Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ocena a rysunki dzieci w młodszym wieksu szkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4186 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Tematyka, w ramach której dzieci tworzą swoje rysunki i malowanki jest bardzo różnorodna. Plastyczne wytwory dziecięce stają się zwykle przedmiotem zainteresowania osób dorosłych. Najczęściej prace twórcze dzieci odbierane są jako „ładne” lub „brzydkie”. Przedmiotem odbioru jest głównie to, czy praca "małego artysty" nam się podoba.
Dzieci „tworzą” wszędzie: w domu, przedszkolu, szkole. Przeważnie ich prace staramy się ocenić według pierwszego, przelotnego wejrzenia, bez dalszych komentarzy i uzasadnień. Najczęściej stwierdzamy, że dany rysunek podoba się nam lub nie podoba. Nie zastanawiamy się, na jakiej podstawie wydaliśmy taką opinię.
 
„Twórczość plastyczna jest najpowszechniejszym zjawiskiem spontanicznej i ekspresyjnej działalności dziecka. Głównym czynnikiem różnicującym charakter twórczości plastycznej dzieci jest wiek życia. W miarę jak zmienia się psychika dzieci, zmieniają się również ich wytwory. Dzieci przedstawiają w swoich pracach świat w sposób charakterystyczny dla poszczególnych stadiów, które traktuje się jako kroki w rozwoju plastyki dziecięcej’*, a które my – dorośli oceniamy: subiektywnie lub obiektywnie.

*/S. Szuman/

     Tematyka, w ramach której dzieci tworzą swoje rysunki i malowanki jest bardzo różnorodna. Plastyczne wytwory dziecięce stają się zwykle przedmiotem zainteresowania osób dorosłych.

     Najczęściej prace twórcze dzieci odbierane są jako „ładne” lub „brzydkie”. Przedmiotem odbioru jest głównie to, czy praca "małego artysty" nam się podoba.

     Dzieci „tworzą” wszędzie: w domu, przedszkolu, szkole. Przeważnie ich prace staramy się ocenić według pierwszego, przelotnego wejrzenia, bez dalszych komentarzy i uzasadnień. Najczęściej stwierdzamy, że dany rysunek podoba się nam lub nie podoba. Nie zastanawiamy się, na jakiej podstawie wydaliśmy taką opinię.
      Takiej intuicyjnej oceny dziecko doświadcza nie tylko w domu, ale często w szkole. Jest ona pozbawiona rzeczowych uzasadnień, a na pewno jest krzywdząca dla dziecka.
     Ocena intuicyjna której dokonujemy, opiera się głównie na globalnym wrażeniu odbiorcy, jakie dany utwór dziecka wywołuje. Nie staramy się dokonać analizy „dzieła”. Jest to wyłącznie nasza ocena subiektywna.

Oceniając pracę plastyczną dziecka należy:
  1. Dokonać oceny obiektywnej – rzeczowej, a więc:
    1. to, co praca przedstawia, czyli jej temat;
    2. to, jak dziecko narysowało poszczególne przedmioty,czyli graficzne ukształtowanie ich postaci na rysunku;
    3. budowę danego utworu pod względem rozmieszczenia i powiązania jego rozmaitych elementów w jedną obrazową całość, czyli jego kompozycję.
  2. Stosować kryteria oceniania ucznia:
    1. stopień jego indywidualnego zaangażowania;
    2. aktywność;
    3. wysiłek włożony w wykonaną pracę i osobiste predyspozycje ;
    4. wiek dziecka.
  3. Ocena wartości rysunków dzieci jest skomplikowana i trudna, gdyż wymaga wnikliwej, subtelnej i trafnej oceny co najmniej trzech czynników:
    1. umiejętności graficznego i kolorystycznego ukształtowania budowy i wyglądu rzeczy na obrazku;
    2. zainteresowań i emocji, wyrażających się w przedstawieniu graficznym i kolorystycznym danego tematu na obrazku;
    3. przejrzystości i zwięzłości kompozycji obrazu oraz umiejętności powiązania w niej wszystkich jej elementów w zharmonizowaną całość.
     Oceniając prace plastyczne dzieci nie możemy zapominać o wieku jej autora, gdyż jego umiejętności plastyczne są charakterystyczne dla danego etapu rozwoju. Najpiękniejsze są wtedy, gdy mają prosty, szczery i bezpośredni wyraz.
     Dzieci rysują i malują to, co je zaciekawia i zajmuje. Oglądając wytwory pracy dziecka, poznajemy nie tylko tematykę ich zainteresowań, ale także to, co przeżywają, czują, myślą. Narzucając dzieciom najróżniejsze tematy zauważamy, że często przedstawia je „naiwnie”, ponieważ brak w nich proporcji i nie potrafi wiernie odtworzyć rzeczywistego wyglądu rzeczy i zjawisk. To co namalowało, odzwierciedla jednak rzeczywistość przez nie widzianą , obserwowaną i przeżywaną.
     Podczas analizowania i oceniania pracy dziecka musimy się wystrzegać mierzenia wartości danego dziecięcego wytworu plastycznego miarą naturalistycznego i wiernego odtwarzania świata, zjawisk i zdarzeń przedstawianych przez ludzi dorosłych. Musimy pamiętać, że małe dzieci w miarę rozwoju zdobywają podstawowe umiejętności rysowania, a ich prace stają się coraz czytelniejsze, zwięzłe, jasne i przejrzyste.
     Wartość estetyczną pracy plastycznej dziecka starajmy się oceniać przede wszystkim pod względem przejrzystości, spoistości, skomponowania jej elementów jako całości.
     Nie zapominajmy, że rysujące i malujące dzieci są od samego początku realistami, ponieważ dążą do realnego przedstawiania otaczającej rzeczywistości tak, jak ją postrzegają w danej chwili. Po dziecięcemu i bezpretensjonalnie rysują i malują to, co je otacza , co zaobserwowały. Przekładają własne przeżycia, spostrzeżenia i uczucia na papier, często tak nas zadziwiające.
     Oceniając pracę twórczą dziecka starajmy się być obiektywnymi. Nie każdy potrafi pięknie rysować i malować, ale każdy potrafi przedstawić swoje uczucia na papierze. Oceniajmy przede wszystkim indywidualne predyspozycje dziecka i jego zaangażowanie, a dopiero potem graficzne przedstawienie obrazu.

Opracowała: mgr Grażyna Sujewicz

/nauczanie początkowe/
Szkoła Podstawowa nr 1 w Turku

Literatura:
  1. S. Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym
  2. A. Trojanowska, Dziecko i plastyka, Warszawa 1983
  3. A. Czapczyńska, Każde dziecko jest artystą, 2001
  4. Czasopismo plastyczne – Mały artysta, 2003

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie