Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dodatkowe zajęcia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2116 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Temat: Dodatkowe zajęcia przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego z matematyki, fizyki i chemii

Wstęp

     Zajęcia kierowane są do uczniów klas IIIa i IIIb gimnazjum. W zamierzeniu mają stanowić dopełnienie lekcji matematyki, fizyki, chemii, aby dokładniej przygotować ich do egzaminu zewnętrznego w części matematyczno – przyrodniczej.

Termin realizacji: rok szkolny 2003/2004, 2004/2005 i następne lata od września do kwietnia

Czas i forma realizacji: 1godzina tygodniowo (konsultacje pozalekcyjne lub godzina lekcyjna z godzin do dyspozycji nauczyciela), zajęcia będą prowadzone społecznie

Obszar wdrożenia: uczniowie klas trzecich gimnazjum

Realizator projektu: mgr Celina Gajewska – nauczycielka matematyki, fizyki, chemii i informatyki

Osoby wspomagające: dyrektor szkoły, nauczyciel biologii, nauczyciel geografii i nauczyciel techniki

Cele główne:

  • przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego (część matematyczno – przyrodnicza) poprzez kształcenie umiejętności określonych w standardach wymagań, czyli:
    1. umiejętnego stosowania terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu;
    2. wyszukiwania i stosowania informacji;
    3. wskazywania i opisywania faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych;
    4. stosowania zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów;
  • zapoznanie z organizacją egzaminu zewnętrznego.

    Cele edukacyjne:
      utrwalenie przerobionego materiału z matematyki, fizyki, chemii,
      rozwijanie zdolności matematycznych, fizycznych, chemicznych,
      rozwijanie pamięci i umiejętności abstrakcyjnego myślenia oraz logicznego rozumowania,
      kształtowanie wyobraźni przestrzennej,
      przyswajanie i kształcenie umiejętności posługiwania się językiem charakterystycznym dla danego przedmiotu (matematyka, fizyka, chemia),
      kształtowanie umiejętności komunikowania i argumentowania,
      rozwijanie osobowości poprzez wyrabianie pracowitości, systematyczności, wytrwałości i dociekliwości,
      zwrócenie uwagi na ścisłość i precyzję wypowiedzi (zapisu) przy opisie sytuacji i prawidłowości w otaczającym świecie,
      doskonalenie umiejętności rozwiązywania testów wyboru,
      rozwijanie dedukcyjnego myślenia, posługiwania się metodą eliminacji,
      rozwijanie twórczego myślenia.
    Ramowy program pracy:

    Materiał jest zgodny z programami nauczania matematyki, fizyki, chemii w klasach I – III gimnazjum dopuszczonymi do użytku szkolnego przez MEN:
    • "Od Pitagorasa do Euklidesa" – nr dopuszczenia DKW – 4014 – 180/99
    • "Fizyka z astronomią" – nr dopuszczenia DKW – 4014 – 201/99
    • "Chemia w gimnazjum" – nr dopuszczenia DKW – 4014 – 77/99
    1. Matematyka
      1. Liczby i działania
        1. działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, z uwzględnieniem ich kolejności;
        2. porównywanie liczb wymiernych;
        3. przybliżenia dziesiętne z nadmiarem i niedomiarem.
      2. Procenty i ich zastosowania praktyczne
        1. procent jako setna część liczby;
        2. obliczanie procentu danej liczby, liczby z danego jej procentu i ile procent jednej liczby stanowi druga liczba;
        3. stosowanie obliczeń procentowych w praktyce.
      3. Wyrażenia algebraiczne
        1. zapisywanie, nazywanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych;
        2. obliczanie wartości liczbowej wyrażenia algebraicznego;
        3. pojęcie sumy algebraicznej – dodawanie, odejmowanie, mnożenie (wzory skróconego mnożenia).
      4. Figury geometryczne i relacje między nimi
        1. pojęcie sumy i różnicy odcinków;
        2. własności symetralnej odcinka;
        3. dodawanie i odejmowanie kątów;
        4. własności dwusiecznej kąta;
        5. własności trójkątów i innych wielokątów;
        6. koło i okrąg – wyznaczanie środka okręgu (koła);
        7. kąt wpisany i kąt środkowy;
        8. okrąg i prosta – wzajemne położenie i własności;
        9. okrąg wpisany w trójkąt i opisany na okręgu.
      5. Symetrie
        1. własności symetrii osiowej i symetrii środkowej;
        2. figury osiowo – i środkowo – symetryczne;
        3. własności wielokątów foremnych.
      6. Zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych empirycznych
        1. czytanie tabel i wykresów zawierających dane empiryczne;
        2. sporządzanie diagramów i wykresów, selekcja danych;
        3. średnia arytmetyczna, moda, mediana, rozstęp.
      7. Równania, proporcje, nierówności, układy równań
        1. rozwiązywanie równań i nierówności I stopnia z jedną niewiadomą;
        2. proporcjonalność prosta i odwrotna – obliczanie niewiadomego wyrazu proporcji;
        3. równania I stopnia z dwiema niewiadomymi i zbiór ich rozwiązań;
        4. rozwiązywanie układów dwóch równań liniowych z dwiema niewiadomymi metodą podstawiania i przeciwnych współczynników;
        5. graficzna interpretacja rozwiązań układów dwóch równań liniowych;
        6. rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem równań, nierówności, proporcji i układów równań.
      8. Figury jednokładne i podobne
        1. stosunek dwóch wielkości tego samego rodzaju;
        2. podział odcinka na równe części i w danym stosunku;
        3. twierdzenie Talesa i zastosowania;
        4. punkty i figury jednokładne i ich własności;
        5. figury podobne i ich własności.
      9. Twierdzenie Pitagorasa
        1. zastosowanie twierdzenia Pitagorasa i twierdzenia odwrotnego;
        2. związki miarowe w trójkącie prostokątnym;
        3. rozwiązywanie trójkątów prostokątnych (równoramiennych i o kątach 30o, 60o, 90o.
      10. Obwód i pole wielokąta, długość okręgu, pole koła
        1. obliczanie obwodów i pól wielokątów – jednostki miary pola;
        2. długość okręgu i pole koła;
        3. obliczanie długości okręgu i pola koła oraz długości łuku, pola wycinka i odcinka koła.
      11. Potęgi i pierwiastki
        1. obliczanie iloczynu i ilorazu potęg o tej samej podstawie;
        2. potęgowanie potęgi;
        3. obliczanie iloczynu i ilorazu potęg o tym samym wykładniku;
        4. pierwiastek kwadratowy i sześcienny – działania na pierwiastkach;
      12. Funkcje
        1. określanie zbioru argumentów i zbioru wartości (dziedzina i przeciwdziedzina);
        2. funkcja liniowa i jej własności;
        3. badanie monotoniczności funkcji;
        4. wybrane funkcje nieliniowe i ich własności.
      13. Proste i płaszczyzny w przestrzeni
        1. wzajemne położenie prostych, płaszczyzn oraz prostych i płaszczyzn w przestrzeni;
        2. kąt między prostą i płaszczyzną;
        3. kąt dwuścienny i jego miara.
      14. Graniastosłupy i ostrosłupy
        1. siatki różnego rodzaju ostrosłupów i graniastosłupów;
        2. wyróżnianie elementów ostrosłupa i graniastosłupa;
        3. przekroje ostrosłupa i graniastosłupa;
        4. obliczanie pola powierzchni podstaw, pola powierzchni bocznej i całkowitej oraz objętości ostrosłupów i graniastosłupów.
      15. Bryły obrotowe
        1. walec, stożek, kula – wyróżnianie elementów, kreślenie siatki walca i stożka;
        2. przekroje brył;
        3. obliczanie pola podstawy, pola powierzchni bocznej i całkowitej walca i stożka;
        4. obliczanie pola powierzchni i objętości kuli.
    2. Fizyka
      1. Kinematyka
        1. wielkości opisujące ruch, wzory na ich obliczanie, jednostki;
        2. rozwiązywanie zadań dotyczących ruchu jednostajnego, przyśpieszonego, opóźnionego oraz niejednostajnego;
        3. przekształcanie wzorów i jednostek dotyczących znanych wielkości fizycznych;
        4. analiza wykresów ruchu.
      2. Siły i ruch (dynamika)
        1. wyznaczanie sił działających na ciała fizyczne znajdujące się w określonych stanach;
        2. zastosowanie zasad dynamiki w praktyce – rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych polegających na objaśnianiu i wyciąganiu wniosków;
      3. Praca, moc, energia mechaniczna
        1. obliczanie pracy i mocy ciał fizycznych, w tym urządzeń mechanicznych;
        2. przemiany energii w zjawiskach fizycznych – obliczanie Ep i Ek.
      4. Właściwości materii
        1. właściwości substancji w trzech stanach skupienia i ich związek z towarzyszącymi zjawiskami;
        2. analiza procesów cieplnych zachodzących w przyrodzie.
      5. Hydrostatyka i aerostatyka
        1. prawo Pascala i prawo Archimedesa;
        2. rozwiązywanie zadań dotyczących gęstości i ciśnienia.
      6. Ruch po okręgu
        1. wielkości opisujące ruch po okręgu i ich obliczanie;
        2. elementy astronomii – ciążenie powszechne.
      7. Elektrostatyka
        1. prawo Coulomba – analiza jakościowa;
        2. wyznaczanie linii sił pola elektrostatycznego.
      8. Prąd elektryczny
        1. wielkości charakteryzujące prąd elektryczny – wzory i jednostki;
        2. zadania rachunkowe na obliczanie różnych wielkości dotyczących prądu elektrycznego – prawo Ohma i prawo Kirchhoffa.
      9. Magnetyzm
        1. pole magnetyczne – właściwości magnesu i elektromagnesu.
      10. Ruch drgający i falowy
        1. istota ruchu drgającego i falowego w otaczającym świecie;
        2. obliczanie wartości wielkości dotyczących ruchu drgającego i falowego.
      11. Optyka
        1. istota zjawisk optycznych w przyrodzie;
        2. powstawanie obrazów w soczewkach skupiających i rozpraszających;
        3. konstrukcyjne wyznaczanie obrazów.
    3. Chemia
      1. Substancje chemiczne i ich przemiany
        1. mieszanina a związek chemiczny;
        2. typy reakcji chemicznych – substraty i produkty;
        3. źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza – sposoby zapobiegania.
      2. Atom i cząsteczka
        1. budowa atomu;
        2. zapis reakcji chemicznych za pomocą symboli i wzorów – uzgadnianie równań reakcji;
        3. jakościowa i ilościowa interpretacja równań reakcji chemicznych – prawo zachowania masy i prawo stałości składu;
        4. pisanie wzorów sumarycznych i strukturalnych związków chemicznych;
        5. określanie zależności właściwości i budowy atomu pierwiastków od ich położenia w układzie okresowym.
      3. Kwasy i wodorotlenki
        1. reakcje otrzymywania;
        2. reakcje dysocjacji – wyznaczanie wzorów związków, które uległy dysocjacji na podstawie obecności jonów w roztworze;
        3. skala pH – określanie odczynu roztworów na podstawie obecności jonów w roztworze;
        4. zadania na obliczanie stężenia procentowego z przekształcaniem wzoru na Cp i wzoru na gęstość substancji;
      4. Sole
        1. sposoby otrzymywania soli – pisanie równań reakcji;
        2. wzory i nazwy soli kwasów tlenowych i beztlenowych;
        3. przedstawia równanie wytrącania osadu na podstawie tablicy rozpuszczalności;
        4. zastosowanie i właściwości soli poprzez wyjaśnienie reakcji zachodzących w najbliższym otoczeniu, np. mętnienie wody wapieniem, otrzymywanie napoju gazowanego, spulchnianie ciasta.
      5. Tworzywa pochodzenia mineralnego
        1. właściwości metali – korozja metali;
        2. dwutlenek krzemu i jego odmiany – szkło;
        3. skały wapienne, ich rodzaje, właściwości i zastosowanie – identyfikacja skał wapiennych;
        4. gips palony i krystaliczny – właściwości i zastosowanie;
        5. węgiel, ropa naftowa i gaz ziemny jako surowce energetyczne.
      6. Węgiel i jego związki z wodorem
        1. odmiany alotropowe węgla i ich właściwości;
        2. szereg homologiczny węglowodorów (alkanów, alkenów i alkinów) – właściwości i zastosowanie;
        3. reakcje spalania (całkowitego, częściowego i niecałkowitego) – produkty reakcji;
      7. Pochodne węglowodorów
        1. alkohole, kwasy organiczne, mydła, estry – właściwości, znaczenie w gospodarce oraz podstawowe wzory i reakcje otrzymywania;
        2. identyfikacja związku na podstawie grupy funkcyjnej;
        3. rodniki i grupy funkcyjne amin i aminokwasów;
        4. zapisywanie równań reakcji spalania alkoholi i kwasów.
      8. Związki chemiczne w życiu codziennym
        1. białka, cukry, tłuszcze – budowa chemiczna, znaczenie dla organizmu, reakcje charakterystyczne;
        2. zapisywanie równań hydrolizy i zmydlania tłuszczów;
        3. zapisywanie równań hydrolizy cukrów złożonych;
        4. zapisywanie równań reakcji fotosyntezy i reakcji fermentacji alkoholowej glukozy.
         W trakcie realizacji projektu, na każdych zajęciach rozwiązywane są zadania problemowe wymagające łączenia wiedzy i umiejętności z różnych przedmiotów nauczania w gimnazjum.

    Warunki realizacji treści programowych:
    Aby osiągnąć zamierzone efekty pracy z uczniami, nauczyciel powinien:
    • o ile to możliwe stosować różnorodne formy pracy,
    • dobierać interesujące przykłady zadań i problemów pojawiających się w standardach egzaminacyjnych,
    • umożliwić wyrównanie braków w wiedzy i umiejętnościach słabszym uczniom,
    • zadbać o odpowiednią atmosferę na zajęciach,
    • wzmacniać poczucie satysfakcji i własnej wartości uczniów,
    • motywować do dalszej pracy i systematycznego udziału w zajęciach.
         Treści programowe są dopasowane do materiału powtarzanego oraz aktualnie analizowanego na lekcjach matematyki, fizyki i chemii. Zajęcia dodatkowe mają pełnić rolę uzupełnienia, utrwalenia i uporządkowania wiedzy. Podczas zajęć rozwiązywane są zadania oraz omawiane problemy o różnych poziomach trudności, przeważają jednak zbliżone tematyką i stopniem trudności do zadań pojawiających się na egzaminach gimnazjalnych.
         Zajęcia prowadzone są w kolejności przedstawionej w treściach programowych (na przemian matematyka – fizyka – chemia). Istnieje jednak możliwość zmiany kolejności w przypadku zgłoszenia przez uczniów takiej potrzeby.

    Materiały pomocnicze:
    • podręczniki: Matematyka "Od Pitagorasa do Euklidesa" oraz inne dostępne, "Fizyka i astronomia" i inne, "Chemia w gimnazjum" i inne;
    • karty pracy (opracowane przez nauczyciela do każdego działu);
    • zbiory zadań różnego typu;
    • testy podsumowujące opracowane przez nauczyciela lub dostępne na rynku (np. zamieszczane przez "Gazetę Wyborczą" na płytach CD – ROM), czy na stronach www portali edukacyjnych oraz Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych.
    Przewidywane osiągnięcia uczniów:
    Uczeń powinien umieć:
    • wykorzystywać posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów,
    • czytać ze zrozumieniem teksty, np. w podręcznikach, w prasie, itp.,
    • stosować odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań obiektów, itp. oraz dotyczącego racjonalnego użytkowania środowiska,
    • wykonywać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych,
    • posługiwać się własnościami figur,
    • odczytywać informacje przedstawione w różnorodnej formie: tekstu, mapy, wykresu, tabeli, schematu,
    • świadomie operować informacją,
    • wskazywać prawidłowości w procesach, w funkcjonowaniu układów i systemów,
    • posługiwać się językiem symboli właściwym danej dziedzinie,
    • stosować zintegrowaną wiedzę do objaśniania zjawisk,
    • znajdować różne drogi rozwiązań tego samego problemu,
    • poprawnie zakodować pracę i wypełnić kartę odpowiedzi.

    Opracowanie i realizacja:

    Celina Gajewska
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie