Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ocena opisowa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3595 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

REFERAT WEWNĄTRZSZKOLNEGO DOSKONALENIA NAUCZYCIELI


Wygłoszony został na posiedzeniu szkoleniowym dla członków zespołu przedmiotowego w Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Raciszynie, Szkole Filialnej w Kolonii Lisowice w dniu 15.12.2005r. Tematem posiedzenia była:


,,OCENA OPISOWA W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM”







OCENA OPISOWA jest skuteczną formą oceniania wysiłku i osiągnięć edukacyjnych uczniów. Jest metodą, która umożliwia uzyskanie przekrojowego obrazu rozwoju dziecka na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej. Ocena opisowa powoduje wzmożoną aktywność edukacyjną, otwartość i elastyczność uczniów w zdobywaniu wiedzy.
Są oni pozbawieni uczucia niezdrowej rywalizacji o lepszy stopień. Są samokrytyczni w stosunku do swoich osiągnięć. W grupie nie zachodzi proces selekcji uczniów. Ich rozwój poza wsparciem ze strony nauczyciela pozostawiony jest czasowi.
Pragnę podkreślić wartość obserwacji uczniów i rejestrowania informacji w formie opisu. Obserwacja pozwala nie tylko na wykrycie indywidualnych potrzeb dziecka, pomaga także w pracy nauczycielowi, który dzięki zebranym informacjom może opracować metody pracy z uczniami dostosowane do ich rozwoju.
Przekrojowy opis ucznia uzyskany po trzech latach
obserwacji w klasach I-III jest ważną informacją dla nauczycieli w dalszej edukacji . Stanowi on podstawę do ustalenia dalszego postępowania z dzieckiem. Stosowanie oceny opisowej osiągnięć szkolnych uczniów ma pozytywny wpływ na ich rozwój. Jest to także czynnik ułatwiający współpracę nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z nauczycielami w nauczaniu blokowym. Współpraca ta powinna iść w kierunku wyciągania z tych opisów wniosków i wykorzystywania ich do dalszej pracy z uczniami. Tylko w ten sposób możliwy jest harmonijny rozwój osobowości dziecka podczas procesu nauczania - uczenia się na szczeblu podstawowym i w dalszej edukacji.
Zastosowanie oceny opisowej osiągnięć ucznia :
- w edukacji wczesnoszkolnej wpływa na wzrost aktywności edukacji dziecka i wszechstronny rozwój jego osobowości.
- eliminuje stres, jaki towarzyszy uczniom z trudnościami w zdobyciu wiedzy i umiejętności oraz wpływa na ich harmonijny rozwój.
- opis osiągnięć edukacyjnych uczniów wpływa na potęgowanie otwartości i elastyczności w podejściu uczniów do zadań edukacyjnych - wzmaga ich edukacyjną aktywność.
- ocena opisowa jest formą dokładnego przekazu informacji na temat rozwoju osobowości ucznia, umożliwia sprawne wykrycie jego deficytów rozwojowych i trudności, daje możliwość trafnego wyboru kierunku pracy.

W wyniku trzyletniej edukacji uczeń powinien nabyć podstawową wiedzę o świecie, proporcjonalnie do swoich możliwości przyswoić pojęcia z różnych dziedzin wiedzy, opanować różne metody poznawania świata, umie korzystać z różnych źródeł informacji.

Uczeń powinien wyćwiczyć swoją odporność psychiczną, nauczyć się
radzić sobie z niepowodzeniami, nie zrażać się nimi.
Powinien posiadać także umiejętność opanowywania uczuć negatywnych, a swoje uczucia i postawy prezentować w sposób kulturalny. Jest wskazane, aby uczeń poznał zasady racjonalnego
odżywiania się i higienicznego trybu życia, przestrzegał zasad bezpieczeństwa w życiu codziennym, rozumiał potrzebę ochrony środowiska
i czynnie ją realizował.
Wśród osiągnięć ściśle dydaktycznych:
- poprawnie posługuje się językiem ogólnopolskim (uczeń słucha, wypowiada się, czyta, pisze).
Powodem do radości będą również zainteresowania dzieci różnymi dziedzinami życia. Końcowym efektem będzie ukazanie dziecku scalonego obrazu świata, uczenie struktur wiedzy, a nie jej pojedynczych elementów.
Dziecko nabędzie przeświadczenie, że każdy nawet najmniejszy element ma swoje znaczenie i należy dociekać jaka jest jego rola w funkcjonowaniu całości.
Dziesięciolatek kończący edukację w trzeciej klasie powinien być:
¨ otwarty,
¨ ciekawy świata,
¨ odważny w wygłaszaniu własnych sądów i opinii,
¨ chętny do podejmowania działań,
¨ posiadający na miarę swoich możliwości wiedzę o sobie ,
¨ wiedzący, jak troszczyć się o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych,
¨ odporny na niepowodzenia,
¨ godzący własne dobro z dobrem innych,
¨ posiadający wiedzę o świecie proporcjonalną do swoich możliwości intelektualnych,
¨ korzystający z różnych ( dziedzin ) źródeł wiedzy,
¨ potrafiący wypowiadać się, czytać, pisać, słuchać, liczyć,
¨ współuczestniczący w życiu klasy, grupy, rodziny, społeczności,
¨ szanujący swoją rodzinę, miejscowość, ojczyznę.



Opracowała i przeprowadziła:

mgr Grażyna Szewczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie