Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nasze pożywienie - kasza

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1575 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu scenariusz zajęć dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym pierwszej klasy kształcenia zintegrowanego.

Scenariusz zajęć dla I etapu nauczania

Temat
: Nasze pożywienie – kasza.
Skład zespołu : uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym i znacznym.
Czas trwania : jednostka trzygodzinna
Metody : oglądowe, słowne, działań praktycznych.
Formy pracy : nauczanie zespołowe
Pomoce : etykiety z imionami, wiersz, trzy rodzaje kasz, pudełka, wiaderka, kartki papieru klej,
fasolki, rurki do napojów, plastelina
Cele :
Poznawcze:
- zapoznanie z treścią wiersza pt. „Idzie Grześ przez wieś”,
- zapoznanie z trzema rodzajami kasz i ich zastosowaniem w żywieniu ludzi i zwierząt, a także walorami zdrowotnymi.
Kształcąco – rewalidacyjne:
- kształtowanie umiejętności systematyzowania utrwalanego materiału,

- kształtowanie orientacji w schemacie ciała,

- rozwijanie sprawności manualnej (ze szczególnym uwzględnieniem chwytu pęsetkowego), dokładności i wytrwałości w wykonywanej pracy,

- wyrabianie samodzielności w działaniu,

- kształtowanie spostrzegawczości, pamięci, uwagi, myślenia i satysfakcji z wykonanej pracy,

- stymulacja polisensoryczna,

- kształtowanie pojęć matematycznych,

- doskonalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby,

- wdrażanie do wypowiadania się na określony temat.

Wychowawcze:
- wdrażanie do koleżeńskiej współpracy w grupie,
- wyrabianie nawyku utrzymania porządku i czystości w miejscu pracy,
- wyzwalanie uczuć radości w trakcie zabaw.


Tok pracy
I. Zajęcia wstępne
1. Powitanie.
„ Wszyscy są, witam was...” ,

„ Stary Abraham” - kształtowanie orientacji w schemacie ciała.

2. Ustalenie nazwy dniaśpiewanie piosenki pt. „Tydzień ma 7 dni” - wyszukiwanie etykiety z nazwą aktualnego dnia tygodnia.

3. Sprawdzenie obecności.
Każde dziecko zaznacza swoją obecność na tablicy poprzez przewieszenie karteczki ze swoim imieniem z jednej, na drugą połowę tablicy i umieszczenie jej obok swojego zdjęcia.

4. Zabawy manipulacyjne.
Wyszukiwanie i wybieranie ziaren fasoli w ziarnach kaszy.
5. Obserwacja stanu pogody i zjawisk przyrodniczych.
Przedstawienie na tablicy magnetycznej charakterystycznych cech pogody z dnia 28 marca, przy pomocy kart ilustrujących różne stany pogody .

6. Rozmowa z dziećmi na temat mąki, o której uczyły się na poprzednich zajęciach. Rozpoznawanie i wyszukiwanie przez dzieci torebki z mąką wśród innych produktów zgromadzonych na wystawce klasowej.

7. Zabawa w sklep.


II. Obserwacja ukierunkowana połączona z działaniem i kształtowaniem pojęć

1. Słuchanie wiersza Danuty Szlagowskiej pt. „Idzie Grześ przez wieś”, na podstawie wiersza
Juliana Tuwima.

Idzie Grześ przez wieś, * Kto szedł przez wieś ?
Worek kaszki niesie, * Co niósł w worku ?
W worku dziurka, kaszka ciurkiem * Którędy kaszka wysypywała się
Sypie się za Grzesiem. z worka ?

A za kaszką myszek sznur * Kto szedł za Grzesiem zajadając
Sunie rządkiem- szur, szur, szur. kaszkę ?
Myszki małe, średnie, duże
Chrupią ziarnka kaszki.
Pyszna kaszka wciąż się sypie, * Kto jeszcze jadł kaszkę, która
Dziobią kaszkę ptaszki. wysypywała się z worka ?

Za myszkami ptaszków krąg
Dziobie kaszkę: dziob, dziob, dziob.

Idzie Grześ przez wieś, * Jaki był worek Grzesia po wysypaniu się
Pusty worek niesie. całej kaszki ?
Syte myszki drzemią w trawie, * Co robiły najedzone myszki ?
Nie biegną za Grzesiem.
Syte ptaszki śpią w gałązkach, * Co robiły najedzone ptaszki ?
Nie fruną za Grzesiem.

Idzie Grześ przez wieś,
Pusty worek niesie...

2. Przedstawienie dzieciom pudełek, stanowiących opakowanie kasz. Nauka poprawnego wymawiania nazw kasz: jaglana, manna, gryczana.
3. Dzielenie poznanych nazw kasz na sylaby.
4. Zapoznanie dzieci z rodzajami kasz: gryczaną jaglaną i manną w formie sypkiej i po ugotowaniu. Rozmowa z dziećmi na temat koloru, kształtu i zapachu kasz. Porównywanie kasz przed i po ugotowaniu.
5. Rozmowa na temat walorów zdrowotnych kasz. Kto lubi kaszę ?
6. Zabawa w przedmuchiwanie kaszy z jednej na drugą stronę pudełka.
np. Wieczko pudełka po butach podzielone linią na dwie części. Zadaniem dzieci jest przedmuchiwanie kaszy za pomocą rurki do napojów z jednej strony na drugą. Można zrobić to w formie konkurencji, kto szybciej wykona to zadanie.
7. Rysowanie palcem w pudełkach z rozsypaną kaszą kół z pomocą i bez pomocy nauczyciela.

III. Samoobsługa
1. Przejście do łazienki i mycie rąk.
2. Śniadanie.

IV. Ćwiczenia kształtująco – relaksacyjne
1. Trening relaksacyjny.
2. Przesypywanie kasz przez lejek do różnej wielkości pojemników.
3. Przenoszenie kaszy w pojemnikach z jednej strony klasy na drugą, z uwzględnieniem przejścia po wyznaczonej ścieżce.
4. Ekspresja plastyczna. Wyklejanie plasteliną ścieżki na kartce papieru, a następnie wciskanie w nią ziarenek kaszy. Przyklejanie przygotowanych przez nauczyciela postaci ptaszków i myszek wzdłuż ścieżki.

V. Zajęcia końcowe
1. Uporządkowanie stanowisk pracy.
2. Ocena pracy uczniów.


Opracowała : mgr Joanna Uchacz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie