Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Mury milczenia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 667 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Drogi Czytelniku! Cieszę się,że zajrzałeś do moich przemyśleń. Mam nadzieje,że po przeczytaniu tych kilkunastu zdań, nasunie Ci się refleksja, która pozwoli na zrozumienie własnych działań w stosunkach z innymi, ale również uściśli zrozumienie samego siebie. Pozdrawiam 

„Mury milczenia” - rozważania
          
          Zastanawiając się nad tą kwestią bądź co bądź z zakresu przystosowania społecznego, doszłam do wniosku, że proces przystosowawczy dziecka, a nawet uogólniłabym – każdego człowieka uwarunkowany jest wieloma czynnikami, a jednym z nich jest - nauczyciel.

Kogóż zatem nazwiemy przystosowanym społecznie?

Otóż myślę, iż w ogólnym pojęciu możemy za „przystosowanego” uznać kogoś, kto bez trudu podejmuje role wyznaczone mu przez innych (- chociażby tak popularne role: matki, żony, kochanki, gospodyni, czy też damy), kto zachowuje się do ogólnie przyjętych norm.

Wszelkie odstępstwa są od razu wychwycone i należycie przez ogół – „wytykane”.

 A przecież wszystko to, co ulega w nas zmianie, czyli podejmowane role, zachowania, uzależnione są znacznie od zaspokojenia naszych potrzeb.

Z kolei te zależą znacznie od czynników socjokulturowych, czynników osobowości, a także od właściwości naszego organizmu, bo przecież na powstanie zaburzeń w przystosowaniu mogą również wpływać niekorzystne czynniki biopsychiczne każdego z nas..

Na podejmowanie jakiekolwiek ról, zachowań (konstruktywnych bądź destruktywnych) przez człowieka, a szczególnie dziecko - ma bezpośredni wpływ środowisko, w którym się znajduje, czyli szkoła, przedszkole,……nauczyciel.

Dlaczego się nie odzywasz, kiedy mówię do Ciebie?! – jakże często zadajemy to pytanie.

Zastanawiamy się – Dlaczego on milczy, nie tłumaczy się”?

Alice Miller twierdzi, iż wdrażanie do milczenia powstaje w wyniku urazów psychicznych.

Cóż to jest ten uraz psychiczny- otóż powstaje on w wyniku silnie stresogennego doświadczenia o charakterze traumatycznym.

Oto kilka przykładów na powstawanie takich urazów:

- blokujemy wyrażanie siebie, swoje potrzeby, uczucia, ponieważ …. nikt nas nie zauważa, ignoruje, nie rozumie; potrafi nas upokorzyć, okazać pogardę;

- wcześnie byliśmy przyuczani do posłuszeństwa, zależności i tłumienia uczuć;

- funkcjonujemy w „łańcuchu”: rodzice - ofiarami swoich rodziców itd.

A przecież wypierając fakty albo uczucia nie tylko oddalamy się od samych siebie, ale również zamykamy je ukrywając na zawsze w skrzynce, które tak naprawdę cały czas nas kontroluje, znajdując się w środku w nas, w naszym życiu,.

My najwyraźniej z takimi „skrzynkami” dajemy sobie radę, a i to nie wszyscy, bądź je bardzo, bardzo głęboko je ukrywamy.

Natomiast, kiedy dziecko napotyka na sytuację trudną, przerastającą jego możliwości poznawcze, emocjonalne, uogólnia. W następstwie tego uogólnienia są jego doświadczenia w postaci określonych sądów poznawczych o rzeczywistości, a zwłaszcza o sobie i powstaje stereotyp zachowania, które ma chronić przed kolejnymi przeżyciami.

Czyż o takie uogólnienie nam dorosłym chodzi?

Czy po to wychowujemy, by przekazywać te nasze skrzyneczki jako balast pokoleniowy naszych niespełnionych potrzeb?

Przecież już Freidenberg twierdził, iż należy – POMÓC CZŁOWIEKOWI ROZUMIEĆ ZNACZENIE WŁASNEGO ŻYCIA I ŻYCIA INNYCH LUDZI.
Czy my - dorośli, nauczyciele - nie oczekujemy tylko od naszych podopiecznych realizacji reguł związanych z czasem (powtarzających się schematów), reguł dotyczących postępowania, reguł związanych z realizacją danego przedmiotu, sytuacji edukacyjnej, a przede wszystkim „PRYWATNYCH REGUŁ” postępowania , naszych reguł?

Czy, aby u dziecka tworzymy pojęcia tego, co dobre a co złe?

Czy słusznie wskazujemy, za co można otrzymać nagrodę, a za co karę?

Czy swoim postępowaniem przypadkiem nie pomagamy realizować „ukrytego programu” każdego wychowanka, który wie, jakie działania musi wykonać, aby się nie narazić.

I cały czas ....... oczekujemy od dzieci, młodzieży odpowiednich postaw, a przecież to my – dorośli mówimy o sobie, że jesteśmy kulturalni, czyli tworzymy te najważniejsze wartości, przede wszystkim społeczne, zatem raczej w naszych postawach, zachowaniach powinniśmy szukać odpowiedzi. Moja mama mówi - przykład idzie z góry. I ma rację.

Wprawdzie na własne usprawiedliwienie wyszukujemy wśród najbliższych dziecku osób - tych z patologią, z brakiem umiejętności wychowawczych tzw. nieudolnością wychowawczą (fakt, że bycia rodzicem człowiek uczy się całe życie, nie ma reguł wg których  wychowamy każde dziecko). Każdy z nas jest swoistą indywidualnością, a z tych indywidualności powstaje kolejna – dziecko - jeszcze większa. Ileż to razy słyszałam wokół siebie wypowiedzi – on to wyniósł z domu, on jest z rodziny patologicznej, a tak naprawdę, który z nas znawców(?) potrafi się przyznać do błędu, że tyle lat się uczył, tyle podyplomówek, warsztatów pokończył, a nie jest w stanie poradzić sobie z negatywnymi zachowaniami dziecka?

I tak naprawdę wiemy, skąd to się bierze - nie słuchamy, co dzieciaki do nas mówią, my tylko oczekujemy, żądamy wg tego swojego „ukrytego programu”, zgodnie ze swoją „skrzyneczką”- tkwiącą głęboko.
Czy w ten sposób wychowamy, wskażemy drogę do zrozumienia siebie i własnego życia?- nie wiem.

Ja - chciałabym, aby chociaż jedno dziecko powiedziało o mnie, że byłam „dobrym wychowawcą”, „jej na nas zależało”, „lubiła mnie”, a nie tylko by widziało we mnie PANIĄ NAUCZYCIELKĘ, STARĄ JĘDZĘ, ........................itd..

A co o Tobie powiedzą po latach ? – MURY MILCZENIA?

 
 Opracowała Anna Kosmowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie