Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Happening z Okazji Dnia Ziemi i Światowego Dnia Ochrony Środowiska

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3610 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz przedsatwienia napisany specjalnie z okazji Dnia Ziemi i Światowego Dnia Ochrony Środowiska przeznaczony dla szkół podstawowych.
SCENARIUSZ

HAPPENING Z OKAZJI DNIA ZIEMI I ŚWIATOWEGO DNIA OCHRONY ŚRODOWISKA

„POMAGAJĄC PRZYRODZIE – POMAGASZ SOBIE”
W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. B. CHROBREGO W WĄSOSZU


Cel: przedstawienie problemu i uświadomienie roli, jaką uczniowie mogą odegrać w swoim

środowisku.


Przeznaczenie: młodzież szkół podstawowych.


Uczestnicy: Prowadzący, Prezenter, Reporter, Intelektualista, Prosta kobieta, Uczennica, Dozorca,

Recytatorzy, Chórek, Delegacja – Samorząd Uczniowski, Klub Młodego Przyrodnika


Czas trwania: około 30 minut


U T W ÓR V I V A L D I E G O – C Z T E RY P O R Y R O KU W I O S N A ( muzyka w tle )

PROWADZĄCY

Witamy serdecznie państwa w wydaniu specjalnym Ekoekspressu.

Witamy zaproszonych gości, dyrekcję, nauczycieli i was koleżanki i koledzy.
Piątek, 12 maja 2006 roku – Światowy Dzień Ziemi i Ochrony Środowiska rozpoczynamy znaną piosenką Jonasza Kofty w wykonaniu Jana Pietrzaka „ Pamiętajcie o ogrodach” ( nagranie z płyty CD I zwrotka z refrenem – tekst oryginalny ).


PREZENTER

Coraz głośniej mówi się o zanikającej nad biegunami warstwie ozonowej. Tymczasem są takie miejsca, gdzie ozon występuje w nadmiarze, co również jest niekorzystne. Przypuszcza się, iż zjawisko to powstaje na skutek wypalania lasów Amazonii i sawanny w Afryce. Spalanie wyzwala tlenek węgla i tlenek azotu, które w atmosferze ulegają reakcjom chemicznym. W ich wyniku powstaje ozon.


Śpiew ( na melodię „Pamiętajcie o ogrodach” – z akompaniamentem np. gitara, organy ).

Pamiętajcie o powietrzu
By nie było skażone,
A w nagrodę będzie dobrze wpływać
I na męża i na żonę

REPORTER

Przepraszam, tu Ekoekspress, przeprowadzamy sondę uliczną – czy mogłaby pani powiedzieć, co to jest ozon?





INTELEKTUALISTKA

Jest to niebieskawy gaz o charakterystycznym zapachu, powstaje z tlenu zawartego w powietrzu pod wpływem wyładowań elektrycznych. Stosowany jest jako środek utleniający i bakteriobójczy. Chroni przed nadmiernym promieniowaniem ultrafioletowym.



REPORTER

A czy pan wie co to jest ozon?


PRZEJEZDNY

Nie wiem, jestem nietutejszy.


REPORTER

Jak pani sądzi, ozon to wróg, czy przyjaciel?


DOZORCZYNI

Wróg, to chyba nie, ale przyjaciół o tej nazwie też nie mam.


REPORTER

Co to jest dziura ozonowa?


UCZENNICA

Coś wiem na ten temat. Ostatnio było to na klasówce. Dziura ozonowa to warstwa powietrza znajdująca się na wysokości od 10 do 50 kilometrów .


REPORTER

A może pani wie, co to jest dziura ozonowa?


PROSTA KOBIETA

Dziura, to na chłopski rozum coś, cego ni ma. Ale paniusiu nie kazdą dziure można zobaczyć, np. tom dziure w bucie to paniusia widzi, bo brakuje kawałka skóry. Dziure w spodniach tyz łatwo można zobaczyć. Wydarło się kawałeczek tego, no, materiału, brakuje go i dziure dobze widać. Ale paniusiu na ten przykład innej dziury, co to tak łoni, łostatnio trombiom w telewizji, to już paniusia nie łobacy.


REPORTER

A co pani ma na myśli?


PROSTA KOBIETA

No paniusiu, jak brakuje pieniędzorów w tym budżecie, to jest dziura budżetowa. A kto ją widział na łocy. Nikt nie wie, jaka jest duża, ale każden wie, że jest. To samo z tom dzirom … no jak łona się nazywa …


REPORTER

Ozonowa.




PROSTA KOBIETA

No, no łozonowa. Tyz musi tam czegoś brakować, ale cego? No, pewne jak łona łozonowa to braknie łozonu. Ale tej dziury to tyz nie łobacymy.


REPORTER

Jak państwo widzą są bardzo zróżnicowane poglądy na temat dziury ozonowej.


PREZENTER

Według danych GUS stan zdrowotny lasów w naszym kraju jest niezadowalający i ulega pogorszeniu. Aż 80,8 % drzew jest uszkodzonych, w tym około 41% w stopniu średnim i silnym.


RECYTATOR I


Słyszałeś, jak krzyczy

ścinane drzewo?


Echo krzyku –

Najdalsze ptaki przeraża.


Nieprawda, że drzewo

Posłusznie chyli

Koronę pod topór

Że obojętnie stać, mu się

Z królestwa wilgi

Niewolniczą ławą


Ono, każdym liściem,

Jak balentynkiem

Podrywa się do tańca

W krajobrazie

I każdym liściem z osobna,

Jak sercem:

Umiera…

( Lucyna Szubel: „Śmierć drzewa” )


Śpiew ( na melodię „Pamiętajcie o ogrodach” – refren z akompaniamentem… )

Pamiętajcie też o drzewach,
By mógł dla was kos zaśpiewać.
Trzeba zadbać o nasze lasy,
By nie przyszły klęski czasy. ( bis z udziałem widowni )


PREZENTER

Tragedie lasów, stan czystości polskich wód, stopień zanieczyszczenia pyłami i gazami stawia momento. Problem ten znajduje odzew w malarstwie, rzeźbie i literaturze.





RECYTATOR II

Po ściętych drzewach zostają wspomnienia w postaci słoi nie do stłuczenia.


( Tadeusz Fangrat: „Trwała pamięć” )

RECYTATOR III

Lesie, jesteś piękny,

Lecz gdy podejść z bliska,

Widać ludzkie dzieło

Śmieci, wysypiska.


( S. L. Wysocki: „Metamorfoza” )


PREZENTER

W naszym kraju ponad 60% rzek, a jezior ponad 80% jest nadmiernie zanieczyszczonych. Ponad 13% powierzchni Polski to obszary ekologicznie zagrożone.


RECYTATOR IV

Jeślibyś chciał być ptakiem,

Cóżbyś widział z góry:

Zwaliska hałd czarnych –

Pomników brzydoty,

Ziejące smutną pustką dumnych

Drzew wykroty,

Wysypiska wśród lasu, strumienie

Bez wody,

Rzeki mętne, bez życia, jak Styks

Nieruchomy.

Zachowaj lepiej postać, jaką ci los

Zdarzył,

Nie marz o lotach wolnych, ptasich

Korowodów.

Zastanów się poważnie nad tym

Dylematem:

Czym jesteś w tym układzie: ofiarą

Czy katem …


( Ludmiła Gojczewska: „Dylemat” )



Śpiew ( na melodię „Pamiętajcie o ogrodach” z akompaniamentem… )

I dokąd uciec w za ciasnym bucie
Gdy twardy bruk
Są gdzieś daleko przejrzyste rzeki i mam
XXI wiek.
ref.
Pamiętajcie o ogrodach przecież
Stamtąd przyszliście.
W żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liście.
Pamiętajcie o ogrodach czy tak
Trudno być poetą,
W żar epoki nie użyczy wam chłodu
Żaden schron żaden beton


Pamiętajcie o powietrzu
By nie było skażone
A w nagrodę będzie dobrze wpływać
I na męża i na żonę.

Pamiętajcie też o drzewach
By mógł dla was kos zaśpiewać
Trzeba zadbać o nasze lasy,
By nie przyszły klęski czasy. (bis z udziałem widowni)

RECYTATOR V

Kiedy nas jeszcze nie było, a nasi dziadkowie byli mali,

To języka angielskiego wcale nie znali.

Lecz mieli radość jedną

I jedną chwile pamiętną,

Kiedy zasadzili drzewko młode

Co kiedyś będzie tryskać w urode.

Dziś, te marzenia się spełniają

Stare wierzby i topole się przed nim kłaniają.

Lecz teraz mamy jedno zmartwienie,

Trzeba dlań znaleźć dobre mienie!

Jak go tu nazwać?

Jaką nazwe dać?

Hmmm … To musi być humorek …

Więc dajmy mu Bolesław Chrobrek!

Po Chrobrym Bolesławie,

Co przynosi naszej szkole sławe.


( Karolina Tóbołka – klasa VI a – „Pomnik przyrody” )
(Pianista Szpilman – Grande Polonaise for piano and orchestra)

PROWADZĄCY

Jak zdążyła poinformować nas Karolina w swoim wierszu, t e n o t o d ą b s z y p u ł k o w y z naszej woli nazywać się będzie DĘBOSŁAW CHROBREK, po Chrobrym Bolesławie, co przynosi naszej szkole sławę.

Wcześniej Uchwałą Rady Miejskiej Wąsosza z dnia 16 grudnia 2005 roku został uznany za pomnik przyrody i wpisany do rejestru obiektów prawnie chronionych.

Jego wiek określa się na około 160 lat.

Ma 22 metry wysokości, a jego obwód wynosi 350 centymetrów.


Żeby tradycji stało się za dość, będziemy teraz świadkami ceremonii nadania imienia i odsłonięcia tablicy upamiętniającej ten szczególny dzień w życiu naszej szkoły.




SAMORZĄD UCZNIOWSKI

- ( troje uczniów – Samorząd Szkolny podchodzi do drzewa z konewką wody i podlewa je, a prowadzący i prezenter wypowiadają słowa )


„Królu wszystkich drzew, z woli uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej w Wąsoszu nadajemy Ci imię DĘBOSŁAW CHROBREK. Rośnij ku radości naszej i przyszłych pokoleń”

- ( w tym samym czasie dyrektor szkoły odsłania pamiątkową tablicę przepasaną zieloną

wstęgą, po czym odczytuje treść napisu umieszczonego na tablicy )


Każda forma życia jest wyjątkowa i zasługuje na szacunek”


dąb szypułkowy
Quercus robur




„DĘBOSŁAW CHROBREK”



Imię nadali uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Bolesława Chrobrego

Wąsosz 2006 rok


RECYTATOR V

Kiedy woda krąży w przyrodzie

Pamiętaj, że możesz mieć powody do dumy.

Masz bowiem piękne w Tatrach góry.

I pomnik przyrody rosnący na boisku w szkole,

Co się Dębosław Chrobrek zowie.

I będą go chroni uczniowie znajdujący się w ekologicznym kole.


Nie tylko oni, bo Dębosław Chrobrek wszystkich wzywa,

By dbac o niego i szkołę, do której należymy.

Jesienią grabić liście będziemy,

Bo w naszej szkole się uczymy.


Nasz Dębosław Chrobrek 160 lat ma.

Jest piękny: zielony, rosły i duży.

I na pewno już każdy uczeń go zna,

I nie prześcignie go czerwony krzak róży,

Bo nasz Dębosław Chrobrek będzie pomnikiem na wieki,

Tak jak nasz patron Bolesław Chrobry królem wielkim.

( Karolina Tobołka – klasa VI a – „Dębosław Chrobrek”) Pianista Nocture In – C sharp Minor




REPORTER

Kogo tu widzimy? To przedstawiciele Klubu Młodego Przyrodnika pragną nam się pokazać.

Powiedzcie, co nam zaprezentujecie?


PRZEDSTAWICIEL KLUBU MŁODEGO PRZYRODNIKA

Zapraszamy do obejrzenia scenki pt.”……………………………………………………….


PROWADZĄCY

Przyszedł czas na ogłoszenie wyników konkursów ekologicznych i wręczenie upominków najlepszym.

(melodia w tle – We are the champions – Queen)

Uwaga!


W konkursie pod hasłem: „Chociaż małe rączki mamy, brzydkim puszkom radę damy” wzięło udział 9 klas. Komisja Konkursowa postanowiła przyznać:


I miejsce – klasa V b , która zebrała 34,8 puszek /ucznia

II miejsce – klasa V a, która zebrała 34,0 puszki / ucznia

III miejsce – klasa I b, która zebrała 20,2 puszek / ucznia

IV miejsce – klasa III c , która zebrała 19,0 puszek / ucznia


Łącznie zebrano 3454 puszek, które ważyły 60 kg, za które otrzymaliśmy 240,00 zł.


Prosimy Panią Dyrektor o wręczenie nagród.

Przypomnę, że braliśmy również udział w Turnieju ekologicznym szkół podstawowych naszej gminy – „Z ekologią na wesoło” , którego byliśmy organizatorem. W turnieju tym zdobyliśmy III miejsce.

Ponadto nasza szkoła wzięła udział w Ogólnopolskim Konkursie Dyrekcji Lasów Państwowych „I TY POSADŹ SWOJE DRZEWKO”.

Dzisiaj dokończymy swoje dzieło dosadzając sadzonki młodych dębów czerwonych na terenie szkoły.

Za chwilę prosimy przedstawicieli wszystkich klas o odbiór sadzonek, które zostaną posadzone na przygotowanych wcześniej miejscach.


PROWADZĄCY

Na tym zakończyliśmy dzisiejsze wydanie ekoekspresu.

Dziękujemy państwu za uwagę.

Życzymy miłej pracy.



Opracowanie: E. Kondratowicz
(opiekunka Koła EkologicznegoPublicznej Szkoły Podstawowej im. B. Chrobrego w Wąsoszu )





W niniejszym opracowaniu wykorzystano fragmenty scenariusza B. Podniesińskiej pt: „Ekologiczne zagrożenie środowiska” (Biblioteka w szkole 1 – 2 / 95, Miesięcznik nauczycieli bibliotekarzy)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie