Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Okno na świat- integracja osób o obniżonej sprawności umysłowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 696 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Tekst ten powstał na podstawie moich obserwacji stosunku osób w pełni sprawnych intelektualnie względem osób z obniżona sprawnością intelektualną. Szczególną uwagę zwracam w nim na niewykorzystany potencjał twórczy jaki drzemie w osobach upośledzonych umysłowo oraz na ich prawo do korzystania z przyjemności tego życia.


Okno na świat- integracja osób o obniżonej sprawności umysłowej z osobami w normie intelektualnej

     Czas wolny – to czas, który pozostaje do naszej dyspozycji po wypełnieniu wszystkich obowiązków dnia codziennego. W tym czasie możemy się poświęcić temu co najbardziej lubimy. Osoby niepełnosprawne umysłowo ( mam tu namyśli osoby z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym) mają w tej dziedzinie pewne ograniczenia. Ograniczenia, które wydawać by się mogło wypływają z nich samych. Nic bardziej mylnego. Czas wolny lubimy często spędzać w towarzystwie innych ludzi.

     Pojawia się pytanie gdzie innych ludzi może spotkać osoba niepełnosprawna intelektualnie w swoim wolnym czasie? Osoby takie zazwyczaj nigdzie nie wychodzą. Zaszywają się w domowym zaciszu, gdzie czas upływa im na oglądaniu telewizji lub patrzeniu przez okno na niedostępny świat. Stereotyp mówi o tym, że to osoby tzw. „ normalne” mają prawo do korzystania z rozrywek, cieszenia się życiem. Te, których zachowanie, wygląd odbiega od normy nie mają takich przywilejów.

     Wszelkie przyjemności powinny stanowić dla nich owoc zakazany- bo prawdopodobnie nie potrafią z nich czerpać radości życia, a pewnych nie są nawet w stanie zrozumieć. Kiedy wychodzę z uczniami poza obręb szkoły, ludzie, którzy nas spotykają przejawiają następujące formy reakcji: albo udają, że nas nie widzą albo użalają się nad losem moich podopiecznych; pojawiają się też ironiczne uśmiechy i docinki; czasami, daje się nam delikatnie odczuć, że powinniśmy opuścić dane miejsce. Wiem , że takie zachowania wypływają z niewiedzy na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych intelektualnie. Dlatego tak ważne jest to, aby już od najmłodszych lat stwarzać możliwości do integracji osób pełnosprawnych z niepełnosprawnymi intelektualnie. To my określani mianem, zdrowej części społeczeństwa możemy się od nich nauczyć otwartości na drugiego człowieka, szczerości w relacjach międzyludzkich, spontaniczności w zachowaniu.

     Osoby niepełnosprawne intelektualnie - w kontaktach z innymi ludźmi, na ogół prezentują postawę pełną ufności, są wręcz chłonne kontaktu z drugim człowiekiem. Dlaczego więc czas wolny spędzają zaszyte w swoich domach? Kierowniczka jednego z domów kultury, powiedziała mi ,że kiedy chłopak z zespołem Downa- chciał wziąć udział w zajęciach jednej z wielu sekcji działających na terenie klubu, była tak zaskoczona tą sytuacją, że właściwie nic mu nie zaoferowała.

     Zapewne wynikało to po części z niewiedzy, na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych intelektualnie. Są to wspaniali artyści sceniczni, zaskakujący twórcy plastyczni, niesamowici tancerze. Jednym słowem osoby o olbrzymim potencjale twórczym, który właściwie wykorzystany stanowi nośnik niezapomnianych przeżyć i emocji zarówno dla twórców, jak i osób oglądających. W szkole staramy się uczyć, pokazywać jak można najlepiej wykorzystać czas wolny.

     Począwszy od indywidualnej twórczości plastycznej - przechodzimy z naszymi uczniami do świata teatru, kina , filharmonii. Uczestnictwo w życiu kulturalnym daje im wiele radości, uczy wrażliwego i kreatywnego spostrzegania świata. Ale czas wolny – to także czas spędzany z przyjaciółmi, na rozmowie. Nasi podopieczni uwielbiają przesiadywać w kawiarniach, restauracjach, nadmorskich smażalniach ryb. Jedzą, tańczą i rozmawiają o ważnych dla się siebie sprawach. W miejscowościach nadmorskich- gdzie wyjeżdżamy na zielone szkoły- nie stanowimy już większej sensacji.

     Staramy się również „ u siebie” jak najwięcej wychodzić, bywać w miejscach publicznych. Prezentujemy naszą twórczość na wystawach plastycznych, organizujemy spotkania o charakterze integracyjnym z uczniami katowickich przedszkoli, szkół, uczelni, z osobami publicznymi itd.

     To „wychodzenie do ludzi” ma przełamywać stereotypy, likwidować lęk przed innością- u naszego nie zawsze doinformowanego społeczeństwa. Na twarzach osób, które po raz pierwszy, przekraczają próg naszej szkoły maluje się pewien rodzaj lęku, przerażenia tym co mogą zobaczyć. Czasami zupełnie nie wiedza jak mają się zachować. Dopiero kiedy widzą spontaniczne reakcję naszych uczniów, ich „ normalność”, to że śmieją się z tych samych rzeczy co oni, bawią się tak jak oni, tworzą tak jak oni, angażują się w występy sceniczne- tak jak oni- bariera z ich strony przestaje istnieć. Pozostaje mieć nadzieję, że kiedy spotkają osobę niepełnosprawną w autobusie, tramwaju, kinie czy restauracji- nie będzie to stanowiło dla nich większego problemu. Być może zamienią z nią zdanie lub dwa, być może będą milczeć- najważniejsze, żeby nie przeszkadzali jej w „poznawaniu świata”.

Ola Lisowska-Jęchorek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie