Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak motywować uczniów na lekcjach wychowania fizycznego?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7775 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Motywacja  jest  to  zespół  czynników,  które  pobudzają  i  ukierunkowują  dązenie  osoby  do  określonej  działalności.  Istotą  motywacji  na  lekcjach  wychowania  fizycznego  jest  zrozumienie  potrzeb  uczniów  i  pomaganie  im  w  zaspokojeniu  tych  potrzeb.  W  niniejszym  artykule  przedstawiam  jakie  motywy  kierują  działaniem  uczniów  oraz  jak  ich  motywować  do  pracy  na  lekcjach  wychowania  fizycznego?

Na  podstawie  badań  i  obserwacji  psychologów  dostrzec  mozna,  ze  wśród  duzej  liczby  motywów  pobudzających  dzieci  i  młodziez  do  działania  dwa  są  najwazniejsze:
1.potrzeba  przyjemności  i  rozrywki,
2.potrzeba  odczucia  własnej  wartości.

Te  dwa  motywy  jednoznacznie  wskazują,  ze  dzieci  na  lekcjach  wychowania  fizycznego  chcą  odczuwać  radość  ze  współzawodnictwa,  chcą  cieszyć  się  zabawą  w  gronie  rówieśników.  Takie  odczucie  zadowolenia  i  przyjemności,  całkowitego  pochłonięcia  działalnością  odczuwają  czasami  dzieci  w  toku  porywającej  ich  zabawy.  Ten  stan  występuje  przy  optymalnym  poziomie  pobudzenia,  w  momencie  gdy  zadania  nie  są  ani  za  łatwe,  ani  za  trudne,  kiedy  lekcja  przebiega  sprawnie.  Jezeli  natomiast  uczniowie  przezywają  niski  lub  zbyt  wysoki  poziom  pobudzenia,  wówczas  zajęcia  sportowe  przestają  być  dla  uczniów  zródłem  zadowolenia  i  radości.  Nie  mogą  więc  lekcje  wychowania  fizycznego  być  jednostajne,  nudne,  gdzie  ćwiczący  mają  wykonywać  zbyt  proste  lub  zbyt  trudne ćwiczenia.  Tak  więc  dostosowanie  stopnia  trudności  zadania  ruchowego,  ćwiczenia,  które  uczniowie  mają  wykonać  i  opanować  do  poziomu  ich  wyszkolenia  i  sprawności  jest  bardzo  wazne   bo  w  przeciwnym  razie  dzieci  będą  odczuwać  stan  niepokoju.  Sam  dobór  ćwiczeń  powinien  być  róznobarwny,  urozmaicony,  pobudzajacy  do  aktywności.  Część  ćwiczeń  dzieci  powinny  wymyślać  same. Podnosi  to  stan  pobudzenia,  inicjatywy,  dociekliwość.  Nalezy  unikać  dłuzszych  przerw  podczas  np.  pokazu  czy  objaśnienia.  Ćwiczenia  powinny  być  tak  zorganizowane  aby  uczniowie  nie  czekali  na  swoją  rolę  w  lekcji.  Same  ćwiczenia  nalezy  często  przyblizać  do  warunkow  walki  lub  gry.  Posiada  to  oczywiście  korzyści  szkoleniowe,  podnosi  emocje  i  radość.  Wszelkie  uwagi,  wskazówki,  rady  stosowane  w  nieodpowiednich  proporcjachw  w  stosunku  do  samej  gry  rozpraszają,  nie  pozwalają  skupić  się  na  ćwiczeniu,  na  dostrzezeniu  samemu  błędów  wykonania.  Kaskada  rad  i  wskazówek  nie  tylko  nie  pozwala  uczniom  skupić  się  na  zadaniu,  ale  zabija  radość  i  przyjemność  czerpaną  z  lekcji.
  Psychologicznym  mechanizmem  motywacyjnym,  który  wywodzi  się  z  dązenia  osoby  do  podtrzymania  i  wzmocnienia  poczucia  własnej  wartości  jest  potrzeba  osiągnięć.  Dązenie  do  osiągnięć  polega  na  ustaleniu  dla samego  siebie  tzw.  standardu  trudności.  Osiągnięcie  bądz  przekroczenie  takiego  standardu  wywołuje  uczucie  sukcesu,  natomiast  nie  osiągnięcie -  uczucie  porazki.  Te  skrajne  postawy ,,zwyciezcy,,  i  przegrywającego  są  postawami  nabytymi  na  poczatku  działalności  sportowej  przy  czym  bardzo  często  postawa  uczucia  niepowodzeń  wynika  z  błędów  pedagogicznych  nauczycieli.  Oczywiście  postawa,  nastawienie,  sposób  myślenia  obu  typów  osób  są  całkowicie  inne. ,,Zwyciezca,,  spostrzega  swoje  powodzenie  i  dobre  wyniki  jako  następstwa  swoich  uzdolnień  co  daje  mu  wiarę  i  zaufanie  do  własnych  sił. ,,Przegrywający,,  natomiast  jest  pełen  wątpliwości  i  niepokoju,  swoje  porazki  przypisuje  brakowi  uzdolnień  co  moze  doprowadzić  do  rezygnacji  z  aktywnego  uczestnictwa  na  zajęciach.  Wazna  zatem  rolą  nauczyciela  jest  wspieranie  kazdego  ucznia  w  myśl  zasady  indywidualizacji.  Nie  tylko  pomagać  uczniom  słabym  ale  takze  doceniać  pracowitość  uczniów  uzdolnionych.  Nalezy  jednak  czynić  to  taktownie,  bez  przesady,  nie  zrazać  innych  dzieci.  Stosunek  nauczyciela  do  ucznia  jest  bardzo  wazny.  Uczniowie  niejednokrotnie  wyczuwają  i  rozumieją  czy  nauczyciel  wierzy  w  jego  mozliwości,  czy  tez  go  toleruje.  Brak  wiary  w  mozliwości  powoduje  u  niego  brak  optymizmu,  brak  zapału  do  lekcji  i  obawę  przed  porazką.  Natomiast  okazane  przez  nauczyciela  zainteresowanie  uczniem  i  jego  działaniami  wpływa  na  niego  mobilizująco,  kaze  wierzyć  mu  w  jego  uzdolnienia  i  mozliwości.
  Kolejnym  aspektem  systemu  motywacyjnego  na  lekcjach  wychowania  fizycznego  jest  system  kar  i  nagród.  Ogólnie  przymus  spelnia  dwie  role:  dorazną - rozwijanie  ucznia  wbrew  niemu  samemu  i  perspektywiczną -  stworzenie  podstaw,  ktore  zaowocują  samorzutnym  działaniem,  zgodnie  z  zasadą  kompensacji.  Nie  sprawdzenie  się  bowiem  w  jednej  dziedzinie  powoduje  odrzucenie  tej  działalności  i  szukanie  sukcesów  w  innej.  Nalezy  nagradzać  w  pierwszej  kolejności  za  pozytywny  stosunek  do  przedmiotu  i  zaangazowanie  na  lekcji,  a  w  następnej  za posiadanie  duzego  zasobu  wiedzy  dotyczącej  kultury  fizycznej.  Trzeci  w  kolejności  oceniany  byłby  wynik,  ale  z  uwzględnieniem  poziomu  wyjściowego  i  indywidualnych  mozliwości  ucznia.
  Reasumując,  uczeń  czynnie  uczestniczy  w  lekcjach  wychowania  fizycznego  i  wynosi  z  niej  określone  korzyści  jezeli:
- samo  ćwiczenie  sprawia  przyjemność,
- ,,zmuszony  jest,,  do  tego  przez  system  kar  i  nagrod,
- jest  świadom  wartości,  jakie  reprezentuje  ten  przedmiot  nauczania,  chce  je  osiągnąć.
Ćwiczenie  tylko  wowczas  jest  dla  ucznia  przyjemnością,  gdy  jest  widoczny  efekt,  zachowana  jest  przewaga  sukcesów  nad  porazkami. 

Literatura:
1.M.  Geblewicz ,,Rola  motywacji  w  sporcie,,  Wychowanie  Fzyczne  i  Higiena  Szkolna  nr 6/87
2.M.Janikowska - Siatka ,, Materiały  pomocnicze  do  ćwiczeń  z  metodyki  wychowania  fizycznego,,  Dział  Poligrafii  AWF Kraków,  1996
3.H.Grabowski ,,Teoria  wychowania fizycznego,, Dział  Poligrafii  AWF  Kraków,  1996


 

                                  

                           Opracowała:  Bozena  Kur 
                           nauczyciel  G-3  w  Zorach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie