Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Mikołajkowe prezenty

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1256 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

„Mikołajkowe prezenty” to propozycja zajęć dla 5-latków. Nadaje się do wykorzystania w okresie poprzedzającym „przyjście” Mikołaja.

Autor: Renata Roszniowska

Temat zajęcia: „Mikołajkowe prezenty”.

Cele operacyjne zajęcia:
  • po zajęciach dziecko powinno:

    Zapamiętać Rozumieć Umieć
    • nazwy kolorów: żółty, niebieski, czerwony, zielony, pomarańczowy, fioletowy, brązowy;
    • kolejne elementy tańca „Koziołek”
    • pojęcie: tyle samo;
    • znaczenie słowa „orszak”;
    • tworzyć zbiory wg jednej cechy wspólnej;
    • układać rytmy złożone z czterech elementów;
    • sprawnie przeliczać elementy zbioru.
Pomoce: kartoniki z przedmiotami w 7 kolorach oraz kartoniki do porządkowania kolorów, obręcze, ilustracja przedstawiająca zimowy krajobraz z domem (np. wg pomysłu z „Małego artysty”, części do przysłonięcia ilustracji z naklejonymi na nie kwadracikami, szereg z figur geometrycznych oraz identyczny z literami naklejonymi z drugiej strony do ułożenia napisu „Mikołaj”, figurki aniołków, Mikołaja, choinek, nagranie melodii „Idzie Mikołaj”, „Nadchodzi wieczór”, „Koziołek”, pozytywka, 2 buty Mikołaja, koperty z imionami dzieci, a w nich po 3 „zabawki”, paski papieru imitujące półki, napisy do globalnego czytania: lalka, miś, piłka, auto, szkło do malowania i kartki z konturami aniołków, rozrobione farby plakatowe (biała, niebieska, żółta, czarna, różowa), pojemniki na wodę, pędzle, wilgotne szmatki.

Organizacja: dzieci siedzą na dywanie, przed nimi rozłożone obręcze.

Plan zajęć:

Lp. Sytuacja edukacyjna Uwagi metodyczne (formy, metody, materiały pomocnicze, itp.) Zakładane efekty, cele szczegółowe
1. Losowanie kartoników z różną ilością (od 1
  • 5) przedmiotów w siedmiu kolorach: niebieskim, zielonym, czerwonym, żółtym, brązowym, fioletowym i pomarańczowym.
  • dzieci losują obrazki, po czym wypowiadają się: np. Mam 3 niebieskie chmurki (pomarańczowe kokardki, żółte słoneczka, czerwone serduszka, zielone listki, fioletowe kwiatki, itp. wypowiedzi tego typu może rozpocząć nauczyciel od swojego obrazka;
  • dzieci poradzą sobie z nazywaniem kolorów;
  • 2. Tworzenie zbiorów wg jednej cechy – koloru.
  • n. proponuje uporządkowanie kartoników wg kolorów. Zadaniem dzieci jest ułożenie kartoników w obręczy oznaczonej takim samym kolorem i zgromadzenie się przy „swoim” kolorze, a tym samym podział na grupy.
  • dzieci będą klasyfikować wg koloru;
  • 3. Odsłanianie części zasłaniających ilustrację.
  • dz. liczą elementy w swoich zbiorach i kolejno wywoływane odsłaniają tę część przysłaniającą obrazek, na której jest tyle samo elementów;
  • odłożenie obręczy i kartoników;
  • dzieci przeliczą elementy zbioru i zastosują pojęcie tyle samo;
  • 4. Wypowiedzi na temat odsłoniętej ilustracji.
  • dz. wypowiadają się pełnymi zdaniami na temat tego, co widać na obrazku;
  • dz. będą starać się wypowiadać po wcześniejszym podniesieniu ręki do góry;
  • 5. Układanie takiego samego szeregu i próby odczytania przez dzieci zdolne wyrazu: Mikołaj.
  • n.: Jeśli chcecie wiedzieć kto mieszka w tym domu, musicie ułożyć taki sam wzorek, a potem odwrócić go na drugą stronę. Dzieci układają po jednym elemencie z szeregu, odwracają przy pomocy n-lki, a zdolne próbują odczytać. W przypadku kłopotów dzieci odszukują taki sam napis w sali na gazetce.
  • dz. poradzą sobie z odtworzeniem wzoru w tym samym układzie (kierunek prostokąta, trójkąta); będą ćwiczyć spostrzegawczość wzrokową;
  • 6. Słuchanie wiersza D. Gellner „Orszak mikołajowy”, rozmowa na temat treści.
  • n. czyta wiersz manipulując jednocześnie figurkami aniołków, Mikołaja i choinek;
  • n. wyjaśnia w razie potrzeby słowo „orszak” (uroczysty pochód, odświętny spacer);
  • dz. skupią się na treści wiersza; odpowiedzą na pytania, wzbogacą słownik o wyraz „orszak”;
  • 7. Zabawa ruchowa „Aniołki i Mikołaje”.
  • dz. reagują ruchem na zmiany melodii – poruszają się jak aniołki machając skrzydłami przy melodii „Nadchodzi wieczór”, naśladują ciężko stąpające Mikołaje przy melodii „Idzie Mikołaj” i śpiewają słowa refrenu piosenki;
  • dz. usłyszą zmieniającą się melodię i dostosują do niej swoje ruchy;
  • wzmocnią mięśnie narządów mowy podczas śpiewania słów człap, człap;
  • 8. Ćwiczenia percepcji słuchowej „Skąd słychać pozytywkę?”
  • n. pyta dzieci: Do kogo szedł Mikołaj i po co?
  • dz.: Do dzieci zanieść prezenty.
  • n.: - Wam też przyniósł prezenty, a są tam, skąd słychać pozytywkę. Dzieci idą w kierunku słyszanego dźwięku i odnajdują „mikołajkowe” buty, a w nich koperty z imionami dzieci;
  • dz. będą doskonalić percepcję słuchową;
  • 9. Odnajdywanie kopert ze swoim imieniem, oglądanie zawartości.
  • dz. odszukują wśród innych swoje imię, wyjmują kartoniki z „zabawkami” (lalka, miś, piłka, auto) i „cukierkami”;
  • n. mówi: Papierowy Mikołaj przyniósł papierowe prezenty, ale i nimi można się pobawić. Spróbujmy poukładać zabawki w ten sposób: lalka, miś, auto, piłka, itd;
  • kartoniki z „cukierkami” odłożą do pojemnika;
  • dz. odnajdą kopertę ze swoim imieniem;
  • dz. poradzą sobie z układaniem rytmów złożonych z czterech elementów;
  • 10. Globalne odczytywanie wyrazów i tworzenie zbiorów.
  • n. prezentuje 4 w/w obrazki i 4 kartoniki z ich nazwami, dz. dobierają je w odpowiednie pary dokonując następnie „kontroli błędu”;
  • n. proponuje uporządkowanie zabawek na półkach – paskach papieru: np. na I - piłki, na II – lalki, na III – misie, na IV – auta; układając zabawki na półkach dz. starają się mówić, na którą z kolei półkę ją kładą;
  • dz. postarają się dobrać podpisy do obrazków;
  • podejmą próby posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 4;
  • 11. Malowanie na szkle.
  • n. mówi: Tak ładnie bawiliście się zabawkami i posprzątaliście...myślę, że pomogły Wam w tym Aniołki. Jeśli będziecie nadal tak się zachowywać, to na pewno już niedługo odwiedzi Was prawdziwy Święty Mikołaj i przyniesie dużo prezentów. Proponuję, abyście namalowali takie Aniołki, które czuwałyby nad Wami.;
  • dz. podwijają rękawy i rozpoczynają malowanie na szkle (pod szybą mają umieszczone kontury aniołków);
  • dz. chętnie podejmą sięwykonania pracy plastycznej;
  • dz. zastosują podczas malowania wcześniej ustalone zasady (np. czyszczenie pędzelka przy każdej zmianie koloru farby, wycieranie zabrudzonych rąk w wilgotne szmatki, itp.)
  • 12. Taniec dla Aniołków i Mikołajów: „Koziołek”.
  • dz. ustawiają się w secie, I para wykonuje 8 kroków cwałem bocznym wewnątrz kolumny, wraca 8 krokami na miejsce, po czym wychodzi na zewnątrz seta prowadząc resztę dzieci za sobą i tworząc „mostek’, pod którym przechodzi reszta tańczących; następnie dz. potrząsają złączonymi rękami i wymachują nimi nad głową. Para, która teraz jest pierwsza rozpoczyna opisany układ od początku.
  • dz. utrwalą kolejne elementy tańca „Koziołek”.


  • Orszak mikołajowy

    Dorota Gellner

    Polem srebrzystym, polem zimowym,
    Wędruje orszak mikołajowy.

    Najpierw Aniołki idą parami.
    Niosą koszyczki. Z czym? Z prezentami!

    Potem Mikołaj poważnie kroczy
    Wśród zmarszczek błyszczą
    niebieskie oczy.
    Mikołaj także ma paczek mnóstwo,
    a lód na rzece błyszczy jak lustro.

    Za Mikołajem w śnieżnej zamieci
    Idą choinki.
    Dokąd? Do dzieci.

    Wędruje orszak dalej i dalej...
    A dzieci w domach nie śpią dziś wcale!

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie