Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Młodsze grupy przedszkolne – praca z książką czy bez?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 942 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przez wiele lat pracowałam z dziećmi sześcioletnimi. Każdy z nauczycieli pracujących w tej grupie wiekowej wie ile czasu pochłania praca z dziećmi by osiągnęły dojrzałość szkolną. I o ile w młodszych grupach wiekowych można obejść się bez pracy z książką, to w tym przypadku jest to niemożliwe. Przy pracy z książką dzieci uczą się dokładnego wykonywania ćwiczeń, poszanowania dla podręczników, skupienia uwagi podczas omawiania zadań do wykonania itp. Podręczników dla dzieci na naszym rynku jest w tej chwili sporo i każdy może znaleźć coś dla siebie – by praca z dziećmi nie tylko uczyła ale przede wszystkim sprawiała radość dzieciom.

 Czytając wstęp zapewne niektórzy z nauczycieli wychowania przedszkolnego mogą się poczuć urażeni moją ignorancją i niedocenianiem pracy z dziećmi młodszymi. Jeżeli ktoś tak się poczuł to przepraszam, ale nie to miałam w zamiarze. Po kilkunastu latach pracy z dziećmi sześcioletnimi moja pani dyrektor zaproponowała mi pracę z dziećmi młodszymi. Kto stale pracuje z zerówką chyba zrozumie jak się poczułam, ale podjęłam się tego wyzwania. Z jednej strony - bałam się że mogę wpaść w rutyniarstwo, a z drugiej ciekawość jak pracować z takimi pociechami, przecież to właśnie one są tymi czystymi karteczkami, które trzeba zapełnić.

     Przedszkole jest instytucją, która wszelkie swe działania kieruje na wszechstronny rozwój dziecka - społeczny, emocjonalny, umysłowy i fizyczny. Rozwój polega nie tylko na ilościowym wzroście, ale i na jakościowych przemianach różnych funkcji i właściwości psychicznych, na powstawaniu w toku poznania i działania nowych, wyższych form odzwierciedlenia rzeczywistości. Istnieje ścisły związek między różnymi procesami i czynnikami rozwoju, które nie działają w izolacji, lecz są od siebie zależne, wzajemnie się warunkują i splatają ze sobą. Taki związek istnieje np. między procesami psychicznymi, jak mowa - myślenie, myślenie - spostrzeganie i pamięć, procesy poznawcze - działanie itp. Specjalnie ważna w rozwoju jest rola działania: procesy i czynności psychiczne nie tylko przejawiają się w działaniu, ale się w nim kształtują. Działanie dziecka, kształtujące jego psychikę i świadomość, rozwija się pod wpływem nie tylko właściwości wrodzonych, ale i środowiska oraz dzięki organizującej i kierującej roli wychowania i nauczania. Czynnikami, które wpływają na wszechstronny rozwój dziecka są:
  • odziedziczone i wrodzone zadatki anatomiczno-fizjologiczne
  • własna aktywność i działalność dziecka
  • środowisko
  • wychowanie
     O własnej aktywności dziecka możemy już mówić w momencie kiedy malutkie dziecko chwyta przedmioty i nimi manipuluje w ten sposób poznaje je coraz lepiej, a dzięki temu uczy się posługiwać nimi w swoim działaniu w sposób coraz bardziej celowy. W miarę poznawania przez dziecko otaczającej go rzeczywistości oddziałuje na nie coraz większa ilość bodźców. Dlatego też własna aktywność dziecka a zwłaszcza jego świadoma działalność uważana jest za ważny czynnik wszechstronnego rozwoju. Dlatego praca z dziećmi nie może ograniczać się tylko do wychowania ale przede wszystkim powinna polegać na organizowaniu jego działalności.

     Aktywność dziecka jest szczególna - podlega sama kształtowaniu i doskonaleniu wraz z wiekiem. W ciągu życia poszerzają się dziedziny działalności dziecka a co za tym idzie poszerzają się dziedziny jego działania - oznacza to zdolność do wytwarzania nowych form czynności i działań.

     W wieku przedszkolnym wzrasta wrażliwość poszczególnych analizatorów na bodźce zewnętrzne - szczególnie ważną rolę w nabywaniu przez dziecko doświadczenia spełnia zmysł wzroku i słuchu. Dlatego też wszelkie podręczniki dla dzieci powinny zawierać zadania związane z barwami - ich rozróżnianie, z wielkością przedmiotów i odległością, i co ważne wszelkie zadania powinny być w formie zabawy. W trakcie ćwiczeń dziecko potrafi dostrzec podaną cechę w nowym przedmiocie w ten sposób wyostrza się jego wrażliwość i spostrzegawczość na różnorodne jakości zmysłowe, wzrasta zainteresowanie otoczeniem. Należy pamiętać, że dziecko w wieku przedszkolnym nie potrafi przeprowadzić szczegółowej analizy obrazu, rozłożyć go i złożyć w całość. Młodsze dzieci wyróżniają w przedmiotach przede wszystkim tzw. cechy silne - własności łatwo uchwytne i przyciągające mimo woli ich uwagę - jaskrawa barwa, niezwykły kształt. Wszelkie obrazki tematyczne wpływają na rozwój spostrzeżeń - dziecko ma możliwość wyliczenia przedmiotów, ich nazywania, starsze dzieci mogą opisywać już czynności i proste relacje przestrzenne. Pod koniec wieku przedszkolnego niektóre z dzieci potrafią opowiedzieć treść ilustracji jako całość powiązanych sytuacji i ciąg zdarzeń.

     Dzieci 3 - 4 - letnie znajdują się w stadium myślenia sensoryczno - motorycznego. Rozwiązują zadania przede wszystkim w płaszczyźnie manipulacyjnej i ruchowo-spostrzeżeniowej. Natomiast dzieci w 5 roku życia wkraczają w tzw. "wiek pytań". Stają się badaczami nie znanych im dotąd świata rzeczy, zjawisk i pojęć. Rozwój wyobraźni i fantazji oraz znaczne postępy w dziedzinie mowy i myślenia pozwalają im na znajdywanie wciąż nowych problemów, na które nie znajdują odpowiedzi. Próbują je rozwiązać przy pomocy dorosłych, poprzez obserwację ale także w trakcie wycieczek, pogadanek i pracy z książką.

     Zaczęły się moje poszukiwania związane z książkami, takimi które zaciekawiłyby dzieci i zachęciły je do pracy. Byłam pełna podziwu dla wydawnictw, które w swej ofercie proponują również ksiązki dla dzieci 3, 4 i 5 - letnich. Jedne były ciekawe inne trochę mniej, ale przecież są różni odbiorcy i to co mi nie odpowiadało mogło podobać się innym nauczycielom.

     W tym roku szkolnym wybrałam podręcznik oferowany przez WSiP "Wesołe Przedszkole". Muszę przyznać, że ksiązki te zapewniają dzieciom i naukę i zabawę. Kolorowe ilustracje, szlaczki graficzne dostosowane do możliwości dzieci, ćwiczenia związane z analizą, wycinanki i prace techniczne, wspaniałe piosenki i wiersze sprawiają nam wszystkim wiele radości. Chcąc odpowiedzieć na pytanie - "praca z książką czy bez?" - jak najbardziej tak! Oferują naszym dzieciom wiele ciekawych zadań, które w znacznym stopniu uatrakcyjniają pracę nauczyciela i wszechstronnie wpływają na rozwój naszych milusińskich.

     Nie tylko dzieci sześcioletnie ale i te młodsze wykazują zainteresowanie pracą w książce, praca nauczyciela wychowania przedszkolnego jest ważna w każdej grupie wiekowej. Widać to doskonale, kiedy w grupach zerowych pojawiają się dzieci, które pierwszy raz przekroczyły wówczas próg przedszkola. Jak wiele z nich ma problemy z budowaniem zdań, dostrzeganiem różnic, nazywaniem kolorów, dni tygodnia, podziałem zbioru itp. To co normalne dla dzieci uczęszczających już kilka lat tym nowym sprawia kłopot. Praca dydaktyczno - wychowawcza nauczycieli przedszkola czyni nasze dzieci aktywnymi, pomysłowymi i zręcznymi.
Opracowała: mgr Iwona Kroker

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie