Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Muzykowanie dla młodszych dzieci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1288 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Z pewnością metodyka muzyki jest nauczycielom praktykom powszechie znana, jednak pewną trudność sprawia konstruowanie scenariuszy aktywizujących wszystkich uczniów, nie tylko przejawiających zdolności muzyczne.Wieloletnie doświadczenia pokazują, ze poziom uzdolnień muzycznych stabilizuje się w wieku 9-ciu lat. Dlatego tak waznym wydaje się fakt prowadzenia przez nauczycieli kształcenia zintegrowanego ciekawych zajęć aktywizujących cały zespół uczniowski.
Scenariusz zajęć edukacji muzycznej dla klasy I

Temat zajęć: Nauka gry na bębenku. Poznanie piosenki pt.: „Nasze polskie A B C”.

Zagadnienia programowe:

Zapoznanie z instrumentami perkusyjnymi (technika gry, brzmienie instrumentu). Naśladowanie na instrumentach różnych efektów akustycznych. Granie wzorów melodycznych na dzwonkach. Śpiewanie piosenek dla dzieci.

Cele zajęć:
  • Cel ogólny:
    • Uczeń pozna budowę i sposoby gry na bębenku i piosenkę „Nasze polskie A B C”.
  • Cele szczegółowe:
    Uczeń:
    • potrafi zagrać na bębenku stosując różne sposoby artykulacji;
    • potrafi zagrać na dzwonkach chromatycznych fragment piosenki oparty na dźwiękach C1 – H1;
    • rozpoznaje poznane dźwięki na pięciolinii;
    • rozpoznaje zapis pauzy ćwierćnutowej;
    • rozpoznaje zapis w metrum 24;
    • wie, co to polka;
    • reaguje ruchem na akcent w muzyce;
    • poprawnie zaśpiewa piosenkę „Polka – fasolka”, pierwszą zwrotkę i refren piosenki „Nasze polskie A B C”.
Metody: analityczno – percepcyjna, problemowo – odtwórcza, ekspozycji, organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia.

Zasady: systematyczności, poglądowości, aktywności i świadomości, stopniowania trudności.

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:
instrumenty perkusyjne niemelodyczne ( bębenki), melodyczne (dzwonki chromatyczne), pianino, tablica magnetyczna z pięciolinią i nutami, zapis piosenki „Polka – fasolka” dla każdego ucznia.

Repertuar: piosenki:1) „Polka – fasolka”, 2) „Nasze polskie A B C”.

Przebieg i organizacja zajęć:
  1. Przywitanie zaproszonych gości.
    Muzyczne pytania i odpowiedzi z wykorzystaniem melodii piosenki „Nasze polskie A B C” – ćwiczenia emisji głosu.
    Nauczyciel intonuje, uczniowie odpowiadają na tą samą melodię.
    Dzień dobry dzieci – Dzień dobry pani;
    Witamy wszystkich – Witamy wszystkich;
    Jaki mamy dzisiaj dzień? – Dzisiaj mamy środę;
    Jaki mamy miesiąc? – Mamy teraz miesiąc maj.
  2. Zabawy ruchowe.
    • Pękające sznureczki (rozluźnienie i napięcie).

      Dzieci stoją swobodnie w małym rozkroku. Ręce lekko rozchylone wyciągają mocno do góry, całe ciało jest napięte („naciągnięte sznurkami” ku górze). Słysząc cichy, spokojny akompaniament dzieci stoją nieruchomo. Na akcent – „jeden ze sznureczków pęka”: dłonie zwisają, na kolejne sygnały muzyczne zginają się stopniowo: łokcie, ramiona, szyja – głowa, talia, kolana, całe ciało miękko przybliża się do podłogi. Nauczyciel akompaniuje na bębenku.
    • Budujemy litery i cyfry – zabawa ruchowa.
      Nauczyciel mówi wolno cyfry, litery, pisze je na tablicy, np.: 1 4 7 3 6 10 A C D H O I. Dzieci „rysują” całym ciałem, ręką lub nogą kształt cyfry (litery) na stojąco, na siedząco, na zmianę lewą i prawą ręką lub nogą. Dobierają się parami i wspólnie odwzorowują podaną cyfrę (literę).
  3. Wprowadzenie do tematu, podanie zadań lekcji.

    Podanie przez uczniów nazw instrumentów znajdujących się na ławkach (bębenki, tamburyna, dzwonki). Nauczyciel informuje dzieci, że podczas zajęć utrwalą akompaniament do piosenki „Polka – fasolka” oraz nauczą się grać różnymi sposobami na bębenku i poznają piosenkę „Nasze polskie A B C”.
  4. Ćwiczenia emisyjne i oddechowe.
    Dzieci nabierają powietrze i wymawiają głośno kilka razy głoskę „b”. Na dźwiękach gamy C – dur powtarzają z akompaniamentem głoski „a, b, c”. Wymawiają wyraźnie po kilka razy sylaby: „są, sę, wą, wę, zą, zę”.
  5. Akompaniament na dzwonkach chromatycznych do piosenki „Polka – fasolka”.
    Dzieci przypominają wiadomości o polce. Wymieniają cechy tańca. Ćwiczenia utrwalające położenie nut na pięciolinii – uczniowie podpisują nuty na tablicy magnetycznej. Powtórzenie linii melodycznej akompaniamentu – gra odwrotną stroną pałeczki. Zwrócenie uwagi na pauzy w zapisie akompaniamentu. Wspólny śpiew piosenki z towarzyszeniem akompaniamentu pianina i gra na dzwonkach refrenu.
  6. Cyfry i litery na bębenkach.
    Na ławkach leżą bębenki, dzieci biorą do ręki instrument i określają jego budowę. Nauczyciel demonstruje sposoby gry, a uczniowie naśladują grę nauczyciela.
    • Pocieranie płaską dłonią po membranie w linii prostej (wolno, szybko, ostro, miękko).
    • Pocieranie w linii okrągłej (płaską dłonią, lekko uniesioną i opartą na palcach, „drapią”).
    • Łączenie dwóch poznanych rodzajów linii – prostego i kolistego.
    • Stukanie palcami w membranę, dotykanie opuszkami palców (nieregularnie, szybko, wolno, lekko, ciężko).
    • „Rysowanie” dłonią lub palcami na membranie cyfr podanych przez nauczyciela, określanie „brzmienia” linii prostej (krótkie, ostre) i zaokrąglonej (miękkie, łagodne)
    • „Rysowanie” ręką na membranie drukowanej litery swojego imienia – pozostałe dzieci odgadują literę i powtarzają na swoich bębenkach.
  7. Zapoznanie z piosenką „Nasze polskie A B C”.
    • Rozmowa na temat zdobytych wiadomości o swoim kraju (nazwa, największa rzeka, nazwa morza, gór, stolicy, własnej miejscowości.
    • Prezentacja piosenki – nauczyciel gra i śpiewa piosenkę.
    • „Rysowanie” liter, które wystąpiły w tekście piosenki na bębenkach.
    • Rytmizacja kolejnych fraz piosenki (po dwa takty).
    • Nauczyciel gra i śpiewa melodię refrenu, uczniowie nucą razem z nim.
    • Nauczyciel gra i śpiewa pierwszą zwrotkę – uczniowie refren, podobnie w drugiej zwrotce.
  8. Ćwiczenia utrwalające.
    • Do jakiego ruchu pasuje melodia piosenki? – Do marszu. Dzieci akompaniują w refrenie, miarowo uderzając w różne punkty koła membrany.
    • Nauczyciel gra i śpiewa refren, dzieci zwrotkę, grupa kilkuosobowa akompaniuje na bębenkach.
  9. Zagadki słuchowe.
    Posłuchaj i odgadnij, jaką cyfrę lub literę „zagram” na bębenku? Nauczyciel gra, dzieci odgadują.
  10. Podsumowanie zajęć, pożegnanie.
    • Wypowiedzi uczniów na temat zajęć, nabytych umiejętności.
    • Rozmowa z rodzicami dotycząca spostrzeżeń na temat pracy i aktywności ich dzieci podczas zajęć.
    • Muzyczne pożegnanie.
Opracowała i przeprowadziła: Elżbieta Draws

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie