Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Hałas czy cisza - Scenariusz z kształtowania mowy i myślenia w grupie 4-5 latków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5222 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz jest przeznaczony do wykorzystania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Głównym celem jest uświadomienie dzieciom jaki wpływ na samopoczucie mają słyszane dźwięki i jakie mogą byc negatywne skutki hałasu. Dzieci lokalizują i nazywają źródła dźwięków oraz poznają zasady sprzyjające higienie narządu słuchu.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z KSZTAŁTOWANIA MOWY I MYŚLENIA W GRUPIE 4 – 5 LATKÓW

Prowadząca: Dorota Ślesińska

Data: 19. 04. 2005.

TEMAT: Hałas czy cisza?

CEL OGÓLNY:
  • Rozumienie wpływu dźwięków na samopoczucie człowieka.
CELE OPERACYJNE:
(wg taksonomii celów B. Niemierki)
  • Lokalizuje i nazywa źródła dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • Wymienia nazwę narządu odpowiedzialnego za odbiór dźwięków;
  • Charakteryzuje niektóre zasady sprzyjające higienie narządu słuchu;
  • Wylicza niektóre negatywne skutki hałasu dla człowieka.
METODY:
(Według podziału W. Okonia)
  • Podająca : opowiadanie, instrukcja, opis, pogadanka;
  • Problemowa : metody aktywizujące ( rozpoznawanie źródeł dźwięków i ich klasyfikacja);
  • Praktyczna : eksperyment, karty pracy.
FORMY PRACY:
  • indywidualna
  • zespołowa
  • grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
  • historyjka obrazkowa;
  • emblematy dla każdego dziecka;
  • puszki szmerowe, tamburyno, grzechotka, bębenek;
  • schemat budowy ucha;
  • miska, folia, ryż, garnek, drewniana łyżka;
  • magnetofon, taśma z nagraniem różnych dźwięków;
  • ilustracje przedstawiające różne źródła dźwięków, żetony;
  • trzy kółka od sersa w kolorze emblematów;
  • arkusz szarego papieru dla każdej grupy, klej;
  • karty pracy, kredki.
CZĘŚĆ WSTĘPNA

Przywitanie z dziećmi i gośćmi.

CZĘŚĆ ZASADNICZA
  • Dzieci słuchają opowiadania nauczycielki, przyglądając się kolejnym obrazkom:
    • Scenka pierwsza ( przedstawia śpiącą córeczkę, której tak niezbędną na ten czas ciszę zakłóca piejący kogut).
      Mama prosi:- Nie hałasuj, obudzisz mi chorą córeczkę.
    • Scenka druga ( tata kosi trawę w ogrodzie)
      Mama prosi : - Wyłącz kosiarkę, nasze chore dziecko zasnęło.
    • Scenka trzecia (przyjeżdża wujek samochodem i głośno trąbi).
      Mama prosi: - Wyłącz sygnał nie hałasuj. Obudzisz mi córeczkę.
    • Scenka czwarta (wraca brat ze szkoły i zaczyna bawić się wozem strażackim z głośnym sygnałem).
      Mama prosi: - Nie przeszkadzaj, nie hałasuj. Obudzisz mi synka.
    • Scenka piąta (kot wskakuje na łóżko dziewczynki, mruczy przytulając się do poduszki dziecka)
      Mama prosi: - Zostań kotku, mrucz swoje kołysanki, by chore dziecko mogło wypocząć.
  • Rozmowa z dziećmi na temat historyjki. W jakich sytuacjach dzieciom, domownikom i innym ludziom przeszkadza hałas.
  • Posłuchaj, jaki dźwięk wydaje puszka. Dzieci siedzą w kręgu, przekazują sobie puszki szmerowe, wsłuchując się w wydobywane z nich dźwięki. Na umówiony sygnał odkładają puszki do wiadra. Nauczycielka zadaję pytanie: - Jakie dźwięki słyszeliście? Czy wszystkie były takie same? Czym się różniły dźwięki?
  • Zagadka:
    Dzieci je mają z obu stron głowy.
    Z obu stron łowią dźwięki rozmowy.

    A zając ma je wyżej, i chętnie nimi strzyże. [uszy]
  • Nauczycielka zadaje pytanie: -Do czego potrzebne są nam uszy? Czy wiecie jak wygląda ucho? Potem pokazuje dzieciom planszę z prostym schematem budowy ucha. Zwraca uwagę, że uszy to nie tylko to co widać na zewnątrz (małżowiny), że najważniejsza część ucha znajduje się w głowie, jest bardzo delikatna i dlatego należy je chronić.
  • Kapturek myśliciela- ćwiczenie poprawiające pamięć krótkotrwałą, rozumienie ze słuchu, formułowanie myśli, oraz pobudzające cały mechanizm słuchu. Dzieci masują ruchem okrężnym, ciągłym, małżowiny uszne rozpoczynając od góry, lekko je odchylając (trzykrotnie). Potem podciągają uszy do góry, na boki, do dołu.
  • Nauczycielka zadaje pytanie: - Czy dźwięk można zobaczyć? Następnie demonstruje dzieciom doświadczenie, jak wygląda dźwięk.

         Na miskę naciągamy mocno plastykową folię i przyklejamy dokładnie taśmą. Na folię wysypujemy trochę ziaren ryżu. Duży rondel pochylamy nad miską dnem do góry, a drewnianą łyżką mocno uderzamy w dno. W tym czasie dzieci patrzą na miskę z boku obserwując jak zachowuje się ryż w trakcie uderzania.
  • Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Jaki to dźwięk”. Na dźwięk grzechotki dzieci spokojnie maszerują, bębenka podskakują, tamburyna biegają swobodnie po sali uważając, aby się nie potrącać.
  • Dzieci dzielą się na trzy zespoły zgodnie z naklejonymi na ubrania emblematami i siadają na dywanie. Następnie rozpoznają dźwięki z kasety magnetofonowej i zaznaczają odpowiednią ilustrację za pomocą żetonu.
    • Które dźwięki były przyjemne do słuchania?
  • Przyjemne i nieprzyjemne dźwięki. Każda grupa dostaje duży arkusz szarego papieru przedzielony na pół. Pod buzią uśmiechniętą przyklejają obrazki ze źródłami przyjemnego dźwięku, a pod buzią smutną obrazki ze źródłami nieprzyjemnego dźwięku.
  • Nauczycielka zadaje pytanie: - Jak można unikać hałasu?
  • Dzieci dobierają się w pary, stojąc zakładają sobie nawzajem ręce na ramiona, zamykają oczy i słuchając muzyki relaksacyjnej myślą o dźwiękach przyjemnych dla ucha.
  • Dzieci siadają do stolików. W kartach pracy mają obrazki przedstawiające różne źródła dźwięku. Kolorują te obrazki, które przedstawiają ich zdaniem przyjemne źródła dźwięku. Przy nieprzyjemnych źródłach przekreślają krzyżykiem ucho narysowane obok obrazka. W ostatnim okienku rysują własne ulubione źródło przyjemnego dźwięku.
ZAKOŃCZENIE
  • sprzątnięcie sali,
  • rozwieszenie prac indywidualnych i grupowych.
Opracowała:

mgr Dorota Ślesińska
Przedszkole Samorządowe nr 47 w Gdyni

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie