Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program kółka chemicznego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5669 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Opracowała:
Dorota Kołacz – nauczyciel chemii i biologii
w Zespole Szkół Zawodowych Nr 11 Energetyk
w Sosnowcu


I. Charakterystyka programu:

Powyższy program koła chemicznego przeznaczony jest do realizacji z uczniami klas pierwszych oraz tych, którzy dobrowolnie chcą pogłębiać wiedzę i rozwijać swoje zainteresowania w zakresie chemii na tego typu zajęciach pozalekcyjnych.
Wszyscy chętni uczniowie wdrażani są do twórczego myślenia, samodzielnego planowania i przeprowadzania eksperymentów chemicznych oraz do zachowania przy tym bezpieczeństwa i porządku.
Ponadto uczniowie samodzielnie starają się czynić obserwacje i wyciągać z nich trafne wnioski.
Część zajęć realizowana jest w pracowni komputerowej, w której uczeń korzystając z interaktywnych zadań, rozwija równocześnie umiejętność korzystania z technologii informacyjnej podczas uczenia się i rozwiązywania problemów.
Przedstawiony program zajęć dodatkowych, prowadzonych w formie koła chemicznego jest przeznaczony do realizacji podczas 19 spotkań ( 1 godzina lekcyjna, co drugi tydzień).

II. Założenia programu:

Podstawowym założeniem programu jest rozwijanie zainteresowania uczniów przedmiotem poprzez angażowanie ich do samodzielnego  przeprowadzania i analizowania doświadczeń chemicznych oraz rozwiązywania problemów teoretycznych z zakresu wybranych zagadnień z dziedziny chemii i nauk przyrodniczych.

  1. Cele programu:

Cel główny:

Wzbudzenie i rozwijanie zainteresowań uczniów chemią i ekologią

Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie zdolności ogólnych.
  • Poprawne posługiwanie się językiem chemii.
  • Wdrażanie do bezpiecznej pracy laboratoryjnej.
  • Rozwijanie umiejętności samodzielnego planowania i przeprowadzania doświadczeń.
  • Rozwijanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń.
  • Doskonalenie umiejętności korzystania z modeli, tablic, wykresów.
  • Dokonywanie obliczeń chemicznych w oparciu o zdobytą wiedzę i doświadczenie.
  • Rozumienie związku chemii z innymi naukami.
  • Rozpoznawanie i ocenianie zagrożeń występujących w środowisku.
  • Zainteresowanie literaturą popularnonaukową.
  • Umiejętność rozwiązywania zadań interaktywnych – wykorzystanie komputera.

    IV. Formy pracy:
    • Praca zespołowa
    • Praca indywidualna
    • Ćwiczenia laboratoryjne
    • Praca z programami i testami komputerowymi
    • Praca z literaturą fachową

    V. Metody pracy:
    • Laboratoryjna
    • Problemowa
    • Dyskusyjna
    • Aktywizacja werbalna

    VI. Treści realizowane na zajęciach „Kółka chemicznego”  w roku szkolnym 2003/2004

  • Zagadnienia


    Liczba
    godzin


    Procedury osiągania celów


    Uwagi


    1. Zebranie
    organizacyjne


    1

    Przedstawienie planu pracy kółka.
    Omówienie przepisów bezpiecznego eksperymentowania.




    2. Technika rozdzielania mieszanin.



    2

    Ćwiczenia:
    Rozdzielanie dwóch nie mieszających się cieczy.
    Odczynniki: woda, olej jadalny,
    Sprzęt: zlewka, rozdzielacz

    Ćwiczenia:
    Rozdzielanie różnokolorowych składników barwnego tłuszczu.
    Odczynniki: spirytus salicylowy, kreda,
    Sprzęt: słoik z przykrywką, bibuła filtracyjna, kolorowe pisaki, spodek,


    Ćwiczenia:
    Wytrącanie osadu i rozdzielanie ciała stałego i cieczy.
    Odczynniki: roztwór soli ołowiu ( II ), roztwór jodku potasu,


    Ćwiczenia:
    Rozdzielanie dwóch ciał stałych.
    Odczynniki: azotan ( V ) potasu, piasek,
    Sprzęt: zlewka, lejek szklany, sączek z bibuły,



    Wykorzystanie multimedialnego
    programu komputerowego do
    nauki chemii „ Dygestorium-
    proste operacje laboratoryjne ”







    Roztwory soli ołowiu są trujące.



    3. Ćwiczenia rachunkowe.



    3



    Rozwiązywanie zadań dotyczących:
    - rozpuszczalności
    - stężenia procentowego
    - stężenia molowego
    - przeliczanie stężeń
    - umiejętność korzystania z tabeli rozpuszczalności
    - sporządzanie wykresów rozpuszczalności wybranych substancji w danej temperaturze.




    rozwiązywane będą m. in. zadania interaktywne na płycie CD




    4. Podstawowe składniki żywności.








    3


    Ćwiczenia:
    Wykrywanie białka – reakcja biuretowa.
    Odczynniki: roztwór sody, roztwór siarczanu ( VI ) miedzi ( II ), mleko, fasola, kawałek surowego mięsa,
    Sprzęt; zlewki, palnik,
    Ćwiczenia:
    Wykrywanie białka-reakcja ksantoproteinowa.
    Odczynniki: biały ser, mleko, stężony kwas azotowy ( V ), rozcieńczony roztwór wodorotlenku sodu,
    Sprzęt: probówki, palnik,
    Ćwiczenia:
    Wykrywanie cukrów prostych: glukozy i fruktozy w miodzie i soku z jabłek,
    Odczynniki: roztwór wodorotlenku sodu i siarczanu ( VI ) miedzi ( II ), miód, sok z jabłek,
    Sprzęt: probówki, palnik,
    Ćwiczenia:
    Wykrywanie skrobi w liściu.
    Odczynniki: jodyna, denaturat, liście bzu,
    Sprzęt: zlewka, folia aluminiowa,
    Ćwiczenia:
    Wykrywanie enzymów w mleku.
    Odczynniki: mleko, roztwór błękitu metylenowego, aldehyd mrówkowy, olej parafinowy,
    Sprzęt: probówki,
    Ćwiczenia:
    Zastosowanie kwasu cytrynowego ( E330 ) jako przeciwutleniacza,
    Odczynniki: kwas cytrynowy,
    Sprzęt i pomoce: zlewka, gruszka lub jabłko

























    Denaturat jest palny i trujący.


    5. Ćwiczenia rachunkowe.


    2


    Rozwiązywanie zadań dotyczących m.in. prawa Avogadra, objętości molowych gazów i obliczeń stechiometrycznych.






    6. Składniki powietrza.



    2







    Ćwiczenia:
    Otrzymywanie tlenu i badanie jego właściwości.
    Odczynniki: roztwór perhydrolu, rozcieńczony kwas siarkowy ( VI ) roztwór manganianu ( VII ) potasu,
    Sprzęt: erlenmajerka, korek z wkraplaczem i rurką odprowadzającą, probówka, krystalizator, łuczywko,

    Ćwiczenia:
    Wykrywanie dwutlenku węgla w powietrzu.
    Odczynniki: woda wapienna,
    Sprzęt: rurka szklana, probówka, krystalizator


    Ćwiczenia:
    Wykrywanie pary wodnej.
    Odczynniki: chlorek kobaltu ( II ),
    Sprzęt: zlewka, bibuła, suszarka do włosów



    7. Kwaśne deszcze.


    2


    Ćwiczenia:
    Wykrywanie Cl
    a) reakcja z AgNO na ciemnym tle,
    b) reakcja z KMnO w środowisku kwaśnym,

    Ćwiczenia:
    Wykrywanie jonów SO
    Reakcja z BaCl na ciemnym tle

    Ćwiczenia:
    Gra w role,




    8. Woda w naszym otoczeniu.



    2



    Ćwiczenia:
    Wykrywanie fenolu w wodzie.
    Odczynniki: roztwór chlorku żelaza ( III ), woda z rzeki,
    Sprzęt: probówka,


    Ćwiczenia:
    Substancje obniżające napięcie powierzchniowe,
    Odczynniki: woda, szampon, płyn do prania,
    Sprzęt: krystalizator, szklanki, igła,


    Ćwiczenia:
    Badanie wpływu ścieków na życie rozwielitek ( dafni )
    Odczynniki: roztwór chlorku sodu, azotanu ( V ) ołowiu ( II ) i kwasu azotowego ( V ), mydło, szampon do włosów,
    Sprzęt i pomoce: zlewki, hodowla glonów i rozwielitek,




    9. Gleba.


    2


    Ćwiczenia:
    Badanie odczynu gleby za pomocą papierka wskaźnikowego.
    Odczynniki: próbka gleby, papierek wskaźnikowy,
    Sprzęt: probówka, bagietka, korek,.

    Ćwiczenia:
    Badanie wpływu wapniowania gleby na jej odczyn.
    Odczynniki: próbka gleby kwaśnej, kreda
    Sprzęt: parownica, łyżeczka,

    Ćwiczenia:
    Porównywanie właściwości sorpcyjnych gleby lessowej i piasku.
    Odczynniki: woda zabarwiona atramentem,
    Sprzęt: trzy probówki




    VII. Ewaluacja

    Wypełnianie przez uczestników kwiatka ewaluacyjnego po każdych zajęciach.
    Lekcja chemii przygotowana i przeprowadzona przez uczestników zajęć.

    VIII. Literatura:

    1. B. Kałuża, F. Kamińska – „Chemia ogólna i nieorganiczna”
    2. B. Kałuża, F. Kamińska – „Chemia organiczna”
    3. K. M. Pazdro, W. Danikiewicz – „Chemia ogólna”- część I
    4. S. Sękowski – „Ciekawe doświadczenia”
    5. A. Bogdańska Zarembina – „Chemia dla szkół średnich”
    6. M. Litwin, Sz. Styka-Wlazło – „Chemia ogólna i nieorganiczna”
    7. Krystyna Łopata – „Chemia a środowisko zbiór ciekawych doświadczeń”
    8. N. W. Skinder – „Chemia a ochrona środowiska”
    9. Interaktywne zestawy maturalne z chemii – wydawca „Agora S. A.”
    10. Stephen Tilling, Andy Nisbet, Keith Chell ( WSiP ) - „Kwaśne deszcze – zbadaj to sam”

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie