Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Produkty spożywcze źródłem składników pokarmowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1321 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to konspekt lekcji z informatyki mający na celu zaprojektowanie ulotki propagującej zasady prawidłowego żywienia.


KONSPEKT LEKCJI Z INFORMATYKI

Klasa: VI

Czas trwania: 2x45 min.

Temat zajęć:

Tworzymy ulotkę - Produkty spożywcze źródłem składników pokarmowych

Typ lekcji:

ćwiczeniowo - problemowa

Wymagane wiadomości:

uczeń zna pojęcia związane z edytorem tekstu Word tj. czcionka, pogrubienie, kursywa, podkreślenie, akapit, wyróżnienie, wypunktowanie, wyrównanie, wersaliki, kapitaliki, indeks górny i dolny, WordArt, ClipArt; omawia zadania edytora tekstu; zna podstawowe składniki pokarmowe oraz ich rolę w organizmie; wie jak należy poprawnie się odżywiać i jak odżywianie wpływa na rozwój oraz zdrowie człowieka

Wymagane umiejętności:

uczeń potrafi wykonać podstawowe czynności związane z obsługą programu Word tzn. pisze tekst z zastosowaniem małych i wielkich liter oraz polskich znaków, wyszukuje usterki w gotowym tekście i wprowadza poprawki, wybiera czcionkę i ustala jej atrybuty, zaznacza dowolny fragment tekstu i modyfikuje go według wzoru, umieszcza w tekście rysunki i inne obiekty, zapisuje prace we wskazanym folderze; potrafi zaprojektować ulotkę

Cele:

- doskonalenie umiejętności redagowania i formatowania tekstu wg podanego wzoru
- wzbogacanie języka informatycznego
- dbanie o estetykę tworzonych prac
- wzbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem, uświadomienie znaczenia spożywania podstawowych
składników pokarmowych, ich niedoboru i nadmiaru w organizmie
- rozbudzanie w uczniach dążenia do szukania i rozwiązywania problemów

Kierunki działań pedagogicznych:

- rozwijanie umiejętności redagowania i formatowania tekstu
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespołach
- rozwijanie umiejętności samokontroli, samooceny i odpowiedzialności za własną pracę

Metody:

pogadanka, planowanie działań, zajęcia praktyczne

Forma pracy:

samodzielna praca uczniów lub praca w zespole

Środki dydaktyczne:

edytor tekstu Word, wzór ulotki, karta ćwiczeń, H. Kunachowicz „ Podstawy żywienia człowieka”

Tok lekcji :

1. Sprawy organizacyjne
· Czynności nauczyciela
- powitanie klasy
- sprawdzenie obecności i przygotowanie się uczniów do zajęć
· Czynności ucznia
- uczeń zajmuje przydzielone do pracy miejsce

2. Przygotowanie i ukierunkowanie pracy uczniów
· Czynności nauczyciela
- podaje temat lekcji
- wyjaśnia cel lekcji
- nawiązuje do tematów lekcji z edytora tekstu uzupełniając wypowiedzi uczniów
- zwraca uwagę na redagowanie i formatowanie tekstu
- omawia poszczególne grupy składników pokarmowych
· Czynności ucznia
- zapisuje temat lekcji
- omawia, na czym polega czynność redagowania i formatowania tekstu
- zapoznaje się z ulotką

3. Część praktyczna
· Czynności nauczyciela
- zapoznaje uczniów z podstawowymi operacjami, których znajomość będzie niezbędna do wykonania ulotki
- pomaga uczniom przeprowadzić analizę ulotki
- zwraca uwagę na istotne elementy ulotki: tytuł ulotki, strona graficzna, formatowanie tekstu
- w razie potrzeby koryguje błędy
- poleca zapisywanie własnego dokumentu na dyskietce
· Czynności ucznia
- uruchamia program
- formatuje tekst zgodnie ze wskazówkami nauczyciela (załącznik)
- redaguje tekst wg własnego uznania
- tworzy tytuł ulotki w WordArt
- wstawia ClipArt lub włsny rysunek odpowiedni do grupy składników pokarmowych
- sprawdza poprawność tekstu, dokonuje poprawek
- gotowe zadanie zapisuje na dyskietce

4. Podsumowanie
· Czynności nauczyciela
- ocenia prace uczniów
- zapoznaje z tematem następnej lekcji
· Czynności ucznia
- dokonuje samooceny swojej pracy
- analizuje wyniki swojej pracy samodzielnie drukuje pracę


Załącznik
Produkty spożywcze źródłem składników pokarmowych

1Produkty zbożowe-dostarczają one znacznych ilości energii, dzięki zawartości węglowodanów (cukrowców), dobre źródło białka roślinnego, tzw. niepełnowartościowego oraz błonnika.
ZALICZAMY:
-mąkę
-kaszę
-płatki
-ryż
-makaron
-pieczywo
-rośliny strączkowe suche
NADMIAR: węglowodanów powoduje:
-choroby serca
-nadciśnienie
-powiększenie wątroby i nerek
-otyłość
NIEDOBÓR:
- śpiączka
2.Mleko i produkty mleczne- główne źródło białka zwierzęcego i wapnia, który jest podstawowym składnikiem kości i zębów.
ZALICZAMY:
-mleko (płynne, w proszku, zagęszczone)
-kefiry
-jogurty
-maślanka
-sery (żółty, twarogowy, homogenizowany, topiony)
NADMIAR: nieograniczona ilość
NIEDOBÓR:
-nieprawidłowo ukształtowane kości
-krzywica
-rozmiękczenie kości
-łamanie kości
3.Mięso, drób, ryby, jaja- najlepsze źródło białka zwierzęcego, tj. pełnowartościowego. Białko jest podstawowym materiałem budulcowym komórek, krwi, hormonów, ciał odpornościowych.
ZALICZAMY:
-wędliny
-mięso( wołowina, wieprzowina, cielęcina, baranina, jagnięcina),
-dziczyzna
-drób
-jaja ( kurze, kacze, strusie, przepiórcze)
-ryby
NADMIAR:
-zmniejsza długość życia
-zaburzenia metaboliczne
-nadmierne obciążenie wątroby i nerek
NIEDOBÓR:
-zahamowanie wzrostu
-spadek odporności na zakażenia
-anemia
-osłabienie
- szybkie męczenie się
4.Warzywa i owoce- główne źródło witamin i składników mineralnych.
Warzywa i owoce zawierające dużo witaminy C
-rośliny kapustne
-dzika róża
-czarna porzeczka
-owoce cytrusowe
-pomidory
-owoce jagodowe
Warzywa zawierające karoten
-marchew
-szpinak
-szczaw
-sałata
-szczypiorek
-koper
-dynia
-pietruszka
-zielony groszek
Witaminy - odgrywają ważą rolę w tworzeniu tkanek i procesach przebiegających w organizmie.
Dzielimy je na:
a) rozpuszczalne w wodzie C, PP oraz z grupy B, które muszą być dostarczane codziennie, a ich nadmiar jest wydalany z organizmu.
b) rozpuszczalne w tłuszczach A, D, E, K, które są magazynowane w tkankach a ich nadmiar może wywołać objawy zatrucia.
Składniki mineralne - niezbędne do zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Składniki mineralne pełnią w organizmie dwojaką rolę:
a)są niezbędnym materiałem budulcowym, np. wapń, fosfor, żelazo.
b)wchodzą w skład cieczy ustrojowych komórek, enzymów i regulują przebieg przemiany materii np. magnez, potas, sód, miedź, fluor.
Muszą być dostarczane organizmowi z codziennym pożywieniem.
NADMIAR: zatrucia organizmu
NIEDOBÓR: problemy ze skórą, paznokciami, włosami, uczucie zmęczenia, brak odporności, niedokrwistość
5.Tłuszcze -spełniają rolę źródła energii i materiału zapasowego.
ZALICZAMY:
- masło
- smalec
- słoninę
- olej
- oliwę
- śmietanę
- margarynę
- łój
NADMIAR:
-otyłość
NIEDOBÓR:
-osłabienie
-brak energii
6. Cukier i słodycze -są produktami jednostronnymi, gdyż dostarczają tylko węglowodanów, tzw. ”puste kalorie”.
ZALICZAMY:
-czekolada
-słodycze
-miód
-dżemy
-konfitury
NADMIAR:
-otyłość
-próchnica zębów
-dolegliwości układu pokarmowego
NIEDOBÓR:
-dużo potrzebnego dla organizmu cukru można znaleźć w warzywach i owocach.


Opracowała :
mgr Renata Banaszak– nauczyciel informatyki i techniki

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie