uczeń umie pracować w grupie;

Metody: Praca z tekstem, pokaz, praca w grupach, pogadanka.

Formy pracy: indywidualna i grupowa.

Środki i materiały: tekst źródłowy, sprzęt potrzebny do przeprowadzenia pokazu (wiadro, łyżka, łyżeczka, szklanka, litrowy słoik, strzykawka), duże kartki papieru, karty pracy ucznia, karty pracy grupy.

Ewaluacja: karty pracy ucznia.


Przebieg lekcji:
1. Czynności wstępne:

v Przywitanie;

v Rozdanie kart pracy ucznia;

2. Lekcja właściwa:
v Nauczyciel informuje, że aby dowiedzieć się, jaki będzie temat lekcji, uczniowie muszą wykonać zad. 1 z karty pracy. W celu zainteresowania uczniów temat lekcji ukryty jest w rebusie. (patrz karta pracy).

v Nauczyciel rozdaje teksty źródłowe dotyczące występowania wody na Ziemi. Poleca wykonanie zad. 2 w karcie pracy. Sprawdza poprawność, udziela ewentualnych wskazówek.

v Nauczyciel wykonuje pokaz mający uczniom uświadomić ilość wody słodkiej i słonej na Ziemi:

Jeżeli pełne wiadro wody przyjmiemy za całość wody na Ziemi, to z tej ilości:
- woda w jeziorach to 1 łyżeczka;
- woda w rzekach to 1 łyżeczka;
- woda w chmurach to 1 łyżeczka;
- wody podziemne to 6 łyżeczek;
- woda w lodowcach to 20 łyżek
Podczas prezentacji nauczyciel odbiera z wiadra wymienione ilości wody. Woda pozostała w wiadrze to woda słona.
Można też wykonać drugi, prostszy pokaz:
Jeżeli pełny litrowy słoik to cała woda na Ziemi, to 30 ml naciągnięte z niego do strzykawki to woda słodka, pozostała część to woda słona.
v Nauczyciel poleca uczniom uzupełnienie zad. 3 i 4. Sprawdza poprawność.

v Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy, rozdaje karty pracy poszczególnym grupom. Poleca pracę według instrukcji zawartej w karcie. Sprawuje nadzór nad praca grup. Uczniowie otrzymują duże kartki papieru, na których jest narysowany „ludzik złego i dobrego” (Ludzik podzielony na dwie części- czarną i białą). 2 z grup mają napisać, lub narysować, po stronie czarnej jak ludzie marnują wodę, a 2 pozostałe, jak można oszczędzać wodę w gospodarstwie domowym. Na koniec prezenterzy grup przedstawiają wyniki pracy. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy.

Podsumowanie:
v Nauczyciel poleca samodzielne wypełnienia zad. 5 w karcie pracy. Po czym wskazane osoby odczytują odpowiedzi. Pozostali uczniowie poprawiają ewentualne nieścisłości.

Zadanie pracy domowej:
v Nauczyciel objaśnia zadanie domowe, napisane na karcie pracy.


MATERIAŁY DLA UCZNIÓW:

  1. Tekst źródłowy:
Bez wody nie ma życia! Jest ona bardzo ważna dla człowieka i wszystkich innych organizmów żywych. Pokrywa ok. ¾ powierzchni Ziemi.
Woda jest doskonałym rozpuszczalnikiem i z łatwością tworzy roztwory.
W przyrodzie występuje jako woda słona, która jest roztworem wodnym wielu soli (głównie soli kuchennej) oraz woda słodka, w której zawartość soli jest minimalna.
Woda słona wypełnia morza i oceany.
Na kontynentach, w rzekach i jeziorach znajduje się woda słodka. Występuje ona także w atmosferze gdzie tworzy chmury. Woda opadowa przesiąka w głąb ziemi, gdzie tworzy wody podziemne. Ogromnym zbiornikiem wody słodkiej są również lodowce występujące w wysokich górach oraz na obszarach polarnych, gdzie panują wieczne mrozy.

  1. Karta pracy grupy 1 i 2
Wpiszcie na karcie skład grupy. Wybierzcie lidera, który będzie czuwał nad porządkiem, prezentera, który przedstawi wyniki pracy grupy i sekretarz, który będzie notował.

Skład grupy:

1.....................

2......................

3......................

4.......................

5......................

Otrzymaliście kartki, na których narysowany jest „ludzik złego i dobrego”. Waszym zadaniem jest napisanie lub narysowani po jego złej (czarnej stronie) jak ludzie marnują wodę w gospodarstwie domowym, gdzie ona najczęściej „ucieka”.

  1. Karta pracy grupy 3 i 4
Wpiszcie na karcie skład grupy. Wybierzcie lidera, który będzie czuwał nad porządkiem, prezentera, który przedstawi wyniki pracy grupy i sekretarz, który będzie notował.

Skład grupy:

1.....................

2......................

3......................

4.......................

5......................

Otrzymaliście kartki, na których narysowany jest „ludzik złego i dobrego”. Waszym zadaniem jest napisanie lub narysowani po jego dobrej (białej stronie) jak można oszczędzać wodę w gospodarstwie domowym, tek, aby jej nie marnować.
4. Karta pracy ucznia:


TEMAT: .................
Aby dowiedzieć się, jaki jest dzisiejszy temat lekcji rozwiąż zadanie 1. Rozwiązanie rebusu utworzy temat.

Zad. 1

Ponieważ nie mogę przesłać rebusu, gdyż system nie przyjmuje rysunków, jestem zmuszona go opisać:

Duża literka O w środku wpisane da (woda), rysunek jeża ż=st (jest), pierścionek z przywieszoną ceną, strzałka na cenę podpis _ _ n _ _ (cenna).
Zad 2

Uzupełnij schemat podziału wód na Ziemi

WODA

________________ _______________
- .............................. - ............................
- .............................. - ............................
- ..............................
- ...............................
- ..............................

Zad. 3.

Na Ziemi więcej jest wody ...............

Zad 4.

Człowiek do swoich codziennych potrzeb używa wyłącznie wodę ............

Zad. 5.

Napisz, jak ty możesz zmniejszyć zużycie wody.

Rysunek białego człowieczka, w środku napis „Zmniejszę zużycie wody przez:”. Dookoła ludzika kreski, przy których dzieci wpiszą swoje propozycje oszczędzania wody.

Zadanie domowe

Odczytaj stan wodomierza w dniu dzisiejszym i po tygodniu. Oblicz zużycie ciepłej i zimnej wody w twoim domu.
Mgr Beata Ogrodnik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie