Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Grzyby-beztkankowe organizmy cudzozywne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3015 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji biologii dla gimnazjum w klasie I pt. "Grzyby-beztkankowe organizmy cudzozywne"

Konspekt lekcji biologii w klasie I gimnazjum TEMAT: Królestwo grzybów – beztkankowych organizmów cudzożywnych Cele edukacyjne
  • Rozwijanie zainteresowań biologicznych skłanianie do samodzielnego poznawania świata żywego
  • Poznawanie różnorodności świata żywego i środowisk życia organizmów
  • Kształtowanie postaw prozdrowotnych
  • Kształcenie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrodniczego
Zadania szkoły
  • Umożliwienie projektowania i prowadzenia obserwacji biologicznych
  • Ukazywanie różnorodności złożoności świata żywego
  • Motywowanie do podejmowania odpowiedzialności za zdrowie i życie własne i innych
Opis lekcji Cele ogólne lekcji: n poznanie cech budowy grzybów , środowiska życia i sposobów rozprzestrzeniania się n poznanie roli grzybów w przyrodzie i gospodarce człowieka n rozróżnianie pospolitych gatunków grzybów jadalnych i trujących n kształcenie zachowań prozdrowotnych Cele kształcenia (szczegółowe):
  • Wiadomości (uczeń zna):
    • Charakterystyczne cechy budowy grzybów i ich sposób rozmnażania i odżywiania
    • przykłady popularnych grzybów kapeluszowych
    • podaje przykłady środowisk w których występują grzyby
    • określa warunki dla rozwoju grzybów
  • Umiejętności (uczeń potrafi):
    • rozpoznać popularne gatunki grzybów jadalnych, trujących, w tym grzybów chronionych za pomocą poradników i atlasów
    • wykorzystać nabyte umiejętności i wiedzę do prezentowania właściwych postaw i zachowań
    • wykorzystać doświadczenia i materiały źródłowe w zdobywaniu wiedzy ;
    • samodzielnie wyciągać wnioski z obserwacji;
    • unikać zagrożeń i właściwie reagować w przypadku zatrucia grzybami
    • określić pozytywne i negatywne znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka
    • zaplanować proste doświadczenie
  • Uczeń ćwiczy (postawy) :
    • umiejętność pracy metodami aktywizującymi
    • logiczne myślenie i wyciąganie wniosków
    • koncentrację uwagi
Metody i formy pracy
  • metody aktywizujące : burza mózgów, rozmowa dydaktyczna, praca z podręcznikiem
  • formy : indywidualna
Materiały i środki dydaktyczne Środki dydaktyczne
  • Pomoce dydaktyczne: atlasy, multimedialne programy edukacyjne, podręcznik, tablice tematyczne, eksponaty i okazy naturalne .
  • Przyrządy: sprzęt RTV, mikroskop
TOK LEKCJI

I. FAZA WPROWADZAJĄCA:

Czynności organizacyjne; Utrwalenie wiadomości z poprzednich lekcji:
  • sposoby odżywiania się organizmów
  • wymienić pięć królestw świata żywego
  • które z królestw zostały już omówione
  • na jakiej zasadzie tworzy się królestwa świata żywego
  • na jakiej zasadzie utworzono królestwo protistów
II. FAZA REALIZACYJNA:

Zapisanie tematu i przedstawienie celu lekcji;
  1. .Ciało grzybów to grzybnia zbudowana ze strzępek zawierających wiele jąder (komórczak).
  2. Podział grzybów:
    1. jednokomórkowe: drożdże, pleśniak, pędzlak
    2. wielokomórkowe wytwarzające owocniki o kształcie kapelusza i trzonu, kuli, miseczki
  3. Grzyby oddychają na drodze fermentacji alkoholowej (oddychanie beztlenowe):
    drożdże + cukier ------------------- dwutlenek + woda + alkohol
    węgla
  4. Rozmnażanie się grzybów:
    1. przez zarodniki
    2. przez pączkowanie u drożdży
    3. fragmentację grzybni
  5. Grzyby odżywiają się heterotroficznie:
    1. pasożytnictwo (huba)
    2. symbioza np. w porostach, z korzeniami drzew (mikoryza np. maślak+sosna))
    3. saprofity (roztocza) rozkładające martwe szczątki organiczne (pleśniak, drożdże)
    (Podział uczniów na grupy , rozdanie atlasów grzybów, odnalezienie 5 pospolitych gatunków grzybów jadalnych i trujących:muchomora sromotnikowego, tęgoskóra, wełnianki)
  6. Grzyby naszych lasów:
    1. jadalne: borowik szlachetny, podgrzybek brunatny, zajączek, złotawy, koźlarz babka, mleczj rydz
    2. trujące: tęgoskór, muchomor sromotnikowy, muchomor czerwony
  7. Omówienie pozytywnego i negatywnego znaczenia grzybów w przyrodzie i dla człowieka.
  8. prezentacja fragmentu filmu „Grzyby drapieżne”
III. FAZA PODSUMOWUJĄCA – integracja wiadomości:
  • wytłumacz pojęcia: strzępka, grzybnia, komórczak, owocnik, fermentacja
  • jakie znasz grzyby jedno- i wielokomórkowe
  • wymień sposoby rozmnażania się grzybów
  • jakie jest pozytywne znaczenie grzybów
  • jak unikać zarażenia się grzybicą
Ocena aktywności uczniów

IV. ZADANIE DOMOWE:
Napisz jakie jest pozytywne i negatywne znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka.

Przygotowała: Dorota Kalinowska-Sosnowska
Gimnazjum im. Szarych Szeregów w Lidzbarku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie