Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Prezentacja - środkiem przekazu informacji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3223 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Artukuł mówi o elementach wykorzystywanych w prezentacji, etapach tworzenia i mozliwosciach jej wykorzystywania. W życiu codziennym, niemal na każdym kroku spotykamy się z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Wystarczy wziąć do ręki książkę, gazetę czy ulotkę reklamową, by uświadomić sobie, że utworzone zostały przy pomocy narzędzi technologii informacyjnej. Podobnie różnego rodzaju wystąpienia, wykłady, prelekcje często wzbogacane są prezentacjami przygotowanymi przy użyciu komputera.


W życiu codziennym, niemal na każdym kroku spotykamy się z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Wystarczy wziąć do ręki książkę, gazetę czy ulotkę reklamową, by uświadomić sobie, że utworzone zostały przy pomocy narzędzi technologii informacyjnej. Podobnie różnego rodzaju wystąpienia, wykłady, prelekcje często wzbogacane są prezentacjami przygotowanymi przy użyciu komputera.
Komputerowa prezentacja to zestaw slajdów dotyczących określonej tematyki, ułożonych w odpowiedniej kolejności. Slajdy powinny być tak zaprojektowane, by były czytelne i efektowne. Do wykonywania prezentacji służą specjalne programy komputerowe.
Dzięki prezentacji można skutecznie oddziaływać na zmysły wzroku i słuchu odbiorcy, gdyż przekaz zintegrowany w warstwie wizualnej i dźwiękowej jest naturalnym dla człowieka sposobem percepcji. Komunikat medialny bywa przyswajalny szybciej i w trwały sposób ulega zapamiętaniu. Szacuje się, że uczymy się 10% tego, co czytamy, 20% tego, co słyszymy, 30% tego, co widzimy, a 50% z tego, co widzimy i słyszymy. A zatem równoczesne użycie obrazu, tekstu i dźwięku w połączeniu z czasem, w którym przeglądamy prezentację powoduje, że stopień zapamiętywania informacji jest dość wysoki. Ponadto, dzięki przemyślanemu połączeniu atrakcyjnej grafiki, animacji komputerowych oraz dźwięku można stworzyć swoiste dzieło sztuki
Prezentacja multimedialna pozwala wykorzystywać najnowsze multimedialne formy przekazu. Niemal bez ograniczeń można w niej wykorzystywać dźwięk, sekwencje wideo, animacje.
Bogactwo środków artystycznych, tym bardziej zmusza twórcę do przemyślenia elementów i szczegółowego zaplanowania pracy nad prezentacją. Aby przygotować dobrą i skuteczną prezentację ważne jest, by podczas pracy przestrzegać pewnych zasad

1. Elementy prezentacji
Prezentacja, zasadniczo składa się z serii obrazów (slajdów), które mogą być oglądane na monitorze komputera, ukazujących się kolejno jeden po drugim w ustalonym odstępie czasowym. Niezależnie od programu, w jakim została wykonana prezentacja, pierwszy jej slajd jest slajdem tytułowym. Kolejne slajdy prezentacji projektuje się poprzez zastosowanie obiektów. Obiekty mogą być różnego typu. Często wykorzystywanym obiektem jest tekst, który wstawiamy w polu tekstowym. Równie częstym obiektem są wszelkiego rodzaju elementy graficzne. Zaliczyć do nich możemy:

a. rysunki z galerii np. ClipArt
b. rysunki i zdjęcia z plików
c. rysunki i zdjęcia ze skanera lub aparatu cyfrowego
d. wzory napisów np. z galerii WordArt
e. kształty geometryczne, autokształty
f. schematy organizacyjne
g. tabele
h. wykresy
i. gify animowane
j. i inne obiekty
Ponadto przy tworzeniu prezentacji można również wykorzystać filmy z plików lub galerii, a także dźwięki z plików lub galerii.
2. Etapy tworzenia prezentacji
Aby przygotować dobrą prezentację, nie wystarczy sama wiedza z zakresu informatyki, ani też znajomość zagadnienia, jakie chcemy przedstawić. Trzeba się odpowiednio przygotować do tego zadania, podobnie jak do produkcji filmu. A zatem w procesie produkcji prezentacji można wyróżnić pewne etapy:

· przygotowawczy

· produkcji

· testowania (test miejsca i widza)

2. 1. Etap przygotowawczy
Etap ten obejmuje ułożenie planu prezentacji i przygotowanie materiałów multimedialnych.

Prace przygotowawcze nad prezentacją należy rozpocząć od określenia celu prezentacji. Następnie opracowuje się scenariusz prezentacji, w którym określa się kolejność sekwencji, jakie się mają składać na pokaz.

Po przygotowaniu scenariusza zbieramy potrzebne do pokazu materiały w postaci zdjęć, grafiki, animacji i dźwięku.

Etap przygotowania jest czasem odpowiednim na obróbkę zebranych materiałów, np. edytowanie zdjęć, ilustracji, kadrowanie ilustracji i zdjęć, by wybrać tylko elementy ściśle dotyczące tematu.

Filmy i animacje należy przygotować tak, by odtwarzały się bez problemu podczas pokazu. Należy pamiętać o sprawdzeniu, czy kodeki potrzebne do odtwarzania zostały zainstalowane na komputerze, na którym będzie odtwarzana prezentacja.

2. 2. Etap produkcji
Etap ten rozpoczyna się po zgromadzeniu potrzebnych materiałów. Tworzenie prezentacji winno opierać się na kilku zasadach, o których należałoby pamiętać podczas pracy.

  • Prezentacja nie może nużyć, a zatem nie może być zbyt długa;
  • Prezentacja nie może irytować; lepiej nie przesadzać w wykorzystaniu efektów dostępnych w programach do tworzenia prezentacji, gdyż ich nadmiar może denerwować i nie sprzyjać skupieniu;

  • Prezentacja nie może zaskakiwać; odnosi się to szczególnie do sposobu zmiany stron pokazu czyli sposobu wyświetlania kolejnych slajdów. Kierunek zastosowanych zmian winien być stały, np. jeżeli slajdy „wynurzają się”, to w następnym nie powinno stosować się innego sposobu pojawienia sie slajdu, gdyż to powodowałoby swego rodzaju dezorientację u widza.

  • Nie należy umieszczać zbyt dużo tekstu na jednym obrazie (slajdzie – ekranie). Tekst na ekranie powinien zawierać podstawowe tezy wystąpienia lub ilustrować pewne jego elementy, ale musi być zrozumiały i odczytywany przez widza w ciągu kilku sekund. Nie powinien zawierać więcej niż 200 – 250 znaków.

  • Zamieszczanie na obrazie zaledwie jednego lub dwóch haseł też powoduje niekorzystny odbiór widza, jeśli tak skonstruowana jest cała prezentacja;

  • Wybór slajdów i układ elementów winien być staranny. Należy unikać przeładowania i niedoboru środków wyrazu;

  • Należy pamiętać również o tym, że i kolor przemawia do odbiorcy. niektóre zestawienia kolorów budzą a człowieku niechęć – „gryzą się”, inne zaś wywołują pozytywne emocje. Stąd, kolorystyka prezentacji nie może być dziełem przypadku.

2. 3. Etap testowania
Kolejnym zadaniem, po zmontowaniu materiałów przeznaczonych na prezentację należy zrealizować wstępny pokaz na sprzęcie, na którym prezentacja została wykonana.

Ów test ma na celu obserwację i ewentualne poprawki dotyczące zastosowanego czasu efektów, długości poszczególnych sekwencji.

Ale na tym nie koniec. Jeśli chcemy mieć pewność, że nasze wysiłki związane z tworzeniem prezentacji przyczynią się do sukcesu. Prezentacja winna być jeszcze poddana dwóm testom; miejsca i widza.

Test miejsca zakłada, że prezentację należy przetestować w miejscu i w warunkach, w jakich ma się odbyć pokaz. Zadaniem tego testu jest sprawdzenie jak prezentacja działa w środowisku jej pokazu. Ważny tu jest i sprzęt, na którym prezentacja będzie wyświetlana, jak i warunki oświetlenia i widoczności. Komputer i jego parametry mogą być inne niż komputera, na którym prezentacja była tworzona. I to będzie miało wpływ na jakość prezentacji. Ważne jest oświetlenie pomieszczenia, które może uniemożliwić oglądanie prezentacji. Nie może również umknąć naszej uwadze sprawdzenie czy z każdego miejsca sali pokaz będzie widoczny, ale także, na czym pokaz będzie wyświetlany. Dobrym rozwiązaniem są ekrany prezentacyjne.

Test widza to drugi z koniecznych testów przed właściwym pokazem. dobrze byłoby, aby przed zaprezentowaniem pokazu szerokiemu gronu mogło ją obejrzeć niewielkie gremium i ocenić przygotowany pokaz, patrząc na niego od strony merytorycznej i montażowej. Pozwoli to na ewentualne dopracowanie prezentacji wziąwszy pod uwagę szczere sugestie testującego widza.

3. Wykorzystanie prezentacji
Prezentacje multimedialne pomyślane są przede wszystkim jako pomoc wzbogacająca wszelkiego rodzaju wystąpienia słowne skierowane do większego grona osób. Zaliczyć do nich można: zjazdy, konferencje, wykłady, wystąpienia, obrona prac magisterskich, doktorskich rozpraw, a także podczas zajęć edukacyjnych.
Prezentacja może wzbogacić i urozmaicić jednostkę lekcyjną oraz spotkanie z rodzicami czy zajęcia pozalekcyjne. Ale nie tylko mamy do czynienia z prezentacją w dziale edukacji.
Obecnie, coraz częściej prezentacje multimedialne stają się popularną metodą promocji firm oraz ich produktów i usług, a pozwalają na to nowości medialne. Są to prezentacje reklamowe, których celem jest rozwój świadomości marki, jej promocja, a także zapoznanie się z pewnymi szczegółami technicznymi i użytkowymi reklamowanych produktów w sposób wywołujący zainteresowanie. Prezentacje multimedialne stanowią doskonałe narzędzie marketingu bezpośredniego:
  • Budowanie wizerunku firmy i kreowanie marki
  • Promowanie produktów
  • Promowanie firmy
  • Wsparcie procesu sprzedaży.
Mając do dyspozycji takie środki przekazu jak grafika, dwu- i trójwymiarowa animacja, dźwięk i obraz filmowy, a także zaawansowana technologia programowania, można w efektowny sposób oddziaływać na świadomość odbiorcy i podnosić wizualną atrakcyjność prezentacji oraz kształtować pozytywny wizerunek firmy.
Prezentacje mogą stać się idealnym narzędziem wspierającym pracę handlowca. Oprócz prezentowania oferty, o czym była wcześniej mowa, mogą posłużyć do prowadzenia szkoleń i konferencji.
Prezentacje można również wykorzystać w celach edukacyjno - biznesowych, a mianowicie:

- Do nauki obsługi urządzeń firmy
- Prezentacja zastosowań produktów firmy
- Prezentacja nowych technologii i procesów technologicznych
- Do szkoleń pracowników

Mogą też być prezentacje informacyjne, nie wiążące się bezpośrednio z marketingiem i biznesem.


Janina Nawrocka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie