Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Joga w przedszkolu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3068 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W latach osiemdziesiątych ćwiczenia jogi zaczęły wkraczać do polskich szkół i przedszkoli, po tym jak ukazało się pierwsze wydanie „Jogi i medytacji dla dzieci” F. R. Sawyer i B. Maltby.
Jednakże bardzo niewielu nauczycieli wykorzystuje w swojej pracy z dziećmi ćwiczenia i techniki proponowane przez jogę, ze względu na nieznajomość zagadnień związanych z tym tematem. A jest to świetny sposób zwalczania codziennych napięć i pokonywania problemów życia. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że już małe dzieci podlegają wielu sytuacjom powodującym stresy.

Joga i medytacja są w stanie pomóc uaktywnić parasympatyczny układ nerwowy przy pomocy metody, która nazywa się "reakcją relaksacji". Ta metoda oddziaływania na organizm ludzki powoduje cofanie się negatywnych skutków stresu. Można go porównać z wodą kapiącą z kranu. Reakcja relaksacji to jakby zakręcenie kurka i osuszenie umywalki. Po tym czasie człowiek może kierować swoimi reakcjami, a co ważniejsze, jego organizm jest mniej podatny na kolejny stres.
    Joga może uspokoić nerwowe i spięte dziecko poprzez rozluźnienie jego mięśni, co pozwoli poruszać mu się bardziej swobodnie. W połączeniu z odpowiednią dietą wywrze uspokajający efekt na dziecko nadpobudliwe, może ożywić zmęczone i znużone dziecko, które nie potrafi się skoncentrować. Joga potrafi wyzwolić ekspresję w dziecku lękowym i zahamowanym.

SCENARIUSZ ZAJĘCIA KOLEŻEŃSKIEGO PRZEPROWADZONEGO W GRUPIE DZIECI 6 LETNICH

TEMAT: Ćwiczenia rozciągające i rozluźniające wzorowane na jodze.

CEL OGÓLNY: kształcenie umiejętności rozluźnienia i odprężenia się poprzez ćwiczenia oparte na jodze i relaks.

CELE OPERACYJNE:
dziecko potrafi:

  • wykonać poszczególne ćwiczenia zgodnie z instrukcją i pokazem N. oraz własnymi możliwościami,
  • prawidłowo naciągać kręgosłup i wszystkie większe mięśnie,
  • napinać i rozluźniać poszczególne części ciała (nogi, brzuch, ramiona, twarz),
  • odczuć odprężenie fizyczne i psychiczne.

METODY:

  • gimnastyka relaksowo – koncentrująca wzorowana na jodze
  • ćwiczenia oddechowe jogi
  • technika relaksu stopniowego wg Jacobsona

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: koce, muzyka instrumentalna o charakterze relaksacyjnym
PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. "Uścisk przyjaźni"(zabawa integracyjna). Dzieci i N. stoją w kręgu trzymając się za ręce. Prowadząca mówi: "Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg i niech radosna i ciepła wróci do mych rąk" i delikatnie ściska rękę dziecka, np. z prawej strony. Dziecko przekazuje uścisk dalej.
  2. Dzieci i N. siadają w pozycji siadu skrzyżnego. N. przypomina dzieciom, czym jest joga (nauka, która rozwinęła się w Indiach tysiące lat temu, w celu osiągnięcia jedności ciała, umysłu i ducha, czyli w celu osiągnięcia zdrowia fizycznego, umysłowej czujności i wewnętrznego spokoju) oraz przedstawia cele zajęcia i propozycje ćwiczeń.
  3. Koncentracja na oddechu. Dzieci przechodzą do siadu klęcznego. Wykonują trzy głębokie oddechy. Zamykają oczy. Teraz oddychają lekko i swobodnie, w swoim rytmie. Koncentrując się na oddechu, odczuwają, jak powietrze przechodzi przez jamę nosową Jest tylko "wdech" i "wydech". Wszystko inne staje się "mało ważne".
  4. "Rozgrzewka" – ćwiczenia rozciągające i rozluźniające.
    • Ruchy głową
      Siedząc w pozycji siadu skrzyżnego, z wyprostowanym kręgosłupem dz. dotykają podbródkiem klatki piersiowej i powoli przesuwają głowę na prawe ramię. Wykonują krążenia głowy trzykrotnie w jedna stronę, następnie w drugą. Powinny być one powolne i jednostajne. Ćwiczenie to jest dobre dla rozluźnienia mięśni szyi i zrelaksowania się. Usuwa ono napięcie, które koncentruje się z tyłu głowy i szyi.
    • Ćwiczenie nóg
      Dz. siedzą prosto z nogami wyciągniętymi do przodu. Trzymają je złączone razem, ze stopami na podłodze. Poruszają nimi naprzemiennie w górę i w dół. Ćwiczenie to usprawnia mięśnie nóg.
    • Potrząsanie
      Dz. wstają. Potrząsają jednym ramieniem, następnie drugim. Strząsają napięcie swoich rąk i palców. Potrząsają jedną nogą, później drugą. Następnie całym ciałem – strząsają napięcie z siebie. To ćwiczenie rozbudza i rozluźnia całe ciało.
    • Rozciąganie w pozycji stojącej
      Dz. stoją trzymając ręce wzdłuż ciała i stopy lekko rozchylone. Stają na palcach. Podnoszą ramiona do góry i próbują "sięgnąć nimi nieba". Najpierw próbują "złapać chmurkę" swoją prawą ręką, potem lewą. Muszą czuć, że całe ich ciało rozciąga się. Potem sięgają nieba obiema rękami, wyciągając się od pasa w górę.
    • Cielę
      W pozycji wyprostowanej, z szeroko rozstawionymi stopami, dz. skłaniają głowę, szyję, ramiona i klatkę piersiową ku prawej nodze. Trzymając kolano wyprostowane, chwytają obiema rękami tylna część prawej nogi. Robią głęboki wdech przez nos. Wypuszczając powietrze starają się zrobić jak największy skłon w kierunku prawego kolana. Wytrzymują tak chwilę, następnie pozwalają zawisnąć swobodnie w skłonie, górnej części swego ciała. Odpoczywają w tej pozycji chwilę. Powoli wracają do postawy wyprostowanej. Teraz zwracają ciało ku lewej nodze i powtarzają ćwiczenie.
    • Rozciąganie w pozycji siedzącej
      Dz. siedzą prosto, w szerokim rozkroku. Robią głęboki wdech przez nos trzymając ręce na biodrach. Następnie przesuwają powoli dłonie ku stopom, jednocześnie wykonując wydech. Kiedy dotrą rękoma najdalej jak mogą, wytrzymują chwilę. Wracając powoli do pozycji wyjściowej, wykonują głęboki wdech przez nos. Powtarzają ćwiczenie trzy razy.
    • Ćwiczenie z poklepywaniem
      Dz. siadają "po turecku" i zaczynają palcami poklepywać głowę. N. sugeruje dzieciom, że ich głowy budzą się w czasie poklepywania. Dz. mogą powtarzać: - Obudź się głowo! Następnie poklepują się po twarzach: - Obudź się buzio! Dalej budzą pozostałe części ciała – szyję, ramiona, klatkę piersiowa, brzuch, nogi, kolana, plecy i ręce.
  5. Ćwiczenie oddechowe – oddech balonowy
    Dz. kładą się na plecach, uginają nogi w kolanach, a stopy opierają o podłogę. Ręce układają wzdłuż ciała z dłońmi na podłodze. Wolno wciągają powietrze przez nos. Brzuch i klatka piersiowa wzdymają się (lekko unoszą) jak balon napełniony powietrzem. Wypuszczają powoli powietrze przez nos. Brzuch i klatka piersiowa opadają jak balon, z którego wypuszczane jest powietrze.
    Oddychanie tą techniką wzmacnia płuca i system oddechowy, zwiększa ilość bezpośrednio wentylowanych pęcherzyków płucnych. Ma regulujący wpływ na czynność serca i układ nerwowy. Wpływa korzystnie na pracę narządów jamy brzusznej. Daje uczucie wyciszenia.
  6. Drzewo
    Dz. stają prosto i opierają podeszwę prawej stopy o wewnętrzną stronę lewego uda. Naprężają ramiona i wyprostowane powoli unoszą w górę. Łączą palce obu rąk wysoko nad głową. N. sugeruje dzieciom: "Wyobraź sobie, że jesteś drzewem. Bądź wysokim drzewem". Dz. wytrzymują w tej pozycji, a po chwili wracają do pozycji wyjściowej opuszczając najpierw ramiona, później prawą stopę. Powtarzają ćwiczenie z odwrotnym układem nóg.
    Uwaga! Dzieci łatwiej utrzymają równowagę, gdy poleci im się wpatrywać w jeden punkt na ścianie.
    Ćwiczenie to jest świetne na polepszenie równowagi i koncentracji, a także na wzmocnienie kręgosłupa.
  7. Kot
    Dz. przybierają pozycję "na czworakach", rozstawiając kolana na szerokość bioder. Ręce trzymają wyprostowane. Powoli przyciągają podbródek do piersi i podnoszą w górę plecy, naprężają się jak "przestraszony" kot. Wytrzymują tak, licząc powoli do 10. Potem przybierają pozycję kota "zadowolonego", podnosząc podbródek do góry, spoglądając na sufit i obniżając brzuch ku podłodze. Ramiona są wyprostowane. Wytrzymują tak, licząc powoli do 10. Powtarzają ćwiczenie.
    Jest to ćwiczenie naciągające kręgosłup i wszystkie większe mięśnie ciała.
  8. Most
    W leżeniu na plecach dz. zginają kolana, stopy przyciągają blisko pośladków i chwytają się za kostki. Odpychają się od podłogi unosząc w górę pośladki i dolną część pleców. Głowa, barki, ramiona i obie stopy opierają się o podłogę. Wytrzymują, licząc powoli do 5. Bardzo ważne jest utrzymanie stóp na podłodze. Powracając do pozycji wyjściowej powoli opuszczają plecy i pośladki, a następnie wyprostowują nogi. Odpoczywają. Ćwiczenie to uelastycznia mięśnie pleców i nóg.
  9. Relaks – pełny odpoczynek
    Dz. kładą się na plecach z rękami wyciągniętymi wzdłuż ciała i dłońmi odwróconymi do góry. Stopy rozchylają na zewnątrz. Zamykają oczy. Poczynając od stóp, najpierw napinają, potem relaksują każdą część swego ciała (nogi, brzuch, ramiona, twarz). N. zwraca uwagę, by ćwiczenia przebiegały wolno. Dz. oddychają równo, miarowo i spokojnie. Wraz z każdym oddechem rozluźniają się coraz bardziej. Teraz używają swojej wyobraźni fantazjując (np. w tym relaksie są pierzastymi chmurkami płynącymi po niebie).

OPRACOWAŁA:
mgr Irena Kubiś
nauczycielka Publicznego Przedszkola nr 10 w Zduńskiej Woli

KWESTIONARIUSZ ANKIETY DLA NAUCZYCIELI

DROGIE KOLEŻANKI NAUCZYCIELKI, serdecznie proszę o wypełnienie przedstawionej ankiety. Ma ona na celu poznanie Waszej opinii na temat stosowania z dziećmi w przedszkolu różnorodnych technik relaksacyjnych wzorowanych na jodze oraz dotyczących przeprowadzonego zajęcia i zapotrzebowania na wewnętrzne szkolenie w badanym zakresie.
Ankieta jest anonimowa. Proszę o udzielenie szczerych odpowiedzi. Wybraną odpowiedź proszę podkreślić lub dopisać własną.

  1. Czy stosuje Pani w swojej pracy z dziećmi zabawy i ćwiczenia relaksacyjne?
    • tak
    • nie
  2. Jeżeli tak, to jak często?
    ............................................................................
    ............................................................................
    ............................................................................
  3. Czy wśród stosowanych zabaw i ćwiczeń relaksacyjnych uwzględnia Pani:
    • typową gimnastykę relaksowo-koncentrującą wzorowaną na jodze – tak nie
    • ćwiczenia oddechowe jogi - tak nie
    • technikę relaksu stopniowego - tak nie
    • ćwiczenia medytacyjne - tak nie
  4. Jeśli nie stosuje Pani wymienionych ćwiczeń, to proszę określić, co jest tego powodem:
    ............................................................................
    ............................................................................
    ............................................................................
  5. Jaki według Pani wpływ na dziecko może mieć stosowanie różnorodnych technik relaksacyjnych?
    ............................................................................
    ............................................................................
    ............................................................................
  6. Co dało Pani uczestnictwo w dzisiejszym zajęciu koleżeńskim?
    ............................................................................
    ............................................................................
    ............................................................................
  7. Jeżeli, to które z zaproponowanych na zajęciu ćwiczeń zamierza Pani wykorzystać w swojej pracy z dziećmi:
    ............................................................................
    ............................................................................
    ............................................................................
  8. Jak ocenia Pani postawę prowadzącej?
    ............................................................................
    ............................................................................
    ............................................................................
  9. Czy chciałaby Pani wziąć udział w szkoleniu rady pedagogicznej, dotyczącym jogi i innych ćwiczeń relaksacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym (łączącym teorię z ćwiczeniami praktycznymi)?
    • tak
    • nie

Dziękuję za wypełnienie ankiety!

OPRACOWAŁA:
Irena Kubiś
nauczycielka Publicznego Przedszkola nr 10 w Zduńskiej Woli

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie