Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznaj swoje korzenie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1345 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Poznawanie własnego regionu, jego historii, kultury, tradycji i języka odbywa się od wczesnego dzieciństwa. Rozpoczyna się w domu rodzinnym a kontynuowany jest poprzez nauczanie i wychowanie w przedszkolu i szkole. W dzisiejszych czasach ważne jest aby młodzi ludzie mieli poczucie własnej tożsamości i wartości. Będzie to możliwe wtedy, gdy będą znali swoje korzenie, pochodzenie, kultywowali tradycje rodzinne i regionalne. Identyfikacja z ich „małą ojczyzną” powinna przebiegać w sposób naturalny, poprzez różne doświadczenia, obserwacje, przeżycia i związki emocjonalne z rodziną, szkołą, miejscem zamieszkania, regionem. Pomoże im w tym uczestnictwo w  programie „Poznaj swoje korzenie”.
 PROGRAM EDUKACJI REGIONALNEJ DLA KLAS I – III
Opracowany przez Gabrielę Kozyrę
nauczyciela kształcenia zintegrowanego
Szkoły Podstawowej nr 3 w Tychach

„Wierność swoim korzeniom oznacza nade wszystko umiejętność budowania organicznej więzi między odwiecznymi wartościami, które tyle razy sprawdziły się w historii a wyzwaniami współczesnego świata ...."

Jan Paweł


1. Charakterystyka programu

     Program ten został opracowany na podstawie kilkuletnich doświadczeń związanych z przybliżaniem najmłodszym uczniom miejsca ich pochodzenia. Ma charakter wspomagający realizowany w SP-3 „Program nauczania dla I etapu – edukacji wczesnoszkolnej” dopuszczony do użytku szkolnego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej / DKW-4014-149/99 /.Może być realizowany podczas zajęć szkolnych, wycieczek i imprez oraz zajęć kółka regionalnego.

W myśl zasady „od tego co bliskie do tego co dalekie”, program podzielono na kręgi tematyczne:
  1. Szkoła, ja i moja rodzina.
  2. Tychy - moje miasto.
  3. Śląsk - miejsce bliskie memu sercu.
     Realizacja haseł programu może odbywać się niezależnie od podręczników z jakimi pracują dzieci, gdyż do realizacji programu edukacji regionalnej należy przeznaczać osobne zajęcia. Aby treści zawarte w programie zostały przyswojone, konieczne są aktywne formy pracy oraz odwoływanie się do osobistych wiadomości i przeżyć uczniów. Przewidywane efekty obejmują zdobycie umiejętności, wiedzy, wzmocnienie więzi oraz aktywny udział w życiu rodziny, szkoły, miasta i regionu.

2. Cele programu
Cele główne:
  • wyposażenie ucznia w zasób podstawowych informacji o historii, kulturze, tradycji i języku regionu Górnego Śląska
  • kultywowanie wartości rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi regionu
  • rozwijanie postaw patriotycznych i społecznych związanych z własną miejscowością, regionem i krajem
Cele szczegółowe:
  • poznanie środowiska najbliższego dziecku
  • wzmocnienie aktywnego udziału dziecka w życiu rodziny, szkoły, miasta i regionu
  • umocnienie więzi rodzinnych i środowiskowych
  • poznanie swojej miejscowości, jej historii i kultury
  • kształtowanie postaw szacunku dla swojego regionu i jego osiągnięć
  • kształcenie poczucia odpowiedzialności za pielęgnowanie tradycji, zwyczajów i obrzędów
  • poznanie sylwetek osób ważnych dla regionu, dawniej i dziś
  • kształcenie podwójnej kompetencji językowej
  • uwrażliwienie na piękno okolicy i kształtowanie wrażliwości ekologicznej
  • wdrożenie do korzystania z różnych źródeł wiedzy
3. Metody i formy pracy

Realizacja programu będzie opierała się na aktywnych metodach i formach zdobywania wiedzy, gdyż taki sposób pracy sprzyja lepszemu przyswajaniu nowych treści. Uczenie się przez działanie, przeżywanie i zabawę w klasach młodszych przynosi najlepszy efekt.
Metody pracy:
  • obserwacja
  • opowiadanie
  • działalność praktyczna
  • wycieczki
  • konkursy
  • prezentacje
  • scenki i sytuacje improwizowane
  • wywiady
  • zabawy i gry dydaktyczne
Formy pracy:
  • indywidualna
  • grupowa
  • zbiorowa
4. Ewaluacja

     Ewaluacja realizacji zagadnień zawartych w programie „Poznaj swoje korzenie” będzie odbywać się na bieżąco poprzez :
  • obserwację zaangażowania uczniów podczas zajęć
  • udział i sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych
  • obserwację zachowania uczniów podczas uroczystości szkolnych i środowiskowych
  • obserwację zachowania uczniów w miejscach publicznych
  • poszanowanie wspólnej własności
  • zaangażowanie rodziców, dziadków i innych członków społeczności lokalnej podczas imprez szkolnych i środowiskowych
PROGRAM „POZNAJ SWOJE KORZENIE”
treści nauczania i wychowania, sposoby realizacji
Krąg tematyczny: Szkoła, ja i moja rodzina.
Zagadnienia Treści Sposoby realizacji
Szkoła dawniej i dziś.
  • Historia powstania szkoły SP-3 w Tychach.
  • Patron szkoły – Jan Kochanowski.
  • Kronika szkolna jako źródło historyczne.
  • Szkoła naszych rodziców i dziadków.
  • Najstarsze szkoły w naszej miejscowości – SP-1, SP-10.
  • Uroczystości szkolne dawniej i dziś.
  • Znaczenie szkoły w środowisku.
  • Dawna śląska szkoła.
  • Rozmowy z pracownikami szkoły.
  • Spotkanie z nauczycielem emerytem.
  • Lekcja w bibliotece szkolnej – przeglądanie kroniki szkoły.
  • Rozmowy z rodzicami i dziadkami.
  • Przygotowanie wystawki zdjęć.
  • Organizowanie imprez środowiskowych, integrujących rodzinę, środowisko lokalne i szkołę (Jasełka, spotkania z okazji Dnia Babci i Dziadka, Matki i Ojca, festyn rodzinny, Dzień śląski)
  • Wycieczka do skansenu w Chorzowie – lekcja w starej, drewnianej szkole.
  • Wycieczka do najstarszej szkoły w Tychach (SP-1) , oglądanie starej kroniki szkoły.
  • Jestem uczniem.
  • Dziecko jako członek społeczności szkolnej – jego prawa i obowiązki.
  • Dawne zwyczaje uczniowskie.
  • Szkoła jako jedna, wielka rodzina.
  • Uroczystość pasowania na ucznia z elementami starych tradycji.
  • Prowadzenie kroniki klasy.
  • Rozmowy z rodzicami, dziadkami i byłymi uczniami szkoły.
  • Wywiad z dyrektorem szkoły.
  • Udział w pracach samorządu szkolnego.
  • Moja rodzina.
  • Struktura rodziny i jej pochodzenie, stopień pokrewieństwa.
  • Historia w mojej rodzinie.
  • Legendy rodzinne.
  • Pamiątki rodzinne.
  • Strój naszych przodków.
  • Uroczystości rodzinne – tradycyjne obrzędy związane z narodzinami, komunią, ślubem itp., Śląskie zwyczaje rodzinnych spotkań przy świątecznym stole ( potrawy regionalne, zwyczaj kolędowania).
  • Ulubione zabawy moich dziadków i rodziców.
  • Rozmowy z najstarszymi członkami rodziny.
  • Wykonanie drzewa genealogicznego
  • Wykonanie albumu rodzinnego. Opisywanie i nazywanie członków rodziny.
  • Wprowadzenie gwarowych nazw członków rodziny.
  • Wyszukiwanie i przedstawianie znaczących pamiątek rodzinnych. Wykonanie kącika regionalnego.
  • Zwiedzanie wystaw dawnych strojów w Muzeum Miejskim w Tychach, prezentacja śląskiego stroju przez członków zespołu folklorystycznego „Pioskowianie”, wykonanie modeli męskiego i kobiecego stroju śląskiego.
  • Wyszukiwanie artykułów w dawnej prasie.
  • Wymiana rodzinnych przepisów kulinarnych.
  • Pisanie swobodnych tekstów i życzeń dla członków swojej rodziny z okazji różnych świat i rocznic.
  • Przygotowanie własnoręcznie wykonanych prezentów, kartek świątecznych itp.
  • Oglądanie fotografii związanych z uroczystościami w rodzinie: urodziny, chrzest, roczek, komunia, wesele, pogrzeb.
  • Poznanie starych , zapomnianych zabaw: np. ślepa babka, palant.
  • Zabawy ze śpiewem: Owczareczek, Litery, Poszło dziewczę itp. Nauka starych wyliczanek.
  • Wykonanie słowniczka gwary wokół tematu rodzina.
  • Mój dom rodzinny.
  • Różne rodzaje domów mieszkalnych – blok, familok, kamienica, dom jednorodzinny.
  • Mieszkanie jako miejsce pracy i wypoczynku. Wyposażenie mieszkania dawniej i dziś. Gwarowe nazwy sprzętów i urządzeń domowych.
  • Porządek wokół domu.
  • Rośliny i zwierzęta domowe. Hodowanie gołębi i królików. Uprawianie roślin na ogródkach działkowych.
  • Konkurs plastyczny pt. „Mój dom rodzinny”.
  • Wprowadzenie terminów: muzeum regionalne, skansen, zabytek, izba regionalna, eksponat.
  • Wycieczka do izby regionalnej w sąsiedniej szkole SP-1.
  • Wyposażenie kącika regionalnego w stare przedmioty domowego użytku znalezione w domach i na strychach.
  • Porządki wiosenne – obserwacja zachowania mieszkańców. Rozmowa na temat konieczności dbania o porządek i estetykę najbliższego otoczenia. Tradycja sobotniego sprzątania podwórka.
  • Udział w akcji „Sprzątanie świata” – porządkowanie terenów wokół szkoły i domu.
  • Nauka piosenki pt. „Starzyk”- wykonanie inscenizacji przedstawiającej tradycję hodowli gołębi i królików.
  • Założenie klasowego zielnika.
  • Moje podwórko i sąsiedzi.
  • Śląski zwyczaj spotkań sąsiedzkich np. : szkubanie pierza, kolędowanie.
  • Dawne, zapomniane już zabawy z rówieśnikami.
  • Zwyczaj spotkań sąsiedzkich przy wspólnym śpiewie – śląskie pieśni ludowe.
  • Prezentacja starych zwyczajów przez uczniów z kółka regionalnego.
  • Przygotowanie Jasełek.
  • Wywiad z dziadkiem i babcią.
  • Przygotowanie występów na akademiach i uroczystościach szkolnych oraz udział w konkursie „Śląskie śpiewanie”.
  • Krąg tematyczny : Tychy – moje miasto.
    Zagadnienia Treści Sposoby realizacji
    Moje osiedle.
  • Charakterystyczne cechy budownictwa na osiedlu A.
  • Historia powstania osiedla A jako tzw. Nowe Tychy.
  • Spacer po najbliższej okolicy.
  • Wykonanie makiety osiedla.
  • Zwiedzanie wystawy „Sto lat z życia miasta” w Muzeum Miejskim. Oglądanie zdjęć budowy.
  • Wyszukiwanie informacji związanych z osiedlem A w albumie wydanym z okazji powstania muzeum w Tychach.
  • Dzieje Tychów w legendzie i historii.
  • Pochodzenie nazwy i herbu Tychów.
  • Legendy związane z nazwami dzielnic Tychów: Wilkowyje, Mąkołowiec, Żwaków.
  • Podania związane z miejscami szczególnymi w Tychach , takich jak kapliczka przy ulicy Nowokościelnej, Suble i inne.
  • Najważniejsze daty z historii .
  • Ludzie zasłużeni dla miasta: ks. Jan Kapica, Kazimierz i Hanna Wejhertowie i inni.
  • Zabytki i miejsca związane z historią Tychów: Browar Książęcy, pałac i park przy browarze, Huta Paprocka, Zameczek w Promnicach, kościół p.w. Św. Marii Magdaleny, stara poczta, młyn, pomnik Powstańców Śląskich, groby powstańców i żołnierzy na cmentarzu przy kościele.
  • Wysłuchanie czytanych przez nauczyciela starych legend i podań
  • Przygotowanie inscenizacji legendy związanej z pochodzeniem nazwy Tychy.
  • Wykonanie herbu miasta.
  • Wycieczki po mieście – zwiedzanie zabytków.
  • Konkurs fotograficzny pt. „Zabytki mojego miasta”
  • Zwiedzanie wystawy „Sto lat z życia miasta. Tychy i tyszanie w XX wieku” w Muzeum Miejskim.
  • Wywiad z nauczycielem historii.
  • Prace porządkowe na grobach powstańców i żołnierzy, złożenie kwiatów i zapalenie zniczy pod pomnikiem Powstańców Śląskich.
  • Moje miasto w czasach współczesnych.
  • Usytuowanie Tychów na mapie województwa i kraju.
  • Najważniejsze urzędy, instytucje i zakłady pracy, np. fabryka samochodów „Fiat”, Browar Tyski, kopalnie itp.
  • Zajęcia mieszkańców.
  • Elementy krajobrazu.
  • Najciekawsze osobliwości przyrodnicze, takie jak Jezioro Paprocańskie oraz architektoniczne np. Brama Słońca.
  • Ochrona środowiska, parki, łąki i lasy otaczające miasto.
  • Wycieczki tematyczne np. do Urzędu Miasta, na pocztę, do piekarni, do Gazety Wyborczej.
  • Rozmowy z rodzicami na temat ich zakładów pracy. Dzielenie się zebranymi informacjami z innymi uczniami. Porównywanie dawnych i obecnych zawodów mieszkańców miejscowości.
  • Uzupełnienie słowniczka gwary terminami związanymi z różnymi zawodami.
  • Scenki dramowe przedstawiające pracę mieszkańców miasta.
  • Spotkanie z górnikiem.
  • Gromadzenie informacji na temat Tychów na podstawie folderów i albumów.
  • Wykonanie gazetki klasowej.
  • Rajd pieszy po okolicach miasta.
  • Lekcje otwarte w parku i lesie. Sprzątanie wybranych terenów. Udział w akcji „Dzień Ziemi”.
  • Dokarmianie ptaków. Wykonanie karmników .
  • Tychy – moja mała ojczyzna.
  • Poczucie dumy i szacunku wobec swojego miejsca urodzenia.
  • Poczucie przynależności do społeczności lokalnej.
  • Szukanie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego powinienem być dumny z swojego miasta? Co mogę jako uczeń uczynić dla jego piękna?
  • Wykonanie albumu z ilustracjami miasta.
  • Pisanie swobodnych tekstów i wierszy na temat Tychów.
  • Wymyślanie reklam i haseł promujących miasto.
  • Krąg tematyczny : Śląsk – miejsce bliskie memu sercu.
    Zagadnienia Treści Sposoby realizacji
    Moje miasto na Ziemi Pszczyńskiej.
  • Krajobraz najbliższej okolicy.
  • Osobliwości przyrodnicze: Jezioro Paprocańskie, Rezerwat żubrów w Jankowicach, zabytkowy park zamkowy w Pszczynie, lasy kobiórskie.
  • Zabytki : Pałac myśliwski w Promnicach, Zamek w Pszczynie, skansen, Smolarnia w Kobiórze, drewniany kościółek pw. Św. Walentego Walentego Bieruniu i inne.
  • Miejscowości sąsiadujące z Tychami.
  • Życie ludzi w mieście i na wsi.
  • Zajęcia ludności.
  • Dawny strój pszczyński, pański i chłopski.
  • Spacery i wycieczki po okolicy.
  • Wycieczka autokarowa do Pszczyny. Zwiedzanie zamku, parku , muzeum prasy. Zajęcia w skansenie. Oglądanie dawnych budynków gospodarskich i mieszkalnych: stodoły, kuźni, wozowni, Chałupy. Ogladanie dawnych narzedzi rolniczych, pojazdów, uprzęży, mebli, sprzętu domowego i ubrań chłopskich. Wizyta w izbie regionalnej w starej smolarni w Kobiórze.
  • Oglądanie zdjęć i albumów przedstawiających piękno Ziemi Pszczyńskiej.
  • Oglądanie i przymierzanie stroju pszczyńskiego. Wyklejanie stroju ludowego.
  • Dalsze ubogacanie kącika regionalnego.
  • Odczytywanie na mapie nazw miejscowości sąsiadujących z Tychami. Opowiadanie legend z nimi związanych.
  • Mój region – Górny Śląsk.
  • Górny Śląsk na mapie Polski dawniej i dziś. Zmiana granic terytorium Śląska na przestrzeni wieków.
  • Katowice stolicą województwa śląskiego. Miejsca szczególne: Muzeum Śląskie, Katedra Chrystusa Króla, Pomnik Powstańców Śląskich, „Spodek”.
  • Najważniejsze miasta regionu.
  • Przemysłowy charakter krajobrazu Górnego Śląska. Degradacja a ochrona środowiska.
  • Górnictwo jako główne źródło utrzymania i tradycja Ślązaków. Barbórka – święto górnicze.
  • Sylwetki ludzi, którzy rozsławiają nasz region.
  • Wskazywanie na mapie Polski województwa śląskiego i opolskiego jako obecnego terytorium Górnego Śląska. Oglądanie starych map.
  • Wycieczka do Katowic. Wizyta w Muzeum Śląskim. Oglądanie śląskiego krajobrazu.
  • Przeglądanie albumów i opracowań na temat Górnego Śląska znajdujących się w bibliotece szkolnej.
  • Lekcja na temat zanieczyszczenia powietrza i wody i konieczności ochrony naszego środowiska.
  • Przygotowanie akademii z okazji Dnia Górnika. Zaproszenie ojców górników do naszej szkoły.
  • Zorganizowanie Dnia Śląskiego.
  • Wywiad z nauczycielem historii i nauczycielem polonistą.
  • Lekcja biblioteczna. Przeglądanie albumów, czasopism i literatury zgromadzonej w bibliotece szkolnej.
  • Wizyta w Muzeum Miejskim w Tychach i Muzeum Śląskim.
  • Wyszukiwanie nazw ulic związanych z wybitnymi osobami naszego regionu.
  • Śląskie tradycje, zwyczaje i obrzędy.
  • Święta religijne: Boże Narodzenie, Wielkanoc, Boże Ciało, odpust parafialny.
  • Zachowane tradycje: Marzanna i gaik, Mikołaj, Kolędnicy, Śmigus Dyngus.
  • Wierzenia i wróżby: andrzejkowe, noworoczne i wielkanocne.
  • Przysłowia związane z kalendarzem i pogodą.
  • Pieśni, przyśpiewki i opowiesci.
  • Tańce regionalne: np. miotlorz, trojok, litery, owczareczek.
  • Elementy gwary śląskiej.
  • Przygotowanie klasowej wigilii zgodnie ze śląska tradycją. Nauka kolęd. Strojenie choinki własnoręcznie wykonanymi ozdobami.
  • Rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych. Przygotowanie koszyczka wielkanocnego. Wykonanie prac na miejski konkurs „Wielkanocna pisanka”.
  • Wykonanie Marzanny i gaika. Przygotowanie inscenizacji pożegnania zimy.
  • Klasowe mikołajki.
  • Udział w szkolnym konkursie „Kolędy i pastorałki”.
  • Zabawa andrzejkowa. Andrzejkowe wróżby.
  • Spotkanie z babciami i dziadkami – słuchanie bajek i wspomnień.
  • Zapoznanie się ze zwyczajami opisanymi w starych egzemplarzach „Echa” i „Dziennika Zachodniego”.
  • Udział w koncercie pieśni ludowych w wykonaniu zespołów folklorystycznych z regionu np. „Czułowianie”, „Pioskowianie”.
  • Przygotowanie zespołu do udziału w konkursie „Śląskie śpiewanie”.
  • Słuchanie i oglądanie występów zespołu „Sląsk”. Wizyta w Koszęcinie – siedzibie zespołu.
  • Nauka tańców śląskich. Występy na Dniu Śląskim i akademiach szkolnych.
  • Opracowanie słowniczka gwary. Wpisywanie zwrotów już dziś rzadko używanych.
  • Tworzenie teatrzyków gwarowych. Przygotowanie inscenizacji na konkurs „Bery i bojki śląskie”.
  • Eliminacje szkolne i udzial w miejskim konkursie „Terozki se pogodomy”.
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie