Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Powitanie wiosny w grupie 3 - 4 latków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10751 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ten dzień, którego scenariusz przedstawiamy miał na celu przybliżenie dzieciom tradycji związanych z pożegnaniem zimy i przywitaniem wiosny. Innym nie mniej ważnym celem była integracja dzieci z dwóch najmłodszych grup przedszkolnych.
Scenariusz dnia integracyjnego grup: Misiów(3-latki) i Wiewiórek(4-latki).
Temat: „Powitanie wiosny” Cele ogólne:
  • Poznanie niektórych tradycji ludowych i kulturowych związanych z pożegnaniem zimy i nadejściem wiosny,
  • Rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym, zachodzącymi w nim zmianami
  • Integracja dzieci z dwóch młodszych grup przedszkolnych,

Cele szczegółowe:
Dziecko:
  • Odczuwa radość ze wspólnej zabawy z kolegami i koleżankami, z innej grupy wiekowej
  • Uważnie ogląda inscenizację w wykonaniu kolegów
  • Wypowiada się na temat inscenizacji
  • Śpiewa i bawi się przy piosence i muzyce
  • Dziecko starsze zaopiekuje się młodszym
  • Zna tradycję ludową związaną z powitaniem wiosny,
  • Recytuje wiersz i krótką rymowankę,
  • Potrafi poruszać się rytmicznie do melodii,
  • Jest współtwórcą działań plastycznych,
  • Odczuwa radość z przedstawienia inscenizacji młodszym dzieciom i rówieśnikom.
Formy pracy:
- praca z całą grupą
- praca indywidualna

Metody pracy:
- słowna: wiersz, inscenizacja, rozmowa, piosenka,
- oglądowa: pokaz, obserwacja
- czynna: improwizacja ruchowa do muzyki, ilustracja ruchowa piosenki, działalność plastyczna, (kierowanie własną działalnością dziecka)

Przebieg zajęcia:
1.Powitanie – witają się: jedna rączka (macha), druga rączka, główka, buzia (cmoknięcie).
2. Wprowadzenie
– rozmowa na temat wspólnego spotkania
- dlaczego dzisiaj spotkaliśmy się?
-będziemy dzisiaj wspólnie bawić się, będziemy również żegnać zimę i powitamy wiosnę.
3. Śpiew piosenki „Wsiadaj zimo”.
4 Inscenizacja pt. „Pożegnanie Marzanny”
5. Rozmowa na temat treści inscenizacji (omówienie postaci)
Wyjaśnienie znaczenia postaci Marzanny Gawęda o zwyczaju topienia Marzanny.

Bardzo dawno temu, gdy mróz i wiatr dokuczał ludziom, pomyśleli jak przepędzić zimę, by mogła jak najprędzej przyjść wiosna. Postanowili zrobić Marzannę. Sporządzały ją starsze dziewczęta, poświęcając na to całą noc. Dziewczęta umiały tak uformować słomę, że przypominała ludzką postać. Stroiły ją w suknię i chusteczkę na głowę. Gdy starsze dziewczęta wynosiły kukłę ze wsi, młodsze przynosiły Gaik – Maik, który przypominał nadchodząca wiosnę. Gaik – Maik – zielona gałązka lub krzaczek, też musiał być bogato przystrojony w kolorowe wstążki. Nad brzegiem rzeki dziewczęta wrzucały kukłę do wody. Gdy Marzanna została utopiona, małe dzieci wnosiły Gaik – Maik śpiewając ludowe piosenki.

6. Przystrojenie Marzanny
7. Wyjście nad rzekę (bezpieczne miejsce)
8. Przyglądanie się obrzędowi topienia Marzanny- recytacja wiersza przez dzieci 4-letnie pt. „Marzanna”:
 Ruszamy gromadą, Wesołym pochodem, Niesiemy Marzannę Nad zieloną wodę. Płyń sobie Marzanno, Szumiącym potokiem, Na morze szerokie, Na morze głębokie.
Zgiń, przepadnij, zimo, I nie wracaj do nas, Na przyjście wiosny Otwórzmy ramiona. Marzanno, Marzanno - wspólny okrzyk wszystkich dzieci Ty zimowa panno
Ciebie pożegnamy
Wiosnę przywitamy!
A teraz, gdy zima Poszła już daleko- Zatańcz z nami, wiosno, Nad zieloną rzeką.

9.Powrót z Gaikiem-Maikiem.
10. W drodze powrotnej tropienie oznak wiosny.
11.Po powrocie zastanie prezentu od wiosny- naklejki kwiatów(udekorowanie nimi dzieci)
12. Zabawy integracyjne
- zabawa do piosenki pt. „Marzec”
- zabawa „Czarowanie”
- zabawa „Deszczyk”
- zabawa „Pajączek”
13.Działalność plastyczna Dzieci w ranku odbijały dłonie pomalowane farbą na kartkach papieru ( 3-latki – kolor zielony, 4-latki – kolor żółty) tworząc stempel swojej rączki.
Zadanie dla 3-latków – mają ozdobić paluszki- łodyżki gotowymi kwiatkami i listkami (nakleić)
Zadanie dla 4-latków – dzieci przyklejają dziób i oczko z papieru na kciuku. Następnie dorysowują nóżki, mogą jeszcze ozdobić piórka- kolejne palce.( Nauczycielka robi pokaz do rymowanek)
 3-latki - Kwiaty, kwiatki kolorowe Z mojej rączki są gotowe. Mają listki i łodyżki, Bo magiczne mam paluszki.
 4-latki - Ptaki, ptaszki kolorowe Z mojej rączki są gotowe. Mają dziób, skrzydełka, nóżki Bo magiczne mam paluszki.
14. Wystawa prac – udekorowanie Sali.
15. Śpiew piosenki pt. „Wiosenna piosenka”.
16. Improwizacja ruchowa do muzyki pt. „Szalejemy”.

Opracowały: Marta Cisek i Ewa Józewczyk.

Inscenizacja
„Pożegnanie Marzanny”- Maciej BrykczyńskiWierzba śpi na stojąco.
Wchodzi Marzanna, rozgląda się, obchodzi
Wierzbę dokoła i przygląda się baziom.
MARZANNA:
Chyba wiosna niedaleko.
WIERZBA (przez sen):
Trzeba będzie spłynąć rzeką.
Marzanna odskakuje od Wierzby.
ZAJĄC (wbiega łapie Marzannę za ręce i kręci się z nią przez chwilę, wołając):
Cześć Marzanno! Wierzbo, witaj!
Dziś pogoda znakomita!
WIERZBA (otwierając oczy i przeciągając się):
Ktoś tu przyszedł, jak się zdaje...
ZAJĄC:
To ja, Zając. Nie poznajesz?
WIERZBA:
A tak sobie spałam smacznie...
ZAJĄC:
Lecz coś wkrótce dziać się zacznie!
WIERZBA:
Czy ktoś wiosnę tu wspominał?
MARZANNA (kiwając ze smutkiem głową):
To się zwykle tak zaczyna.
WIERZBA:
Oj, uwaga, wraca Zima!
Wchodzi Zima.
ZAJĄC (strojąc miny za jej plecami):
Długo się tu nie zatrzyma.
ZIMA (odwracając się nagle od zająca, który staje na baczność):
Wpadłam tylko na dwa słowa.
Czy Marzanna jest gotowa?
MARZANNA (do widzów):
Wiem, że wszyscy chcą mnie spławić.
ZAJĄC (do Marzanny):
Żeby Wiośnie radość sprawić.
ZIMA (do widzów):
Przecież tak obyczaj każe.
MARZANNA (żałośnie):
Brr! Lecz chłodu znieść nie mogę!ZIMA (odsuwając się):
Czas, Marzanno, ruszać w drogę.
MARZANNA (wkładając maskę):
Skoro tak, to spływam rzeką.
ZAJĄC:
Chodźmy, rzeka niedaleko.
WIERZBA :
A wic, żegnam zacne grono.
Wszyscy, oprócz Wierzby, wychodzą. Prowadzi Zima, za nią Marzanna, potem Wiosna, a na końcu podskakując, wybiega Zając.
Wierzba (wyjmując z koszyka zieloną gałązkę, zwraca się do widzów):
Wreszcie będzie tu zielono!




Teksty piosenek
„Uciekaj zimo”
Wsiadaj zimo na sanki i uciekaj już,Zabierz śnieżne bałwanki, zabierz wiatr i mróz.
Ref. Rękawiczki i czapki pochowamy do szafki Na spacerek pójdziemy, nie zmarzniemy już.
A ty zimo uciekaj za górkę, za las,I nie marudź, nie zwlekaj już na wiosnę czas.

„ Marzec”
Za krokiem krok, za skokiem skok,Wędruje Marzec opłotkami.Skory do psot, ten mały trzpiotW dziurawych butach z cholewami.
Tupie: tup, tup, chlupie; chlup, chlup Robiąc wokoło wielkie błoto. Głośno się śmieje, kiedy deszcz leje, Ukryty pod ciepłą kapotą.

Stuka: stuk, stuk, puka: puk, puk,O wejście do przedszkola prosi.Wodę strzepuje, buty zdejmuje, Wiosenną radość nam przynosi.


„ Wiosenna piosenka”
1.Zima się skończyła wiosny nadszedł czas łąka się zbudziła, zbudził się i las.Ref.: Kukułeczka głośno kuka Ku-ku, ku-ku Bociek żabki sobie szuka Mniam, mniam, mniam Łąka się zbudziła Zbudził się i las.
2. Hopsasa do lasa, każdy biegnie sam. Kwiatków cała masa Rośnie tu i tam.
Ref.: Kukułeczka głośno kuka Ku-ku, ku-ku Bociek żabki sobie szuka Mniam, mniam, mniam Kwiatków cała masa Rośnie tu i tam.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie