Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program kółka plastycznego kl. IV-VI

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2321 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam program kółka plastycznego do klas IV-VI.Te zajęcia mają kształtować postawy twórcze i rozwijać kreatywność dzieci.Chciałabym, aby radość tworzenia obudziła w nich małych artystów.


PROGRAM NAUCZANIA KÓŁKA PLASTYCZNEGO
Dla klas IV – VI szkoły podstawowej

CELE OGÓLNE
  • Kształtowanie postaw twórczych
  • Rozwijanie kreatywności
  • Starania o doskonałość efektów
  • Śmiałość w podejmowaniu zadań trudnych
  • Autokrytycyzm
CELE EDUKACYJNE:
  1. CELE KSZTAŁCĄCE:
    • Poznanie podstawowego zasobu pojęć i terminów w obrębie sztuki.
    • Wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności w zakresie warsztatu plastycznego, co umożliwi im aktywny udział w kulturze.
  2. CELE WYCHOWAWCZE – KSZTAŁTOWANIE OSOBOWOŚCI
    • Rozbudzenie motywacji zajmowania się sztuką.
    • Kształtowanie postaw twórczych: kreatywności, starania doskonałość efektów, innowacyjności, śmiałości w podejmowaniu zadań trudnych.
    • Poznanie otaczającego ucznia krajobrazu kulturowego, co sprzyja kształceniu poczucia wartości i znaczenia najbliższego dziedzictwa kulturowego oraz odpowiedzialności za jego trwanie.
    • Uwrażliwienie na estetykę najbliższego otoczenia, zdolność do oceny i kształtowania własnego wyglądu oraz otaczających ucznia przedmiotów.
    • Wykształcenie naturalnych potrzeb aktywności twórczej i ekspresji własnej
MATERIAŁ NAUCZANIA ZWIĄZANY Z CELAMI EDUKACYJNYMI

I. Środki wyrazu plastycznego
  • podstawowe wiadomości o barwie
  • zagadnienie waloru
  • światłocień
  • rodzaje plam barwnych: miękka, ostra i otoczona konturem
  • kompozycja plastyczna w malarstwie
  • znak plastyczny
  • rodzaje faktur
  • natura jako źródło tematów i form
  • formy użytkowe w najbliższym otoczeniu: przedmioty codziennego użytku meble, drobiazgi, zabawki
II. Działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach
  • Rysunek z natury i z wyobraźni z wykorzystaniem możliwości wyrazowych kreski.
  • Barwne ptaki kwiaty, owady ryby jako temat swobodnego przedstawiania piękna dostrzeganego w przyrodzie.
  • Ćwiczenia malarskie
    • uzyskiwanie barw pochodnych od barw podstawowych
    • różne rodzaje plam barwnych
    • wydobywanie różnic kształtu, wielkości, układu, ostrości, faktury
    • zastosowanie światłocienia i gamy barwnej
    • wykonanie prac malarskich (pędzlem)
  • Ćwiczenia fakturalne - uzyskiwanie różnego rodzaju powierzchni przez zastosowanie różnych narzędzi i gotowych struktur (tkanina, papier, nasiona, drewno)
  • Projekt znaku plastycznego oraz nazwy naszego kółka plastycznego
  • Ćwiczenia rzeźbiarskie - uzyskiwanie różnego rodzaju brył geometrycznych
  • Ćwiczenia kompozycyjne na płaszczyźnie
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Jest to droga prowadząca każdego ucznia od „chcę” do „potrafię” na gruncie wiedzy i umiejętności.
  • Uczeń prowadzi obserwacje:
    • Odbiera potrzebne do dalszej pracy informacje
    • Ogląda wskazany obiekt
    • Wykonuje wskazane czynności pod kontrolą nauczyciela
    • Podsumowuje wyniki obserwacji.
  • Uczeń zna wiadomości i kształci sprawności:
    • W obrębie kompozycji
    • W obrębie koloru: zna rodzaje barw, plam barwnych i buduje walor.
    • W obrębie kompozycji i koloru łącznie: znajomość istoty i efektu kontrastu zastosowanie koloru i faktur
    • Znajomość podstawowych technik plastycznych
  • Uczeń potrafi zastosować powyższe wiadomości we własnej działalności plastycznej.
  • Uczeń potrafi wyzwolić własną inicjatywę i pomysłowość.
PROPOZYCJE POMIARU

     Uznanie twórczości dziecięcej za wartościową artystycznie powoduje, że nauczyciel prowadzący zajęcia powinien unikać ocen krańcowych. Powinien zwracać uwagę na innowacyjność i artyzm. Bardzo trudno ocenić wymierność wyników w obrębie zadań plastycznych a szczególnie twórczości swobodnej, wskutek braku - podobnie jak w krytyce artystycznej – określonych narzędzi pomiaru.

Narzędziami pomiaru mogą być:
  • konkursy
  • krzyżówki
  • pytania otwarte
  • stosowanie poznanej terminologii
  • zaangażowanie w dyskusjach
  • aktywność na zajęciach
  • żywe zainteresowanie twórczością swobodną
  • wystawki prac w szkole
LITERATURA:
  • Podręczniki przedmiotowe do plastyki K. Turowska-Zakrzewicz – Plastyka 4, Plastyka 5, Plastyka 6.
  • S. Smith - Hobby, które może być sztuką - Akwarela.
  • S. Smith - Hobby, które może być sztuką – Rysowanie.
  • U. Barff – Złota księga pomysłów. Każde dziecko to potrafi.
  • I Kiskalt – Masa solna.
  • Z. Aytűre-Scheele – Orgiami. Sztuka składania papieru.
  • D. Dziarska – Magiczne kwadraty czyli orgiami płaskie z kwadratów.
  • M. Podkańska – Leksykon ucznia. Plastyka.
  • J. A. Zieliński, J. Stasia – Wiedza o sztuce. Plastyka 5-8.
  • Publikacje popularnonaukowe z zakresu sztuki, wśród nich encyklopedie i leksykony ( biblioteka szkolna ).
  • Programy telewizyjne poświęcone sztuce. ( biblioteka szkolna ).
  • Wystawy organizowane przez muzea ( Narodowe, Okręgowe Diecezjalne ).
  • Dzieła sztuki, rzemiosła artystycznego oraz zabytkowe budowle regionu, w którym zlokalizowana jest szkoła.
Opracowała: Anna Kwiecień – SP Nakomiady

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie