Od kilkunastu lat pracuję z uczniami upośledzonymi umysłowo w stopniu umiarkowanym. W swojej pracy staram się w działaniach dydaktycznych i wychowawczych wplatać jak najwięcej form zabawowych. Taka bowiem forma aktywności jest najlepsza dla moich uczniów. Dzięki niej pełniej przyswajają sobie wiadomości i umiejętności. W szkole, w której pracuję docenia się rolę zabawy i dlatego organizuje sie tu wiele imprez, zabaw i uroczystości. Pragnę Państwu przedstawić scenariusz imprezy zorganizowanej dla uczniów zespołów edukacyjno-terapeutycznych z zakresu edukacji zdrowotnej.
Scenariusz imprezy pod hasłem: "Mam czyste i zdrowe zęby" Uczestnicy: zespoły edukacyjno- terapeutyczne SP Termin: 31 marca 2004roku Czas trwania: 1 godzina lekcyjna Osoby Prowadzące: Anna Zochowska, Elzbieta Nowakowska Cele:
- uczeń potrafi prawidłowo szczotkować zęby
- uczeń wyszukuje zdrowe i szkodliwe pokarmy dla zębów
- uczeń słucha wiersza; "Dbaj o zęby", inscenizuje ruchem jego treść
- uczeń śpiewa piosenkę: "Myj Zęby"
Metody:
- słowne: rozmowa, pogadanka
- oglądowe: pokaz
- praktycznego działania: szczotkowanie zębów, wybieranie potrzebnych elementów ze zbioru
Formy:
- indywidualna
- zbiorowa
- zespołowa
Materiały pomocnicze:
- maskotka Ekoludka
- ilustracje
- model szczęki i szczoteczki do zębów
- dyplom
- naklejki samoprzylepne
- pasty i szczoteczki do zębów
Przebieg zajęć:
- Powitanie wszystkich uczestników spotkania
- Przedstawienie dzieciom "towarzysza" spotkania- Ekoludka
Słyszę, ze ktoś płacze, zaczekajcie zaraz zobaczę. O, spójrzcie, to nasz przyjaciel Ekoludek, ale czemu płacze? Zapłakany Ekoludek: - kochane dzieciaczki, jestem zrospaczony, jak wiecie bardzo lubię słodycze i wczoraj, gdy dostałem paczkę ulubionych cukierków to zamiast podzielić się z wami, zjadłem wszystkie i dzisiej bolą mnie zęby, oj, ojej, ojej, co ja zrobię? - Dobrze Ekoludku, ze zwróciłeś się do nas, bo my dzisiaj będziemy rozmawiać o tym jak dbać o zęby Nauka hasła; "Mam czyste i zdrowe zęby"
- Rozmowa na temat oglądanego wczesniej filmu: "Snieznobiały uśmiech"
- Słuchanie wiersza: "Dbaj o zęby", zabawa ruchowa inscenizująca treść wiersza:
Wczesnym rankiem i zaraz po kolacji szczoteczka rusza szybko do akcji, myje zęby oraz je szoruje, a bakteriom tak rozkazuje: precz! precz! precz! szur, szur z góry na dół, szast, prast w prawo, w lewo, skok w bok! krok w tył aby ząbek zdrowy był!
- Rozmowa z dziećmi na temat wiersza:
- Kiedy nalezy myć zęby i dlaczego?
- Co to są zęby mleczne i stałe?
- W jaki sposób nalezy myć zęby?
- Do kogo nalezy pójść gdy boli ząb?
Powtórzenie hasła: "Mam czyste i zdrowe zęby"
- Pokaz przyborów do mycia zębów, oraz nauka prawidłowego szczotkowania zębów na modelu szczęki.
- Wspólne śpiewanie piosenki: "Myj zęby"
Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda, Tak się zaczyna wielka przygoda, Myję zęby, bo wiem dobrze o tym, Kto ich nie myje ten ma kłopoty.
Zeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć!
Ref.: Szczotko, szczotko, hej szczoteczko, o, o, o!!!
- Wyszukiwanie w grupach produktów, które są zdrowe dla naszych zębów.
- Ocena pracy poszczególnych grup.
- Rozdanie uczniom dyplomów, naklejek samoprzylepnych, przypomnienie o konieczności i sposobie szczotkowania zębów.
- Rozdanie kazdemu dziecku indywidualnych pakietów do higieny jamy ustnej.
- Pozegnanie uczestników hasłem spotkania: "Mam czyste i zdrowe zęby".
- Poczęstowanie kazdego dziecka jabłkiem.
Mam nadzieję, ze przedstawiony przeze mnie scenariusz imprezy szkolnej będzie dla innych nauczycieli inspiracją do tworzenia własnych scenariuszy, w których głównym elementem będzie zabawa jako twórcza i aktywna forma uczenia się. Anna Zochowska Nauczycielka Zwspołu Szkół Specjalnych nr 1 w Zielonej Górze |