Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Biocenoza stawu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1706 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Chciałam się podzielić z innymi nauczycielami kilkoma konspektami lekcji przyrody, gdyż jest ich bardzo mało na waszych stronach.


Rzemień,19.09.2005

Konspekt lekcji przyrody
w kl. V


Opracowała: mgr inż. Zofia Stala



Temat: Biocenoza stawu -przystosowanie roślin do życia
w wodzie.




Cel ogólny:

-poznanie organizmów roślinnych charakterystycznych dla
ekosystemu wodnego oraz cech budowy umożliwiających im życie w tym środowisku.



Cele operacyjne:

Wiadomości- uczeń:

A– nazwie strefy występowania
roślin w stawie- poda nazwy najczęściej występujących roślin wodnych,

B– omówi zależności budowy roślin
wodnych a miejscem ich występowania(strefą) w ekosystemach wodnych –
dostrzega związek pomiędzy wielkością liści a przystosowaniem do wykorzystania
światła.

Umiejętności-uczeń:

C-potrafi zaobserwować istotne
cechy budowy roślin i uzależnić ich związek z przystosowaniem do życia w
wodzie-potrafi rozróżnić organizmy roślinne charakterystyczne dla
poszczególnych stref,

D- na podstawie cech budowy potrafi zakwalifikować inne rośliny nie
omówione na lekcji do poszczególnych stref- wyjaśni jak kwitnące rośliny wodne
przystosowały się do zapylania przez owady.

Postawy: - uczeń:



-zdobywa przekonanie, iż życie w
środowisku wodnym jest uzależnione od warunków panujących w tym
środowisku. Wie, że człowiek może zmienić panujące tam warunki.

Metody i formy pracy:



Obserwacyjne- obserwacja okazów
naturalnych i środków dydaktycznych, pogadanka, praca grupowa
i indywidualna


Środki dydaktyczne:



naturalne okazy niektórych roślin
wodnych, rośliny akwariowe z akwarium,
atlas roślin, model stawu(puzzle) z roślinnością, nazwy roślin napisane na
oddzielnych kartkach.

Przebieg lekcji:

Faza przygotowawcza.

  1. Powtórzenie
    wiadomości z ostatniej lekcji dotyczących warunków życia organizmów żywych
    w rożnych zbiorowiskach wodnych.
  2. Uświadomienie
    celów i podanie tematu lekcji.


Faza realizacyjna.

  1. Uczniowie
    konstruują na tablicy model stawu(puzzle), przypinając elementy magnesami.
    Model ilustruje strefowe występowanie roślin.
  2. Korzystając
    z podręcznika, uczniowie nazywają strefy.
  3. Wykorzystując
    naturalne okazy roślin oaz informacje w podręczniku, uczniowie ze zbioru
    przygotowanych nazw roślin(na Kartkach) wybierają i przyporządkowują je do
    poszczególnych stref.
  4. Na
    podstawie zadania wykonanego w pkt. 3 omawiam z dziećmi zagadnienia,
    wykorzystując wiedzę z podręcznika oraz wyniesioną z obserwacji środowiska
    wodnego i pozaszkolnych źródeł informacji do uporządkowania roślin w
    oparciu o ich wygląd zewnętrzny(budowę) i warunki panujące w danej
    strefie.
  5. Sprawdzam
    zrozumienie zagadnień, zadając pytania problemowe.


1)Jaki jest wpływ wiatru na rośliny występujące
w poszczególnych strefach?

2)Na jakie niebezpieczeństwa ze strony wody
narażone SA rośliny w rożnych strefach.

3) Jak rośliny bronią się przed zniszczeniem?

Wykonuję ćwiczenie-
uczniowie obserwują, jak zachowują się rośliny w akwarium, kiedy woda jest
spokojna i wzburzona(ręką).

6. Pokazuję okaz strzałki wodnej i pytam czym
różni się od innych roślin wodnych?

(różnorodność liści w zależności od ich zanurzenia).

7. Stawiam
pytanie- jak rośliny przystosowały się do wykorzystania światła oraz do zapylania-na
przykładzie kwitnących roślin wodnych( grzybień, grążel, rdestnica, kosaciec)?



Faza podsumowująca.

1. Usystematyzowanie
i utrwalenie zdobytych wiadomości.

2. Ocena
aktywności uczniów.

3. Zadanie
pracy domowej- Wypisz nazwy kilku innych roślin wodnych, które nie były
omawiane na lekcji- przyporządkuj je do danej strefy.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie