Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Portret rodzinny - zabawy i ćwiczenia z mamą i tatą

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4294 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to propozycja wspólnych zabaw i ćwiczeń z dorosłymi, dzięki której wzmacniają się więzi rodzinne i pozytywne relacje: dziecko – rodzice; rodzice – dziecko.

Scenariusz zajęcia dla dzieci 5 i 6 – letnich z rodzicami.

Temat: „Portret rodzinny” – zabawy i ćwiczenia z mamą i tatą.

Zagadnienia programowe :
  • Wspieranie rozwoju dziecka,
  • wyzwalanie ekspresji, rozwijanie sprawności ruchowej, inspirowanie aktywnej postawy dziecka.
Cele:

dydaktyczny:
    Integrowanie uczestników zajęcia, niwelowanie napięcia nerwowego, doskonalenie sprawności ruchowej, poczucia rytmu. Doskonalenie umiejętności odczytywania swoich imion i wskazywania ręki lewej.
wychowawczy:
    Wyzwalanie radości, pozytywnych emocji we wspólnym uczestniczeniu w zabawach. Kształcenie umiejętności współdziałania z partnerem, wzmacnianie aktywności całej grupy.
Cele operacyjne:

Dziecko:
  • rozpoznaje swoje imię spośród innych napisanych na kartonikach
  • wskazuje lewą rękę i odrysowuje ją na kartce
  • odczuwa i okazuje radość ze wspólnego z rodzicem uczestniczenia w zabawach,
  • jest aktywne, twórcze i chętnie współdziała z partnerem – rodzicem.
Metoda: „Ruch Rozwijający” wg W. Sherborne – czynna, zabawowa.

Forma: zajęcie zorganizowane z całą grupą / zabawy i ćwiczenia grupowe i w parach.

Literatura:
  • Marta Bogdanowicz, Bożena Kisiel, Maria Przasnyska. - „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”.
  • Klanza – Kurs wstępny z pedagogiki zabawy PSPZ – Lublin.
  • Gusti Reichel, Reinhold Rabenstein, Michael Thanhoffer - „Grupa i ruch”.
Przybory: agrafki, karteczki z imionami, miś – maskotka, kartki w różnych kształtach: koła, kwadratu, serca, kwiatka, flamastry, szpilki, kłębek wełny.

Przebieg zajęcia:
  1. Wejście dzieci parami do sali – wyszukiwanie karteczek ze swoim imieniem, zapinanie do bluzki za pomocą agrafki / rodzice wpisują swoje imię na kartoniku i przypinają do bluzki podczas schodzenia się w sali, później pomagają dzieciom w zapięciu /.
  2. Marsz parami / dziecko z rodzicem / po obwodzie koła przy śpiewie piosenki „Kundel bury”.
  3. Piosenka powitalna „Ahoj, ahoj dla wszystkich...”/3x
    • 7x wymach rąk w zawiązanym kole, 7x przytup
    • 7 klaśnięć w dłonie, 7 x wymach rąk nad głową
    • siad podparty, 7 klaśnięć stopami
  4. „Poznajemy swoje imiona” – zabawa rozpoznawcza z misiem – maskotką przekazywaną z rąk do rąk: osoba trzymająca misia wymienia swoje imię i to, co lubi np. - Jestem Ola, lubię lody. – Jestem Danusia - mama Oli i najbardziej lubię bigos.
  5. „Portret rodziny” (nauczycielka na przykładzie swojej rodziny informuje uczestników zabawy o sposobie wykonania zadania): na kartkach w różnych kształtach rodzice wykonują obraz swojej rodziny przez obrysowanie swojej lewej dłoni i lewej dłoni dziecka wewnątrz swojej.
    • następnie podpisują np. MAMA DANUSIA, TATA OLEK, SYN KUBA.
    • Potem wspólnie zawieszają pracę w różnych miejscach sali - wernisaż, oglądanie, odczytanie kilku imion na głos przez chętne dzieci.
  6. „Słońce świeci, deszcz pada” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Na hasło „słonko” – wszyscy spacerują i kłaniają się napotkanym osobom. Na hasło „deszcz” – dziecko biegnie do rodzica i chroni się pod parasolem, który „robią” z rąk rodzice. Powtórzenie kilka razy.
  7. Zajęcie ruchowe Metodą Ruchu Rozwijającego Sherborne.
    • „Przywitamy się plecami” – rodzice i dzieci siadają plecami do siebie i lekkim dotknięciem „witają się” plecami.
    • „Naciąganie na plecy” – rodzice i dzieci nadal siedzą tyłem do siebie, chwytają się pod łokcie, rodzice naciągają dzieci na swoje plecy.
    • „Domki” – dorośli wykonują klęk podparty głowami do środka koła, dzieci przechodzą pod „domkami”.
    • „Lustro” – siad naprzeciw partnera, który jest lustrzanym odbiciem wykonywanych czynności np. mycie zębów, czesanie się, oblizywanie, wycieranie...
    • „Relaks w foteliku” – dziecko siedzi pomiędzy nogami dorosłego, jest obejmowane przez niego rękami, kołysane.
  8. „Być wesołym” – zabawa dzieci z rodzicami; wspólny śpiew z dopowiadaniem i pokazywaniem:

    „Być wesołym to wiesz tupnij też /2x
    Być wesołym to wiesz i pokazuj nam co chcesz .
    Być wesołym to wiesz tupnij też. ( - uderz się, klaśnij też, krzyknij też,śmiej się też...)
  9. „Jak się podobały zajęcia?”- pisemna ocena zabaw przez rodziców (informacja zwrotna).
  10. „Pajęczynka” – ocena zabaw przez dzieci. Dzieci podając sobie kłębek wełny, trzymają złapany koniec i wypowiadają swoje odczucia, po czym podają kłębek koledze. Utworzoną „pajęczynkę” rozcina nauczycielka, każde dziecko otrzymuje kawałek na pamiątkę.
Halina Rajwa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie