Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Edukacja matematyczna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 912 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Orientacja przestrzenna jest jedna z pierwszych umiejętności matematycznych , jakie kształtujemy u dzieci. Przedstawiam krótki artykuł, który przygotowałam na spotkanie z rodzicami. Po rzreferowaniu tematu rodzice brali udział w zajęciu, po którym wypełniali załaczona ankietę ewaluacyja.


opracowała: Beata Janta

Program wspomagania umysłowego - Orintacja przestrzenna

Wspomaganie dziecka w jego rozwoju to organizowanie procesu uczenia się i czuwanie nad jego przebiegiem (dotyczy to zarówno zabaw w domu jak i w przedszkolu). Proces ten przynosi najlepsze efekty, gdy jest dopasowany do dziecięcych możliwości. Program wspomagania dziecka w jego rozwoju rozpoczyna się od tworzenia własnego Ja.
Kształtowanie własnego Ja odbywa się w zwykłych codziennych sytuacjach życiowych:
- w kontaktach z dorosłymi i z innymi dziećmi
- w obcowaniu ze zwierzętami
- w czasie manipulowania przedmiotami

Dziecko gromadzi doświadczenia tak, jakby zbierało okruszki. Powoli, bardzo powoli buduje z nich system swojego Ja. Jednocześnie krzepnie zdolność do samodzielnego kierowania swym zachowaniem. Najważniejsze są osobiste doświadczenia dzieci. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. W trakcie przetwarzania własnych doświadczeń dziecko musi mówić. Nazywanie przedmiotów oraz wykonywanych czynności sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzegać to, co ważne.
Na swój sposób ma ono czuć sens tego, co robi. Dziecięce wypowiedzi są także cenną wskazówką dla dorosłego: na ich podstawie, czy dziecko rozumuje we właściwym kierunku i czy uczy się tego, co trzeba. Dzieci wypowiadają się także poprzez rysunek. Warto więc powiązać kształtowanie świadomości własnego ciała z rysowaniem.
W drugiej połowie trzeciego roku życia co drugie dziecko rysuje już głowonoga. Potrafi zamknąć linię tak, aby tworzyła zarys głowy i umieszcza w środku oczy, nos, usta. Jest to trudne, ale możliwe. Następnie dorysowuje kreski - ręce, nogi i portret gotowy. Dorosłemu jednakowo podobają się portrety - bazgroły i głowonogi. Ważna jest przecież intencja i dziecięcy wysiłek. Rysunków pod dyktando ma być bardzo dużo. W miarę ćwiczenia rysunki stają się coraz lepsze.
Należy jeszcze wspomnieć, że dzieciom często trudno jest zamknąć linię koła. Chcąc narysować człowieka, zaczynają od głowy. Gdy nie radzą sobie z zamknięciem pętli, zmieniają decyzję i rysują coś zupełnie innego. Dlatego w początkowej fazie rysunku dorosły może pomóc dziecku i narysować głowę, a dziecko dokończy rysowanie postaci. Mało kto zdaje sobie sprawę, że więcej niż 80% informacji przekazujemy sobie nawzajem w sposób niewerbalny - gestami i mimiką.
Im młodsze dziecko, tym mniej korzysta z przekazu werbalnego, z języka mówionego. Kłopot w tym, że przyjęcie informacji wyrażanych gestami i mimiką wymaga skupienia się na drugim człowieku przez dłuższą chwilę. Wiąże się z tym wysiłek, do którego dziecko maże nie być przyzwyczajone. Potrzebne jest także nastawienie: Patrzę na ciebie, bo chcę cię zrozumieć.

Jak rozwija się u dzieci rozumienie przestrzeni?

Kształtowanie świadomości schematu swego ciała
- Moja głowa: potrafię nazwać jej części i wiem, co oznaczają miny
- Moje ręce: potrafię nazwać ich części i wiem, co oznaczają gesty
- Moje nogi: potrafię nazwać ich części i wiem, że nogi także mówią
- Mój tułów: potrafię nazwać jego części
- Zagadki ruchowe, czyli pantomima: potrafię porozumieć się bez słów
- Rysunek człowieka: potrafię narysować mamę, tatę, siebie i każdego

Rozwijanie zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia

- Określanie przestrzeni: do góry, w górę, w dół, przed siebie, za, obok
- Chodzenie „pod dyktando” - Strona lewa, strona prawa (nie trzeba wymagać od dzieci 3-4 letnich, aby odróżniały rękę lewą od prawej. Jest na to za wcześnie)

Rozwój sprawności i koordynacji ruchowej dziecka

- Chodzenie po śladach
- Tory przeszkód
- Zanieś misiowi wodę, obiad lalce ...
- Wesołe kotki, pieski ...
- Zabawy plasteliną, masą solną
- lepienie
- Rysowanie patykiem po ziemi, piasku, kredą po asfalcie


Ewaluacja zajęcia otwartego w dniu 21.10.2005 w grupie „Kotki”
 Na zajęciu moje dziecko........................................

.
potrafi (nie potrafi):


Lp. Umiejętności tak nie Uwagi
1 Poprawnie pokazuje i nazywa części ciała


2 Wyraża uczucia w sposób niewerbalny - mimika


3 Rysuje postać człowieka - rysunek pod dyktando (przechodzenie od bazgrol poprzez głowonogi do rysunku postaci człowieka); 4-latki - wymuszanie detali


4 Świadomie porusza się w przestrzeni - Tor przeszkód, według podanej instrukcji


5 Wskazuje i nazywa kierunki: nad (głową), pod, za mną, przede mną, obok itp.


6 Potrafi lepić z masy solnej


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie