Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Lekcja wychowawcza o umiejętności efektywnego uczenia się

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9698 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Trudności w uczeniu się, na jakie napotyka uczeń, w dużym stopniu można rozwiązać. Warunkiem jest właściwa diagnoza. Scenariusz przedstawionej lekcji wychodzi na przeciw potrzebom uczniów w tym zakresie i pozwala im lepiej zrozumieć, że sztuki dobrego uczenia się można się nauczyć.

Scenariusz lekcji wychowawczej
Problemy z uczeniem się – czyli jak się uczyć.
  1. Wstęp

    Przywitanie. Podanie tematu. Celem lekcji jest zrozumienie, że uczenie się jest sztuką, którą można i warto opanować. Trudności, które uczeń napotyka w tym względzie, w dużym stopniu można rozwiązać, trzeba je jednak najpierw zidentyfikować.
  2. Wymiana doświadczeń

    Uczniowie dzielą się na grupy kilku osobowe i wypisują na kartkach, jakie czynniki pozytywnie, a jakie negatywnie wpływają na ich uczenie się. Uczniowie wyjaśniają sobie nawzajem, jak sobie radzą i jak starają się skutecznie uczyć. Należy podkreślić, że każdy ma w tym względzie bardzo różne doświadczenia i na pewno odnosi sukcesy w przezwyciężaniu trudności.
  3. Dyskusja kierowana przez nauczyciela

    Nauczyciel na tablicy wypisuje podawane przez uczniów czynniki wpływające na skuteczne uczenie się. Umieszcza je w dwóch kolumnach: czynniki pozytywne i negatywne. Uczniowie dyskutują omawiając te czynniki, tłumaczą swoje pomysły.
  4. Podsumowaniew formie wykładu

    Prowadzący stara się zebrać i uporządkować wypowiedzi uczniów i przekazać zasady dobrego uczenia się. Uświadamia uczniom, że przezwyciężanie trudności w uczeniu się pozwala skrócić czas przeznaczony na naukę oraz zmniejszyć przykrości związane z niepowodzeniami. Nauczyciel na koniec przedstawia uczniom pomysły na to, jak uczyć się szybko, dobrze i bez wysiłku. Decydują o tym cztery czynniki: zainteresowanie tematem, zrozumienie, koncentracja uwagi i dobre samopoczucie.
    • Dla efektywnego uczenia się niezbędna jest wyraźne zainteresowanie tematem, a nie zdobyciem uznania czy dobrej oceny.
    • Zainteresowanie można osiągnąć dzięki lepszemu poznaniu i zrozumieniu. Nudne jest zwykle to, co niezrozumiałe.
    • Próba wyjaśnienia komuś poznawanych treści prowadzi do ich lepszego zrozumienia przez Ciebie.
    • Zainteresowaniu i koncentracji uwagi sprzyja aktywność własna: tłumaczenie komuś, robienie notatek, szkicowanie, malowanie lepienie, śpiewanie, krytyczne uwagi - pod warunkiem, że jest to działalność związana z tematem nauki. Taka aktywność sprawia, że "wciągasz się" w to, czego się uczysz.
    • Zainteresowanie bezpośrednio wpływa na koncentrację uwagi, a nauka przez 15 minut przy uwadze skupionej na temacie daje lepsze efekty, niż przez 1 godzinę przy uwadze rozproszonej.
    • Lepszemu zrozumieniu sprzyjają dodatkowe informacje, których można szukać w encyklopediach, dodatkowych lekturach, audycjach radiowych i telewizyjnych i u specjalistów z danego tematu.
    • Wyrobieniu sobie własnego zdania na jakiś temat sprzyja dyskusja, czyli wymiana poglądów pomiędzy ludźmi myślącymi inaczej. Posiadanie własnego zdania sprzyja zainteresowaniu tematem.
    • Zainteresowanie i koncentracja uwagi umożliwia naukę przez dłuższy czas bez zmęczenia i to mimo wydajnej pracy umysłu.
    • Proces uczenia się warto wyobrazić sobie jako pokonywanie toru przeszkód - tylko ludzie inteligentni, tacy jak Ty, lubią zwalczać trudności.
    • Zrozumienie, zainteresowanie i koncentracja uwagi sprawiają, że polubisz to, czego masz się nauczyć.
    • Dobry nastrój podczas nauki sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i szybszemu przypominaniu sobie wyuczonych treści, ponieważ mózg człowieka łatwiej przyswaja informacje, którym towarzyszą przyjemne uczucia.
    • Zły nastrój podczas nauki wpływa na gorsze zapamiętywanie i słabsze przypominanie sobie wyuczonych treści.
    • Jeśli chcesz się czegoś dobrze nauczyć, nie mów, że to głupie czy nudne, ale przeciwnie, ze zapowiada się interesująco.
    • Nie nauczysz się dobrze, jeśli boisz się przedmiotu czy nauczyciela albo jeśli interesuje Cię tylko uzyskanie dobrej oceny, a nie poznanie czegoś nowego.
    • Nie mów "muszę się tego uczyć" - nie jesteś męczennikiem, powiedz raczej "chcę to poznać i zrozumieć", a zobaczysz, jak łatwo wiedza "wejdzie Ci do głowy".
opracował: Artur Pytko

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie