Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Obudzić geniusza, czyli sztuka efektywnego uczenia się

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 659 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Projekt „Obudzić geniusza, czyli sztuka efektywnego uczenia się” powstał z myślą o uczniach klas pierwszych liceum profilowanego, którzy, mimo iż wiele czasu poświęcają na naukę oraz mieszczą się w tzw. normie intelektualnej otrzymują niedostateczne oceny w szkole. Projekt jest uwieńczeniem kilkuletnich doświadczeń w prowadzeniu różnorodnych zajęć edukacyjnych z zakresu efektywnego uczenia się. Stanowi uporządkowaną całość z zakresu psychologii uczenia się - uczniowie przechodzą od teorii do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. Ze względu na ograniczenia czasowe projekt stanowi jedynie niezbędne minimum z zakresu uczenia o uczeniu się.

OBUDZIĆ GENIUSZA, CZYLI SZTUKA EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ

I. ZAŁOŻENIA PROJEKTU

Proponowany projekt skierowany jest do uczniów rozpoczynających naukę w liceum profilowanym.

Przejście z gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej wiąże się ze zwiększonymi wymaganiami, z trudniejszym materiałem nauczania oraz ze wzrostem obciążeń związanych z samodzielną nauką w domu. Taka sytuacja powoduje, że uczniowie często nie potrafią sprostać wymaganiom stawianym przez nauczycieli, a w efekcie osiągane przez nich oceny są nieadekwatne w stosunku do nakładu pracy, jaki wnieśli opracowując dany materiał. Często winą za taki stan obarczają nauczycieli, zarzucając im stawianie za dużych wymagań oraz zbytnią surowość w ocenianiu.

Pomijając możliwości intelektualne, zdolności każdego z uczniów, jestem przekonana, że jedną z podstawowych przyczyn takiego stanu jest brak wiedzy dotyczącej procesu uczenia się i zapamiętywania. Uczniowie nie wiedzą, jak się uczyć oraz mają problemy z trwałym zapamiętaniem wyuczonego materiału. Ponadto młodzież nie jest przyzwyczajona do systematycznej pracy i samodzielnej nauki. Podsumowując, można powiedzieć, że uczniowie nie potrafią zorganizować sobie nauki, aby skutecznie posiąść wiedzę.


II. CELE PROJEKTU

Celem głównym projektu jest pomoc młodzieży w przezwyciężaniu trudności, w przystosowaniu się do nauki w liceum poprzez dostarczenie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii uczenia się, a w szczególności:

· roli uczenia się w życiu

· wpływu motywacji do nauki na jej efekty

· sposobów zwiększania motywacji do nauki

· funkcjonowania mózgu, ze szczególnym uwzględnieniem pamięci

· czynników wpływających na funkcjonowanie pamięci

· metod i technik służących lepszemu zapamiętywaniu

· znaczenia prawidłowego organizowania czasu nauki i odpoczynku

· skutecznego sposobu notowania i opracowywania dużych partii materiału

· roli relaksacji w procesie uczenia się


III. ORGANIZACJA PROJEKTU

Opisany projekt jest skierowany do uczniów klas pierwszych liceum profilowanego. Zajęcia powinny być realizowane w formie cyklu zajęć prowadzonych podczas lekcji wychowawczych ( w tym przypadku przez autora – pedagoga szkolnego, we współpracy z wychowawcami klas). Ważne jest, aby realizacja projektu nastąpiła w I semestrze roku szkolnego. Orientacyjny czas potrzebny na realizację to sześć godzin lekcyjnych.

W trakcie realizacji dopuszczalne są zmiany w ilości godzin ( zwiększenie lub zmniejszenie) i korekty w treści – ma to związek z różną aktywnością zespołów klasowych oraz zapotrzebowaniem na poszerzenie wiedzy z zakresu projektu.
Po dokonaniu ewaluacji, projekt z odpowiednimi zmianami może być realizowany
w kolejnych latach szkolnych, zawsze w I semestrze.


Tematyzajęć: Czastrwania:
· Po co się uczymy? 45 minut

· Instrukcja obsługi mózgu, czyli jak działa nasz pamięć? 45 minut

· Nowoczesne metody zapamiętywania 2 x 45 minut

· Twórcze notatki, czyli mapy umysłowe 45 minut

· Odpręż się! 45 minut


Metody realizacji:
· mini – wykład
· dyskusja
· burza mózgów
· praca indywidualna
· ćwiczenia


IV. OCZEKIWANE EFEKTY PROJEKTU

Głównym, oczekiwanym rezultatem projektu jest poprawienie jakości procesu uczenia się poprzez:

  • zwiększenie zainteresowania nauką
  • poprawienie trwałości zapamiętywania
  • zwiększenie szybkości uczenia się
  • zwiększenie skuteczności uczenia się
  • poprawienie skuteczności przygotowywania się do sprawdzianów, klasówek i egzaminów
Warunkiem osiągnięcia zamierzonych rezultatów jest systematyczny i aktywny udział młodzieży w zajęciach oraz stosowanie w praktyce nabytej wiedzy.

V. EWALUACJA INNOWACJI

Zadaniem ewaluacji będzie dostarczenie informacji potrzebnych do korygowania projektu oraz jego modyfikowania. Ponadto ewaluacja może wykazać, na ile udało się osiągnąć cele w stosunku do założonych kryteriów.


Marianna Pruszowska
Rybnik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie