Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kto ma rację? – Tragiczni bohaterowie „Antygony”

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1941 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji literackiej z języka polskiego z wykorzystaniem jednej z metod aktywizujących pracę ucznia – debaty oksfordzkiej. Lekcja powstała po przeczytaniu przez uczniów Antygony.

Klasa II gimnazjum
2 godz. lekcyjne
TEMAT LEKCJI: Kto ma rację? – Tragiczni bohaterowie „Antygony”.


II. Cele lekcji:
  • Poznawczy: poznanie nowej formy dyskusji – debaty oksfordzkiej
  • Kształceniowy: umiejętność precyzyjnego formułowania wniosków, stosowanie słownictwa oceniającego, samosprawdzenie zrozumienia problemów Antygony
  • Wychowawczy: kształtowanie hierarchii wartości moralnych, poznawanie, rozumienie psychiki własnej i drugiego człowieka, umiejętność bronienia własnych racji oraz przyznania się do popełnienia błędu.

III. Metody nauczania:
  • Debata oksfordzka

IV. Pomoce naukowe:
  • Sofokles: Antygona
  • Ewentualne rekwizyty


V. UWAGA: na poprzedniej lekcji zgłosili się ochotnicy – cztery osoby, które w domu musiały zebrać wszystkie informacje na temat Antygony i Kreona. Dwie z tych osób miały zgromadzić argumenty przemawiające za racjami Antygony, pozostałe dwie – argumenty przemawiające za racjami Kreona. Uczniowie zostali także wcześniej zapoznani z formą pracy przewidzianą na następnej lekcji oraz otrzymali zestaw problemów - zagadnień, zgodnie z którymi przebiegać będzie debata.


VI. Przebieg lekcji:

OGNIWO WSTĘPNE ok. 20 min.

1. Sprawdzenie obecności.
2. Zapisanie na tablicy tematu lekcji.
3. Poinformowanie uczniów o celu lekcji, którym będzie próba odpowiedzi na pytanie postawione w temacie oraz o sposobie dochodzenia do tej wiedzy – metoda debaty oksfordzkiej (wyjaśnienie zasad).
4. Wybór marszałka i sekretarza.
5. Przygotowanie sali do dyskusji – ustawienie krzeseł i ławek:



Uczniowie niezdecydowani


zwolennicy



Grupa Keona





Grupa Antygony


zwolennicy






Marszałek – panuje nad przebiegiem dyskusji
Sekretarz – notuje przebieg debaty

OGNIWO CENTRALNE ok. 50 min.

1. Uczniowie zajmują swoje miejsca.
2. Nauczyciel pyta najpierw osoby zdecydowane - zwolenników o motywację ich wyboru. W uzasadnieniu wyboru racji Antygony uczniowie wskazują cechy, które im zaimponowały, np. chęć przeciwstawienia się przemocy i despotyzmowi, upór, wytrwałość, odwagę, miłość do brata itp. Uczniowie reprezentujący racje Kreona mogą wskazać np.: bezstronność, sprawiedliwość.
3. Dyskusję rozpoczyna grupa, w której motywacje zwolenników były uboższe. Problemy poruszane są tematycznie, według wcześniejszych ustaleń z liderami grup, np.:
- problem winy i kary: Antygona złamała ustanowione przez władcę prawo. Kreon miał po części rację – jeden z jego bratanków był zdrajcą ojczyzny, musiał więc zostać ukarany; Kreon natomiast zakazał pochówku zwłok Polinejkesa – złamał więc prawo boskie
- problem władzy – czy Kreon nadużywała władzy, wydając zakaz, z którym tak naprawdę nie zgadzało się całe społeczeństwo?
- problem konfliktu pokoleń – Kreon a Hajmon;
- racje państwowe a racje boskie – które są ważniejsze?
- wartości, jakimi kierują się bohaterowie – które z nich są w stanie poświęcić?
- emocje a rozsądek.
4. Do debaty włączają się zwolennicy grupy, dopowiadając swoje argumenty. Niezdecydowani zadają pytania.
5. Grupa przeciwników próbuje kontrargumentować i przedstawiać swoje racje. Zwolennicy tej grupy wspierają ją w argumentacji. Osoby niezdecydowane jak poprzednio mogą zadawać pytania.
6. W przerwie – po omówieniu jednego z zagadnień – osoby niezdecydowane mogą opowiadać się po jednej ze stron. Miejsca mogą zamieniać także osoby, które wcześniej opowiedziały się po czyjejś stronie.
7. Debata toczy się dalej według tych samych zasad.

OGNIWO KOŃCOWE ok. 20 min.

1. Podsumowanie debaty. Wypowiadanie własnego zdania.
2. Omówienie przebiegu i wyniku debaty. Uczniowie mogli dojść do wniosku, że ani Antygona, ani Kreon nie mieli do końca racji i nie można ich jednoznacznie ocenić.
3. Uczniowie w zeszytach wypisują najważniejsze racje obojga bohaterów.
4. Co dała Ci ta lekcja? Czy dowiedziałeś się czegoś nowego o sobie? – krótkie podsumowanie.
5. Zadanie pracy domowej: Zapisz w domu swój głos w dyskusji nad racjami bohaterów. Które racje według Ciebie przeważyły?
6. Ocena pracy uczniów.


Agnieszka Sularz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie