Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Edukacja przez zabawę – zastosowanie komputera w pracy z małym dzieckiem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1932 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Nie ma dobrej zabawy bez dobrej zabawki. Po jakie gotowe zabawki sięgają dzieci ?
Oczywiście wciąż królują lalki, misie, samochody oraz klocki. Współczesne przedszkolaki sięgają jednak coraz częściej po zabawki edukacyjne: rozsypanki, układanki, PUS-y, gry, domina, puzzle, loteryjki, karty dydaktyczne itd. Chętnie rozwiązują zadania wymagające liczenia, czytania, rysowania, uzupełniania, naklejania, składania itd.
Krąg tematyczny zabaw poszerza się z każdym rokiem, choć indywidualne upodobania zależą głównie od cech osobowości dziecka (jego zainteresowań), ale również od środowiska społecznego (rodzinnego, rówieśniczego).
W wielu domach pojawił się komputer. Dzieci chcą z niego korzystać. Nie ma wątpliwości, że komputer jest nowoczesnym narzędziem edukacyjnym o szerokich możliwościach zastosowań. Niestety, w większości domów komputer jest wykorzystywany jako uniwersalna gra wideo, często typu „celuj i strzelaj”.
Nic też dziwnego, że wiele osób obserwując takie jego wykorzystanie wyraża sceptycyzm i krytykuje stosowanie tego nowoczesnego narzędzia w pracy z małym dzieckiem. Sceptyczni pedagodzy i psycholodzy zwracają uwagę na to, że:
  • siedzenie przy komputerze nadwyręża kręgosłup (przesiadywanie godzinami w niewygodnej pozycji),
  • nieustanne wpatrywanie się w monitor męczy wzrok,
  • zajęcia przy komputerze powodują agresję, głównie przez stosowanie nieodpowiednich dla małych dzieci gier, w których główną rolę gra przemoc,
  • zabawy z komputerem ograniczają kontakt z ludźmi, uzależniają, powodują zmęczenie.
Jednak wielu współczesnych teoretyków nauczania docenia rolę komputera, dzięki któremu ogromne zdolności umysłowe dzieci w wieku od roku do kilku lat mogą być wykorzystane i rozwijane. Ważniejsze argumenty zastosowania komputera w pracy z małym dzieckiem:
  • komputer umożliwia dostęp do ogromnych zasobów informacji,
  • komputer zapewnia interakcyjność czyli wzajemny dialog pomiędzy użytkownikiem a programem komputerowym (swoiste komunikowanie się),
  • komputer rozwija zainteresowania i samodzielność,
  • komputer dostarcza rozrywki i relaksuje,
  • komputer odkrywa talenty dzieci (np: informatyczne),
  • komputer stanowi nieocenioną pomoc dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, niesprawnych fizycznie,
  • komputer może być wykorzystywany jako bardzo cierpliwy terapeuta, logopeda, nauczyciel itd.
To rodzice małych dzieci decydują o tym, jakie programy będą uruchamiane na komputerze.
Gry i programy komputerowe muszą być odpowiednie do wieku dziecka i jego zainteresowań. Dziecko najchętniej korzysta z programów graficznych służących do rysowania. Programy te rozwijają aktywność twórczą dzieci oraz takie umiejętności jak:
  • wyrobienie orientacji przestrzennej,
  • usprawnianie pamięci,
  • ćwiczenie koordynacji ręki i oka,
  • wyrabianie spostrzegawczości,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • zarządzanie zasobami komputera (drukowanie, zapis, odnajdywanie na ekranie właściwych instrukcji itd.)
Komputer stawia wysokie wymagania dzieciom i rodzicom. Dzięki temu przygotowuje je do dalszego kształcenia informatycznego. Zadaniem odpowiedzialnych rodziców jest dbanie o bezpieczeństwo swoich dzieci zawsze, w każdej sytuacji życiowej – również w kontakcie z komputerem. Rodzic musi nauczyć dziecko podstawowych reguł pracy z komputerem. Powinien służyć mu pomocą w pierwszych doznaniach i doświadczeniach związanych z tym urządzeniem technicznym.

Opracowanie / Skład komputerowy:
Jolanta Duch
nauczycielka pracująca
w Przedszkolu nr 12 w Bydgoszczy

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie