Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Misie, miśki i niedźwiedzie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4084 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wszyscy chcemy, by nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytelnictwo. Przedstawiam scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców w przedszkolu, w grupie dzieci 4-letnich. Zajęcie to, miało na celu zachęcenie rodziców do czytania swoim dzieciom.


Cele:

- Umożliwianie dziecku zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym.
- Wzbudzanie zainteresowań obrazem (ilustracją) i tekstem (książką).
- Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych bohaterów literackich.
- Stworzenie okazji do liczenia.
- Budzenie zaciekawienia otaczającym światem, poznawanie różnych gatunków niedźwiedzi.

Cele operacyjne, dziecko:

- poszerza wiadomości ze świata przyrody dotyczące niedźwiedzi,
- wyraża werbalnie swoje uczucia do ulubionej zabawki jaką jest miś,
- poznaje misie, które są literackimi bohaterami książek,
- próbuje rozwiązać przedstawiony problem, szuka logicznej odpowiedzi,
- uważnie słucha tekstu i reaguje ruchem na słowo, usprawnia spostrzegawczość słuchową,
- rozwija umiejętność koncentracji uwagi,
- posługuje się liczebnikami głównymi w możliwie szerokim zakresie, stosownie do swoich możliwości umysłowych,
- dostrzega błędy w liczeniu i precyzuje rodzaj błędu,
- rozdaje przedmioty wg umowy: każdy ma dostać tyle samo,
- wykona czapkę misia wg instrukcji,
- swobodnie porusza się do wybranej muzyki.

Metody:

Czynna: zadań stawianych do wykonania,
Słowna: opowiadanie nauczycielki, opowiadanie dziecka, rozmowa, objaśnienie,
Oglądowa: pokaz,


Formy pracy:

Zbiorowa, indywidualna.

Pomoce:

- sylwety: Misia Uszatka, Kubusia Puchatka, Misia Peddinktona, pieska, zajączka, koguta, domku, drzewa;
- zdjęcia niedźwiedzi w naturalnym środowisku;
- misie maskotki przyniesione przez dzieci z domu;
- pacynka Kubusia Puchatka;
- wskazówka;
- książki o misiach – Uszatku, Puchatku, Peddingtonie i innych;
- liczmany – pierniki, talerzyki;
- maski misiów, pszczółek;
- emblematy: 3 talerzyki, garnuszek, dzbanuszek, buteleczka, 3 choinki;
- karton żółty, nożyczki i kredki do wykonania czapki misia;
- magnetofon, płyta CD;
- 3 ławeczki;

Przebieg zajęcia:

1. Opowiadanie nauczycielki pt. „Przyjaciele Misia Uszatka” ilustrowane sylwetami.
(dz. przed tablicą)

2. Rozmowa:

- Gdzie mieszkał niedźwiadek? (w domku na wsi)
- Z kim mieszkał? ( z dziećmi Jackiem i Zosią )
- Kogo miś spotkał na podwórku? (pieska Kruczka, koguta, zająca )
- Jakie imię nadali Misiowi jego nowi znajomi? ( Uszatek)

- Dlaczego Misiu miał oklapnięte uszko? Jak myślicie?

- Kim zwierzątka stały się dla Uszatka? ( kolegami, przyjaciółmi! )
- Ta historia ma właśnie taki tytuł „Przyjaciele”. Znajdziecie ją w książeczce pt. ”Przygody i wędrówki Misia Uszatka” którą napisał Cz. Janczarski.

- Kto jeszcze bardzo lubi misie? ( dzieci )

3. Przedstaw swojego misia. (dz. w kole na dywanie ze swoimi misiami)

- Mój misiu nazywa się Ben ... przyszedł ze mną do przedszkola bo bardzo chciał was poznać. A twój Oliwia jak ma na imię ... (dzieci prezentują swojego ulubionego misia)


4. Taniec z misiami do piosenki „Pluszowy miś”.

5. Misie z książek (dz. odkładają maskotki, siadają przed tablice, naucz. odsłania 3 sylwety
misiów: Uszatka, Kubusia Puchatka, Peddingtona)

- Jak nazywa się ten pierwszy miś? (Uszatek)
- Po czym poznaliście? (po oklapniętym uszku)
- Znamy piosenkę z dobranocki o Uszatku zaśpiewajmy ją naszym misiom.

Na dobranoc, dobry wieczór,
Miś pluszowy, śpiewa wam, ...

- Jak nazywa się drugi miś? (Kubuś Puchatek)
- Po czym poznaliście? (jest żółty ...)
- Co on lubi? (miodek)
- Gdzie mieszka? (w Stumilowym Lesie)
- Dobrze znacie przygody tego misia, a jeżeli chcecie ich poznać jeszcze więcej to polecam książkę...

- Czy ktoś zna trzeciego misia?
- Jest to ulubieniec dzieci w Anglii, nazywa się Peddington i bardzo lubi chodzić w kapeluszu. Historię tego misia będziemy sobie czytać od jutra. (pokaz książki)

- Jakie znacie inne bajki o misiach? (Złotowłosa i trzy niedźwiadki, Miś Remiś ...- pokaz )
- Gdzie można znaleźć książeczki ? (w księgarni, bibliotece, w naszym kąciku książki)
(dz. odkłada książeczki do kącika)

6. Niedźwiedzie w naturalnym środowisku. (odsłonięcie ilustracji)

- Misie, które znamy o których mówiliśmy to kuzyni niedźwiedzi żyjących w naturalnym środowisku. Jest wiele gatunków niedźwiedzi.
- Czy rozpoznajecie któregoś? (polarny, gryzli, baribal, panda)
- Jest jeszcze takie zwierzątko, mówimy o nim miś... (koala) lecz on nie nalerzy do rodziny niedźwiedzi tylko jest do nich podobny.

7. „Bajka o misiowej rodzince” – met. KLANZA (dz. siedzą na ławeczkach, rozdanie
ról – masek, emblematów)

8. Kubuś Puchatek uczy się liczyć - wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej (dz. przed tablicą)

- Wiecie, że Kubuś Puchatek nie umie liczyć?
To są piernikowe serduszka, ułożyłam je w szeregu, żeby było mu łatwiej policzyć.
Przyglądnijcie się uważnie jak on to robi i powiedzcie mi gdzie robi błąd.

(zaczyna prawidłowo a potem przeskakuje)

- Dobrze liczył? (nie)
- Co źle robił miś? (przeskakuje pierniczki)

- Czy wszystko dokładnie policzył? (...)
- Popatrzcie jeszcze raz i zastanówcie się.

- Pokaż i powiedz mu jak się prawidłowo liczy. (....)

- Może miś już nauczył się liczyć? Niech pokaże jak liczy.

(zaczyna prawidłowo a potem liczy dwukrotnie)

- Dobrze liczył?
Powiedz, co tym razem złego zrobił miś? ( liczył dwa razy te same pierniki)

- Naucz misia jak się liczy.
Wyjaśnij mu dokładnie i pokaż jak się liczy.

- Teraz już na pewno miś umie liczyć. Sprawdźcie jak on to robi.

(zaczyna od środka, „zakręca” liczy ponownie)

- Dobrze miś liczył?
- Jaki błąd popełnił? (liczył od środka ...)

- Pokaż mu jak się liczy.

Miś liczy poprawnie.

9. Kubuś Puchatek spodziewa się gości.

Kubuś Puchatek przygotowuje przyjęcie dla misiów Uszatka i Peddinktona.
Chce poczęstować gości pierniczkami. Musi je rozdzielić po równo, tak żeby na każdym talerzyku było tyle samo.
- Pomóżcie misiowi porozdzielać te pierniki. Po ile pierników dostanie każdy miś? (...)

- Ja wam poradzę jak to zrobić. Będziemy rozkładać po jednym na każdy talerzyk
(dziecko rozkłada)

Zobaczcie zostało jeszcze pierniczków. Co możemy z nimi zrobić?
- Dołożyć jeszcze po jednym na każdy talerzyk
(dziecko dokłada)

- Jeszcze zostało pierników. Jak je podzielimy?
- Dołożymy jeszcze po jednym (dz. dokłada)

- Policz ile pierników dostał każdy miś?

- Ile jest na pierwszym talerzyku? (3)

- Ile na drugim? (3)

- Ile na trzecim? (3)

- Po ile jest na każdym talerzyku? (po 3, po tyle samo)

- Co misiu ma zrobić z tym jednym piernikiem który został? (....)
- Pamiętajcie każdy miś ma mieć po równo. (zostanie na jutro, zostanie dla
niespodziewanego gościa ...)
10. Wykonanie czapki misia.


Kubuś Puchatek chce i was zaprosić na przyjęcie. Ale na tym przyjęciu mogą być same misie.
Przygotowałam dla was czapki misiów które trzeba dokończyć. (pokaz)
Waszym zadaniem jest zamalować oczy i nos na czarny kolor, następnie przeciąć nożyczkami po linii przerywanej od brzegu złożenia kartonu. Uważajcie żeby nie przeciąć do końca tylko do zaznaczonego miejsca. Następnie odchylcie dolną część do tyłu i załóżcie na głowę.

11. „Taniec szczęśliwych misiów” – swobodna ekspresja do muzyki A. Dworzaka
„Humoreska”
Dzieci w misiowych czapkach swobodnie poruszają się do słyszanej muzyki.

13. Zakończenie

- Kogo poznaliście dzisiaj na zajęciu?
- Zachęcam was do poznawania przygód tych misiów. Poproście rodziców aby wam w tym pomogli i o nich poczytali.

- Kubuś Puchatek zostawił dla was pierniczki, zobaczymy czy dobrze policzył i czy wystarczy dla wszystkich.


Ewa Józefczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie