Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nawyki żywieniowe uczniów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 794 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Obserwując nawyki żywieniowe swoich uczniów a przede wszystkim nieznajomość surówek ,warzyw doszłam do wniosku, że rodzice bardzo często nie znają zasad komponowania odpowiedniego jadłospisu dla całej rodziny. Moje obserwacje podczas przerwy obiadowej w szkolnej stołówce / jestem kierownikiem świetlicy / potwierdzili także wychowawcy.

Prawidłowe żywienie wpływa na rozwój człowieka i utrzymanie przez niego dobrego stanu zdrowia. Organizm człowieka reaguje negatywnie nie tylko na niedobory żywieniowe, lecz także na nadmiar składników pokarmowych szczególnie tłuszczów zwierzęcych, rafinowanych węglowodanów (cukier, wyroby cukiernicze ) oraz zbyt dużą kaloryczność pożywienia.
Należy dostosować poziom spożycia energii do rzeczywistych potrzeb organizmu. Konsekwencjami nieprawidłowego żywienia (pod względem ilościowy i jakościowym ) są na przykład : nieprawidłowy rozwój psychiczny i fizyczny, podatność na choroby, zmniejszenie wydajności pracy umysłowej i fizycznej, a nawet przedwczesne zgony. Prawidłowe żywienie polega na spożywaniu takiej ilości żywności ,która warunkuje zdrowe funkcjonowanie organizmu i utrzymanie właściwej masy ciała. Podstawą prawidłowego żywienia jest różnorodność produktów spożywanych oraz właściwa ich ilość, aby nasz organizm funkcjonował poprawnie należy dostarczać mu wszystkich składników odżywczych czyli :

Białko – jest jednym ze składników budulcowych kości, mięśni, skóry, krwi i tkanek.  Białko zwierzęce znajduje się w mięsie, drobiu, rybach, jajach, kefirach, serach. Białko roślinne występuje w fasoli, grochu, soczewicy, soi, orzechach.

Węglowodany – są składnikiem odżywczym, dostarczają głównie energii. Znajdują się w owocach, warzywach, pieczywie, kaszach, ziemniakach, ryżu, roślinach strączkowych.

Tłuszcze – są najważniejszym składnikiem energetycznym naszego pożywienia. Niektóre służą jako materiał budulcowy organizmu. Tłuszcze znajdują się w maśle, słoninie, smalcu, przetworach mięsnych, olejach, margarynie, mleku, orzechach, rybach / tłustych / Witaminy i składniki mineralne – to substancje niezbędne dla człowieka. Znajdują się w ciemnym pieczywie, płatkach zbożowych, mleku, mięsie, warzywach, olejach roślinnych, rybach.

Błonnik – nie jest trawiony w przewodzie pokarmowym człowieka lecz spełnia bardzo ważną rolę : zwiększa uczucie sytości, zmniejsza wchłanianie przez organizm złych substancji, wpływa na obniżenie zawartości cholesterolu we krwi i reguluje pracę przewodu pokarmowego. Błonnik znajduje się w owocach, warzywach, nasionach strączkowych (fasola, groch, soja ) i zbożach ( chleb razowy, gruboziarniste kasze).

Produkty spożywcze dzielimy na pięć grup :
1. produkty zbożowe i ziemniaki
2. warzywa i owoce
3. mleko i przetwory mleczne
4. mięso, wędliny, drób i jaja
5. tłuszcze W codziennym pośpiechu nie zawsze można ustalać jadłospis według określonego planu, można więc zastąpić brakujący produkt innym dostępnym.
 
U dzieci i młodzieży ważne jest, aby posiłki spożywać często (4-6 razy dziennie ) , regularnie , w małych porcjach. W żywieniu dzieci należy kierować się ich apetytem, co najlepiej zapobiega przekarmieniu lub niedożywieniu. Najważniejszym posiłkiem jest śniadanie. W codziennym pożywieniu należy unikać wszelkiego rodzaju fastfoodów . Nieprawidłowości w żywieniu dzieci : Bezkrytyczne przenoszenie zasad żywienia dorosłych (ograniczanie tłuszczów)
Nadmierne używanie soli. Naturalne szczuplenie sylwetki dziecka utożsamiane jest z oznakami niedożywienia, dziecko zmuszane jest do spożywania większej ilości pokarmów mimo objawów sytości. Dieta dziecka mało urozmaicona, gdyż rodzice nie starają się uczyć je jedzenia nowych produktów i potraw.
Brak czasu i zniecierpliwienie okazywane w trakcie posiłków. Nerwowa atmosfera przy stole i omawianie problemów rodzinnych wpływają na kojarzenie posiłków z przykrościami. Na zakończenie warto podkreślić, że sama nawet najlepsza dieta nie przyniesie spodziewanych rezultatów bez zastosowania właściwego prozdrowotnego stylu życia, w którym podstawową rolę pełni duża aktywność ruchowa, zachowanie równowagi psychicznej oraz unikanie nadmiernych stresów. Możemy nauczyć swoje dzieci właściwego sposobu odżywiania i zdrowego stylu życia. Najlepiej własnym przykładem.


Opracowała: mgr Joanna Kubiak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie